Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
pellepenn

tar för mycket bränsle?

Rekommendera Poster

hej gubbar/kärringar, lol...Jag har en crescent skipper,5x2m ca 600 kg

i bak hänger en gammal Jonsson 6 hk,,,och den tar 1 liter distansen !

jag tycker det verkar mycket ? vidare funkar kylningen bara om jag har växeln fram...

friläge = ingen kylning. back = ingen kylning....

ska det vara så ?

är det svårt byta impeller ?

samt ställa in förgasaren ?

tacksam för svar,,,,,,,pellepenn,,,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du.

Inte illa ment, men kroka av motor och ro istället så får du både motion och styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande kanske ingen dum ide`..har tänkt montera årtullar på skippern,,,

den är så liten så det går nog att ta sig till land med ett par åror !!!

men jag funderar på varför det inte kommer kylvatten ur motorn när

den är i friläge eller om jag backar med den !

när jag kör fram så kommer det kylvatten som det ska ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattenpumpen drivs av drivaxeln, en förlängning av vevaxeln. Pumpen roterar därför alltid åt samma håll och kan inte påverkas av vilken växel du har ilagd. Hur ver du att den bara kyler med framväxel i? Är det möjligen istället så att den bara kyler på höga varvtal?

 



Senast ändrad av guestsson | 10 juli 2009 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag startar motorn ( i friläge ) kommer inget kylvatten.

sen lägger jag i backen och backar ut från båtplatsen, ibland på höga varv.

inget kylvatten ! sen lägger jag i framväxeln och då kommer jättevarmt kylvatten!

som efter en stund blir jummet .............

???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har under vintern totalrenoverat en gammal johnson 9.9 (har aldrig mekat med båtmotorer innan) och haft jättemycket hjälp av den här sidan. http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OMC/OMC info.htm Ta dig tid ochläs. Finns en hel artikel om just kylningen, visar hur du byter impeller,kollar vattenpump mm Visar även vilken väg kylvattnet tar i motorn

 



Senast ändrad av halling_sjo | 10 juli 2009 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att kolla/byta impeller och termostat. Men, jag vidhåller att det inte kan spela någon roll vilken växel du har ilagd. Växeln sitter i växelhuset under vattenpumpen. Impellern snurrar allltid åt samma håll och med samma varvtal som motorn.

Den kan ev. kyla något sämre vid back i o.m. att mottrycket i avgasutsläppet undre vattnet då är högre.

Det förbrukade kylvattnet sprutas med på insidan av riggen för att kylla denna. Baktill på riggen sitter ett hål som släpper ut avgaser och ibland även lite kylvatten. Under antiventilationsplattan alt. genom propellern finns ytterliggare ett avgas/kylvatten utsläpp.

Hålet på riggen är till för att motorn skall kunna göra sig av med avgaserna på låga varv, då den inte orkar trycka ut avgaserna genom/vid propellern.

Termostatet brukar vara på ca 60 C. Känn på blocket, det skall går att hålla handen mot detta en liten stund utan att bränna sig.

Termostaten kan du ta ur och testa i en kastrull. Värm sakta upp till 60 C och kolla att den öppnar med en jämn rörelse. Både impeller och termostat är att btrakta som förbrukningsartiklar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad oki tack för hjälpen...

ska försöka byta impeller till att börja med ,,,,,,får se om det hjälper ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...