bredaker 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej Har en plastbåt som har en nu mera rutten träreling. Det ser ut som om relingen är uppbyggd av trälister som på något vis är sammanfogade. Misstänker att det sitter skruv utifrån och in och sedan är det säkert limmat. Nu behöver jag tips på hur jag kan byta ut detta och ändå få en funktionibel reling till min båt. Behöver inte likna orginalet utan jag vill bara ha en reling som fungerar och som ser bättre ut än den jag har i dag. Jag är ingen snickare så jag är lite rädd för denna utmaning men ni kanske kommer med tips så att även jag klarar detta. Bifogar en bild som liknar min båt men som inte är min båt. Tycker dock att relingen ser ut att vara identisk med min. Jag har sett relingar som inte ser ut att vara uppbyggda av lister utan snarare en kompakt trärarm på kanske 10 cm i tjoklek. Tack på förhand Mvh henric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 19 Juli , 2009 man kan göra det enkelt för sig ocg såga bort med tigersåg eller nåt så blir det lättare att se och få bort eventuella skruv och sen bygga upp en ny reling men jag hade nog satt dit en slang liknande de i aktern på båten som är på bild för om den inte behöver se så vacker ut så håller en slang hur länge som helst mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 19 Juli , 2009 Trärelingen som sitter där har till uppgift att styva upp skrovet. Med plastslang blir nog båten ruggigt sladdrig. Den är uppbyggd av tunna lister för att kunna böjlimmas på plats. En massiv träreling blir betydligt svårare att åstadkomma och inte ens i närheten lika stark. En annan vanlig och i mitt tycke mer praktisk konstruktion är att relingen är distanserad ett par centimetrar från själva skrovet med klossar. Avståndet från relingskanten gör att listen inte behöver göras lika grov för att uppnå samma vridstyvhet. Dessutom utgör den ett praktiskt grabbräcke utmed hela båtens längd. Epoxylimma träribbor, inte svårt. Är du mera smed än snickare kan du ju göra ett räcke i rostfritt stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronblom73 0 Postad 25 Oktober , 2009 Hej Har en likanande båt och tänkte ge mig på att byta delar av relingen. Mest en fråga om vilka träslag som kan vara aktuella. Det är bara ur en funktionssynpunkt. bryr mig inte så mycket om det estetiska. Senast ändrad av Kronblom73 | 25 oktober 2009 | 14:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 25 Oktober , 2009 Furu? Ask? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronblom73 0 Postad 25 Oktober , 2009 ok, hur är dessa i underhållssynpunkt? Drar dessa åt sig mindre vatten än övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser