Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
labbibia

Yrkestrafiken-en miljö och sjötrafikfara?

Rekommendera Poster

Gick i  fredags från Lidingölandet via Waxholm ut mot Grinda och vidare utåt i Sthlms skärgård.

I det jag numera kallar HellHole (Tenesundet) var det som vanligt full kalabalik. Mycket trafik, och av någon anledning envisas de flesta med att ligga i den fart deras båtar genererar absolut störst vågor? Själv håller jag 5 knop för att inte dra svall i den trånga farleden. Nåväl, jag ligger så långt till höger som det bara är möjligt i farleden.

Trodde jag iallafall. Båttaxin Mentor från Sandhamns båttaxi, kommer i kapp mig, (självklart i tolv knop, båten drar ju störst svall då) och med mindre än fem meters avstånd blåser han förbi mig på styrbords sida, prickar nästan pricken. Föraren, som verkar ivrigt inbegripen i ett samtal med någon passagerare, sitter med ryggen mot mig, såg han mig överhuvudtaget?

Att glada nybörjare på sjön gör såhär, det förvånar mig inte längre, men yrkestrafiken? Skäms, du som körde Mentor!

Och är inte det här med att dra svall i onödan också en slags miljöfråga egentligen? MÅSTE man hålla 12 knop när det är högsta tillåtna hastighet? Naturligtvis är svaret nej! Det kanske börjar bli dags att ändra hela systemet med fartbegränsningar i trånga farleder? Hörde någonstans att de ex i USA har skyltar där det står No Waves i stället för exakta fartbegränsningar. Kanske något att ta efter?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, jag brukar nog köra lite för snabbt där ibland känner jag. Fast absolut inte 12 knop, p g a svallen. Snarare 15-16 så svallen minskar lite. Men fr o m nu ska jag dra ner avsevärt, det är faktiskt inte så roligt med allt svall som kommer in från alla håll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taxibåten hade naturligtvis en eller fler passagerare ombord.

Dessa vill fram så fort som möjligt.

Därför måste han naturligtvis köra i den fart som är tillåten på platsen i fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger ytterligare anledning till att ha en no wawe-skyltning. Kombierad med fartbegränsning där förhållanden gör att det är befogat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara No wakes.  12-knopsbegränsningen funkar nog i stora leder där större fartyg går, men i mindre leder avsedda för skärgårdstrafik är det inte bra, få båtar går bra i den farten och drar rejält med svall som sedan eroderar stränderna.  Har ni sett hur stränderna ser ut kring dessa farleder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan jag hålla med om.

Taxibåtsföraren i tidigare nämnda fall kan då visa för sin kanske stressade passagerare att han inte FÅR köra fortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, eroderande stränder är väl verkligen en miljöfråga.....

Tack för upplysningen om att det heter No wakes

Men betyder det inte att båtarna måste hålla så låg fart så att de inte drar svall?

Bifogar en bild med lite blå himmel, det är ju lite bristvara på det just nu. Cool

post-22515-1394236010,3962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg fart betyder inte alltid lite svall.

Vi ligger så illa till med vår mastkran att masterna ibland slår i kranen när någon motorbåt far förbi. De har ofta gått ner på 4 kn som är fartgränsen just här vilket innebär att de inte planar och iomd drar upp mer svall. Vi skulle behöva en no wake-skylt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fast 4 knop skulle jag vilja påstå är svallfri fart nästan oavsett båtstorlek. Problemet är att många TROR att de kör i 4 knop när de i själva verket ligger i 6 – vilket är en enorm skillnad vad gäller att dra sjö för båtar runt 6 m. Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ja, men nu är det vattnet man är på och ingen jäkla asfalterad väg.
Det är normalt med vågor.
Klart att det guppar, tycker man inte om det så vet inte jag.

Man kan ju möjligen ta en annan väg, landvägen t.ex.
Eller stanna hemma tills isen lagt sig. Det gör den ju snart nog ändå.

Undrar hur det kommer att låta om tio år, 
då det är dubbelt så många båtar inne mellan tullarna Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det löser sig när alla får övergå från 200 hk diesel/bensin till 4 hk elmotorer. Alla puttrar runt sakta i 2-3 knop som svanarna i kärlekstunneln på Gröna Lund.... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urban-Medin:

Vi talar inte om vågor utan svall. Vågor vet man var de kommer från för håll och när de kommer och kan parera men svall kan vara väldigt förädiskt och farligt.

Det farligste jag varit med om är faktiskt när en militärbåt åkte förbi mig när jag hade en liten Vigg på 1,5 ton. Jag hade en fin plattläns och var på Baggen när den plötsligt dyker upp bakom mig i en jävla fart och väldigt nära. Till följd av de fick jag en ordentlig gipp där storskotet slog mig i ansiktet och slet av mig glasögonen som for iväg. Själv ramlade jag som tur var omkull, annars hade jag fått bomen i huvudet också. Jag har väl aldrig varit så blåslagen någon gång - och förbannad.

Glasögonen hittade jag såsmåningom hängande på ena skalmen på akterstaget. Tur var det för annars vet jag inte hur jag hade fått hem båten till Uppsala.

Vi vet hur svalligt det är i kring Stockholm och det finns alltid någon på däck som har som ansvar att varna för svall så man inte blir skållad i pentryt eller barnen trillar av toan tex.

Det är alltid lika skönt att komma så lånt ut så att motorbåtana blir färre. De verkar sällan röra sig långre ut än Sandhamn som tur är. Redan norr om Waxholm eller söder om Ingaröfjärden blir det lugnare. Ser aldrig fram mot den årliga seglingen genom stan x 2. Synd då det skulle vara väldigt kul att gå genom stockholm annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...