pellepenn 0 Postad 9 Juli , 2009 hej gubbar/kärringar, lol...Jag har en crescent skipper,5x2m ca 600 kg i bak hänger en gammal Jonsson 6 hk,,,och den tar 1 liter distansen ! jag tycker det verkar mycket ? vidare funkar kylningen bara om jag har växeln fram... friläge = ingen kylning. back = ingen kylning.... ska det vara så ? är det svårt byta impeller ? samt ställa in förgasaren ? tacksam för svar,,,,,,,pellepenn,,,,,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Juli , 2009 Varför gör du 2 inlägg med samma fråga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellepenn 0 Postad 9 Juli , 2009 jo jag fick inget svar angående kylningen,,,,,,,,,,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellepenn 0 Postad 9 Juli , 2009 och frågan kanske passar bättre på mek.forumet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Juli , 2009 Jaja, då förstår jag..vi får väl se hur tråden utvecklar sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej du. Inte illa ment, men kroka av motor och ro istället så får du både motion och styrka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 9 Juli , 2009 Sorry Kunde inte låta bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellepenn 0 Postad 10 Juli , 2009 kanske ingen dum ide`..har tänkt montera årtullar på skippern,,, den är så liten så det går nog att ta sig till land med ett par åror !!! men jag funderar på varför det inte kommer kylvatten ur motorn när den är i friläge eller om jag backar med den ! när jag kör fram så kommer det kylvatten som det ska ????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 10 Juli , 2009 Kylvattenpumpen drivs av drivaxeln, en förlängning av vevaxeln. Pumpen roterar därför alltid åt samma håll och kan inte påverkas av vilken växel du har ilagd. Hur ver du att den bara kyler med framväxel i? Är det möjligen istället så att den bara kyler på höga varvtal? Senast ändrad av guestsson | 10 juli 2009 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellepenn 0 Postad 10 Juli , 2009 när jag startar motorn ( i friläge ) kommer inget kylvatten. sen lägger jag i backen och backar ut från båtplatsen, ibland på höga varv. inget kylvatten ! sen lägger jag i framväxeln och då kommer jättevarmt kylvatten! som efter en stund blir jummet ............. ??????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halling_sjo 0 Postad 10 Juli , 2009 Hej Har under vintern totalrenoverat en gammal johnson 9.9 (har aldrig mekat med båtmotorer innan) och haft jättemycket hjälp av den här sidan. http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OMC/OMC info.htm Ta dig tid ochläs. Finns en hel artikel om just kylningen, visar hur du byter impeller,kollar vattenpump mm Visar även vilken väg kylvattnet tar i motorn Senast ändrad av halling_sjo | 10 juli 2009 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 10 Juli , 2009 Det du kan göra är att kolla/byta impeller och termostat. Men, jag vidhåller att det inte kan spela någon roll vilken växel du har ilagd. Växeln sitter i växelhuset under vattenpumpen. Impellern snurrar allltid åt samma håll och med samma varvtal som motorn. Den kan ev. kyla något sämre vid back i o.m. att mottrycket i avgasutsläppet undre vattnet då är högre. Det förbrukade kylvattnet sprutas med på insidan av riggen för att kylla denna. Baktill på riggen sitter ett hål som släpper ut avgaser och ibland även lite kylvatten. Under antiventilationsplattan alt. genom propellern finns ytterliggare ett avgas/kylvatten utsläpp. Hålet på riggen är till för att motorn skall kunna göra sig av med avgaserna på låga varv, då den inte orkar trycka ut avgaserna genom/vid propellern. Termostatet brukar vara på ca 60 C. Känn på blocket, det skall går att hålla handen mot detta en liten stund utan att bränna sig. Termostaten kan du ta ur och testa i en kastrull. Värm sakta upp till 60 C och kolla att den öppnar med en jämn rörelse. Både impeller och termostat är att btrakta som förbrukningsartiklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellepenn 0 Postad 10 Juli , 2009 oki tack för hjälpen... ska försöka byta impeller till att börja med ,,,,,,får se om det hjälper ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser