Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Artmek

Marex 27

Rekommendera Poster

Hej på Er!

Jag är i båtbytartagen. Jag har funderingar på att köpa en Marex 27 från 1988 men hittar ingen information om den. Är det någon av Er som vet något om den, och kanske till och med vad en sån kan vara värd? Motorn är en AQ AD 41 från tidigt 90-tal och har gåt ca: 800 timmar. Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns info även på mg:s medlemmars båtar. Själv kan jag bara säga att Marexen är en trevlig båt. Vad beträffar motorn är (det enligt min mening) en av pentas bästa. Men åren går ju och ingen inte ens av 41:a är underhållsfri. Så jag går in och har lite synpunker på motorn. För det är oftast inte brukstimmarna som tar knäcken på dessa utan motsatsen. För då brukar båtägarna anse att det behövs ingen service för motorn har ju inte gått något. Känliga delar är först och främst turbon (brist på oljebyten och få driftstimmar), vidare har vi oljekyl och framförallt intercoolern. Den senare är egentligen motorn akilleshäl. För går det läck här så sprutar kolvarna genom blocket så det står härliga till. Har du själv inte tillräcklig motorkunskap ta med dig en motorman som kan sina saker så har du åtminstonde gjort vad du kan.

När det gäller priset för båten så skriver jag som jag alltid gör. Det är en fråga mellan köpare och säljare. Det finns mellan tummen och pekfingret pris, det är denna man kan söka på nät, båtfirmor och från privatsäljare. Men ingen båt som är byggd 1988 är den andra lik. Därför är det bara att ta en förhandling med sig själv och bestämma vad det speciella objektet är värt för dig och försöka få med säljaren på vagnen och tvärt om för säljaren att motivera varför denne vill ha en viss summa för båten. Ytterligare ett men den säljare som tror att denne kan få ut en massa för att denne utrustat båten men det ena eller andra och har det som prisargument kan lika gärna lägga av. Båtens pris bestämms av dessa skick, underhållsnivå samt den presumtiva köparens intresse för just det till salu varande exemplaret. lycka till med båtanskaffandet/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! min far köpte en 27a som halvfabrikat 1984 det var en bra båt men den kräver lite mer effekt än den 41a som sitter i idag. Kvaliteten är bra och den är trevligt möblerad samt funkar fint även som sportfiske båt. Priset beror ju på skick och utrustning men borde ligga mellan 350-450000

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...