kpn33 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej. -Behöver hjälp med att mitt 290 drev inte stannar kvar där jag vill. Om jag kör det i topp så att det precis når vattenytan och ställer mig på det så sjunker det ca 5 cm och efter en stund så går det tillbaka upp igen. -Om jag kör med båten och ställer det på 0 enl-instrumentet så går det -4 efter en stund. Jag kan Tilllägga att jag har bytt pumpen så den är inget fel på och oljan är också bytt. --det försvinner ingen olja heller. Har kört drevet upp och ner ca 15-20 gånger men det sjunker fortfarande om jag står på det. -Om det nu hade läckt intern i kolvarna så hade det väl inte gått tillbaka upp igen??? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej, trist såklart... Jag tror tyvärr att något av det du beskriver inte kan stämma riktigt. Antingen så är det ett internt läckage, (och då har du sannolikt det klassiska felet med två läckande 1,6x2mm o-ringar i pumpen) eller så har du ett externt läckage. Om du inte kan se någon olja på insidan motorutrymmet så kan det externa läckaget bara vara vid hydraulcylindrarna eller möjligen vid någon slanganslutning. Om båten ligger i vattnet: Kör upp och ned upprepade gånger och håll sedan närmaste halvtimme stenkoll på vattnet om du kan uppfatta någon oljefilm där. (Kör inte vanliga motorn så att oförbrända avgaser kan missleda) Om du utesluter externt läckage, (troligt eftersom du borde gjort av med ungefär en liter olja på dina 15-20 repetitioner), så kolla in denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153778&highlight=sjunkande Lycka till! Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 8 Juli , 2009 Om det nu går tillbaka kan det inte vara annat än luft i systemet. Är det still när du hissat upp det? Är det still så är det ingen fara. Annars finns det två saker som kan vara fel antingen shockventilerna i cylindrarna eller backventilerna i pumpenheten. Kan ju även vara inreläckage. Men det låter som luft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpn33 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej igen. -Jag tror också att det är luft i sysemet eftersom drevet fjädrar tillbaka när jag har klivit av det, men hur får jag ut luften i såfall?? pumpen var som sagt var utbytt. -något oljeläckage eller försvinnande olja har jag inte sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej igen, ursäkta mitt inlägg. Jag måste läst slarvigt. Håller med om att det förmodligen inte är det jag beskrev eftersom drevet går upp igen när du släpper belastningen.. Vet faktiskt inte hur man avluftar systemet. Ska det egentligen behövas? Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 9 Juli , 2009 Finns ingenstans att lufta. Men kör drevet upp och ner viktigt är att de går till ändlägerna. Stå gärna och tryck lite där också. Blir alltid lite läckage över packningarna då. Då borde du bli av med luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpn33 0 Postad 9 Juli , 2009 Tack. skall testa detta ikväll. Återkommer:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpn33 0 Postad 8 Augusti , 2009 Hej. Tillbaka efter ca 400 sjömil här på västkusten och fortfarande ett besvärligt trim på mitt 290 dp drev. Har testat att lufta ett flertal gånget utan resultat, men det som jag har märkt är att när jag kör långsamt så sjunker drevet in medans när jag kör med fullt last/fart så stannar det kvar!! -Helt klart verkar det som att det får bli ett byte av trimcylindrarna till nästa år, men jag undrar om någon annan känner igen detta med att den håller trycket när man ger fullt ös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser