Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Stefanius

Coronet 24 vs 26 family

Rekommendera Poster

Hej !

Undrar vad som skiljer båtarna åt ? Ja längden förstås, men var har man prutat utrymmet , är det bara på den öppna ytan ute eller är det skillnad i kabinen oxå ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Coronetklubbens sida http://www.coronet.nu/ sä får du nog svar. Kolla också under modellarkiv där finns massor av bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24:an har ju dörrar ut till akterdäck, praktiskt kanske men i mitt tycke inte så speciellt mysigt. Antingen sitter man i akvariet där fram, eller så sitter man ute, avskiljd från kabinen. 26:an är öppen mellan kabin och sittbrunn, kanske en smaksak vad man tycker om, men vid vackert väder (det är väl då man åker mest?) så är det ju klart att föredra med den öppnare planlösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja 26an har ju också dörrar. Största synliga skillnaden är att 26an har ett större akterdäck. I kabin och ruff är den väl lika.

Sedan gjorde man om skrovet lite i bensinkrisens tid när 26an togs fram så den går något billigare (lättare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo båtlivet är ju kompromisser så visst fanns det nackdelar med skrovförändringen också.  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ev synpunkter .

Jo nog är min åsikt att båtarna verkar ha skjutdörrar bägge två.

Andra reflektioner ??? Tycker det är en oerhört snygg och tidlös båt för sin ålder.

Sen gillar jag idén med öppet akterdäck, praktiskt med engroventré-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt sanningshalten i detta men min Kapellmakare har en 24 family och som någon påpekade så platta man till skrovet på 26:a just för att den skulle gå lättare och dra mindre bränsle men den går då sämre i sjön istället ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man! Jag gick bara på vad jag har fått berättat för mig...

Jag vet att jag skulle sakna ett trevligt ställe att sitta på utomhus, men visst är det fina båtar. Tidlösa som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...