Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
delgad

Evinrude 60HK -98 går ryckigt på låga varm HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Evinrude 60HK -98 två takt 3 cyl. Den startar urlätt och går enormt fint vid 15knop och högre men vid friläge och upp till 15knop går den hackigt och ryckigt hela motorn skakar. Har oxå märkt att jag är tvungen att alltid starta motorn med lite gas annars stannar den direkt. Och har jag växeln i på lägsta nivå så går motorn i ca 500varv (enligt varvräknaren), om jag sedan växlar tillbaka till neutral går den upp lite men det känns fortfarande för lågt. Det skulle t ex vara omöjligt att trolla med denna motor. Inga problem med gaspådrag, går som ett skott det, är just på låga varv och låga farter problemet uppstår.

Någon som har nån idé om vad det kan vara? Bränsleslagen är helt OK, Helt nya stift.
Förgasarrengöring? Inställning av luft och bensin?

Sen har jag oxå lagt märke till att om jag startar motorn varm så spottar den ut kylvattnet det kommer inte en jämn stråle. Den kommer så fort jag gasar upp motorn lite. Detta gäller inte när motorn är kall, endast när den är varm. *Konstigt nog*

Hoppas på att få hjälp från er duktiga båtmänniskor här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar igensatt tomgångsmunstycke eller dålig bensin.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen är helt ny och fräsh. Hur gör jag för att kolla Tomgångsmunstycket? gör man bara rent det eller köper man ett nytt och byter? Vart sitter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsmunstyckena sitter inuti förgasaren, så det blir att ta loss förgasaren, skruva isär, lägga över natten i ren bensin och därefter blåsa rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och köpa en renoveringssats som Wanmar föreslår ovan Glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpa en renoveringssats ? vad e de för nys,behövs ej,men det här är ingen bra motor kolla så inte någon kolv har skurit vanligt fel då blir det dåliga lågfartsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag om en kolv har skurit? Dyrt att åtgärda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

titta in i cylindrarna med ett spec instrument eller komp prov,borrning nya kolvar eller kolv ca 10000-12000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...