Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
El_jimbo

Hjälp! Nybörjare på v8, merc 5.0 2004. Dör på tomgång.

Rekommendera Poster

Hej alla på forumet.

Har precis bytt båt, och därmed även motorstorlek. I båten sitter en 5.0L mercruiser (ej insprut) års. 2004. V8 kan jag inget om, men nu till bekymret.

Motorn startar alldeles utmärkt efter att ha pumpat gasen enligt konstens regler, men så fort jag drar tillbaka gasen till tomgång så dör motorn tvärt. Inte att den hackar, dör ut utan det är ungefär som att man vrider om nyckeln och stänger av motorn.

Vid omstart med lite gas så går den fint igen på lite varv, men så fort man drar reglaget till neutral läge så dör den.

Har testat att varmköra motorn ordentligt (ca 10-15 min) så att tempen gått upp men igen när man för gasen mot tomgång så dör den.

Så fort man kommer under ca 1500-1800 rpm så dör den, ovan för om man ligger och gasar så går den fint.

Har ni några tips och ideer? Har sökt lite här och det kan kanske vara skit i förgasaren, hur rengör jag enklast en sådan här förgasare? Vad skall man tänka på?

Jag funderade först på om det har med kontakten som stryper motorn vid växling, men då borde väl det inte gå att starta motorn överhuvudtaget?

Tacksam för alla tips och ideer.

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv ett liknande problem i våras. Men för mig var det tändningen som inte va som den skulle så jag bytte ut allt. Rengjorde också förgasaren.

Om den går bra på lite högre varv kan det var smuts i primärmunstyckerna. Vad har du för förgasare?

Är det en rochester sitter det också ett litet filter i ingången i förgasaren det bör bytas varje år.

Jag rengjorde min förgasare själv men kanske inte att rekomendera om man inte mekat mycket.

Du kan ju prova ta bort flamdämparen och titta ner i förgasaren under drift. Det ska då komma strålar ur den. Slutar de är det problem med bränsletillförseln.

Vad är det för bränslepump?

Tycker också att du ska göra ett komp.test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan!

Mina tips är .

¤ Microbrytaren spökar för dig.Prova koppla ur den genom att dra av kablarna till den.

¤ Igensatt flammskydd .Stryper motor luftintag.

¤ Justering/rengöring förgasare

Lycka till

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se efter så inte blandningsskruvarna för tomgång är dragna i  bottenläge eller ute för långt. Sitter på förgasarfoten framåt på motorn. Börja med 2.5-3 varv utskruvade sen får du justera så det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket så långt för tipsen. Skall kolla lite på det imorgon bara regnet slutar någon gång. Börjar nog med microbrytaren och går sedan över till förgasaren.

Enligt förra ägaren så gick den alldeles utmärkt för en månad sedan. Har sen stått stilla utomhus utan att bli körd.

Kan det va nått annat som har bäckat igen på så kort tid? Den är bara körd ca 15 minuter på vatten efter vinterförvaringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...