Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Peckaw

Full gas på Johnson 70 hk 2 takt -81

Rekommendera Poster

Ibland när jag trycker reglaget i botten så vill motorn sura ned sig.Det låter som den kväver sig själv om jag inte släpper tillbaka lite. Det händer inte alltid men idag när motorn var varm och sedan stått i typ 45 min så var det svårt att få den att varva upp direkt. Jag fick lirka rätt bra med gasen innan det bar iväg. Vad kan det bero på? Vad kan man göra? /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Men det gick bättre sen när du kört en stund med den? Då är jag säker eller nästan säker på att den inte surar utan får för lite bensin på fullgas. Bensinmängden på fullgas är ofta ganska precis minsta möjliga för att en 2 takt motor ska gå rent uppe på fullvarv. Får den för mycket så ryker den och går inte rent. Vissa kallar det för att den fyrtaktar men så tror jag inte är fallet utan den låter ungefär som den gjorde det. Eftersom justeringen är gjord för att en varm motor ska gå rent så kan det avslöja en termostat som kärvat i öppet läge, skit förgasaren eller bara att det har ändrat lite på sig o behöver justeras om. Är det så att den går bra utan problem bara den har blivit varm så ser jag inget egentligt fel. Man ska inte ge fullt förrän motorn är varm. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som min moppe gjorde alltså fyrtaktar den liksom bara dör, fortsätter jag för länge dör motorn helt. Det kan vara om den är varm och jag trycker fullt på en gång då villd en inte riktigt om jag är för snabb med reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

När den är kall så är den svår att överhuvudtaget att gasa på och när den är varm så går den bättre men inga snabba gaspådrag. Stämmer detta? Då är det garanterat symptomet av för lite bensin. Eftersom den går att köra fullt om du tar det lugnt med gasen då den är varm så är det bara marginellt för lite bensin. Varför den helt plötsligt börjar så här kan det finnas olika orsaker till. Motorn kan ha börjat kräva lite mera bensin. Justringar kan ha ställt om sig. Skit i förgasare. Beläggningar i munstyckena då du inte tömmer förgasaren till vintern. Finns det justeringar på förgasaren/förgasarna så testa dessa. Skruva lite o kom ihåg hur mycket o prova om det blir bättre eller sämre och utgå ifrån dessa sedan. Det kan vara bensinpumpen även som börjar få svårt att hinna med o ge tillräckligt. Men finns det i flottörhuset så borde det räcka att varva upp i någon sekund innan den sackar av. Om du tänker tillbaka på moppeåren ifall du hade en gammal bing gasare med justerbart munstycke. Ställde man precis lite för lågt så visade den exakt samma symptom. Då räckte det med något knäpp mera soppa bara för att den skulle gå perfekt sedan. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog börja med att rengöra förgasarna. Tack för svaren Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du gjort rent förgasarna än, och i så fall hur blev resultatet? Eftersom jag har samma problem är jag lite nyfiken... Har annars eventuellt en lösning på problemet, men jag vet inte om det är rätt sätt att gå till väga. Se denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16763

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jim

Ingen lösning till problemet, men jag tror jag har liknande problem. Så här beter sig min J-70hk, går bra men orkar inte varva som den ska. Med 17 varvar den 4800 och med 16 varvar den 5100, borde varava 5500 med 17 och borde gå fortare. Jag har bytt stift, tittat att tändningen och komprotion är okey. Men när jag hade den uppe så uptäckte jag att det finns en skruv som kan ställa in max gasen. Provade att skruva ut den så man kan ge mer gas, men det sista blir bara sämre. Tänkte jag skulle be någon båt-service ställe titta på den, men tyvärr har de inte tid de närmaste veckorna. mvh /Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående för lite bensin... Pratade med en OMC återförsäljare i går, detta problem är tydligen inte helt ovanligt. Det är helt enkelt så att dom är ganska snålt ställda från början. Då munstyckena är fasta så byter man mynstycken, finns i flera olika storlekar för olika bränsleblandningar, kostar ca 30-40 kr styck. Jag skulle skruva ur ett och kolla numret på det så skulle jag få nya munstycken i ett nummer större. Skulle det bli bättre men inte tillräckligt är inte kostnaden större än att man kan köpa nya igen i ytterligare en storlek större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...