Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Vange80

Hur ladda batteri från Suzuki 9,9 4t

Rekommendera Poster

Hej!

Detta räknas nog som en total nybörjarfråga...

Jag har en liten Suzuki 9.9 (4t, 2004) på landet som dras igång med snöre (=ingen el). På senare tid har mina föräldrar börjat oja sig en hel del över att de tror att båten ska sjunka så fort det regnar tre droppar. Därför tänkte jag koppla in en länspump med nivåvakt till ett batteri. Batteriet vill jag ju helst ska laddas via motorns generator. Nu undrar jag lite...hur kopplar jag in batteriet från generatorn? Varifrån tar jag strömmen? Finns det färdiga sladdkit eller hur löser man det vanligtvis?

Tack på förhand!

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla på sprängskisser här:

http://store.brownspoint.com/df9_9.asp

Ser i alla fall att det till 2005-2008 årsmodell finns Kit Battery Charging, se Fig 62 - Opt Electrical (05-08) i PDF filen för 2004 års DF 9.9. Borde väl finnas nåt liknande till en 2004:a.

Kolla med nån större Suzuki återförsäljare.

Ett annat betydligt billigare sätt att lösa länspumpningsproblemet kan vara att köpa en sån här: se bilden. Den heter Länsman och kostar väl en 500 kr nåt sånt.

Båten måste då förstås få chans att ligga och rycka lite fram och tillbaka.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 11:18

post-1495-1394236010,3589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju helt perfekt med en sån där Länsman. Det tror jag duger mer än väl. Var får man tag på en sån? Testade söka på watski och seasea utan resultat?

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...