Henren 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej igen alla! Idag handlade jag nya stift och monterade, startade upp den och den gick som vanligt , ingen större skillnad. Den nyser till ibland o stannade! Dock så lär det ha hänt nått med min soppapump sedan vi tog isär den, så fort vi åkte så stannade båten flera ggr och det visade sig att vi var tvugna att pumpa med handblåsan hela tiden för att den skulle gå. Tomgången är ju fortfarande hög, ja vet inte hur jag ställer ner den. Men ja rörde den prylen under svänghjulet när båten var igång och glapp vill jag inte påstå, men trycker jag den åt höger så varvar ju motorn upp. Trycker jag den åt andra håller stannar motorn :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 20 Juli , 2009 Tog med mig bensinpumpen hem och se bild var det är trasigt i den. Hur skall membranet se ut? Kan någon förklara för mig hur bensinpumpen fungerar som sitter på motorn, även hur jag kan kolla handblåsan att den är som den skall. Enl Marinhallen så har inte puffandet och att den stannar något med bensinen tryck att göra, för man skall kunna handpumpa så att den håller trycket (men den blir inte bättre). Kanske skall berätta att den inte puffar och nyser hela tiden. Om ja blåser i aluminiumdelens rör så kommer all luft ut i ett minihål på alu delen, håller jag för det lilla hålet så pyser det minimalt någonstans som ja inte kan känna vart. Blåser jag i plaströret är det inget motstånd alls (varken in eller ut) då har jag inte filterdelen på. Sätter jag ett finger för det ovala böjda hålet som går emot filter så blir det lite motstånd. Senast ändrad av Henren | 20 juli 2009 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 20 Juli , 2009 Har nu sittit och Googlat en hel del och mer frågor kommer upp! Ägaren innan har bytt tändspole, kan det ha något med saken att göra? Båten har stått i minst 1 år på land, kan det ha nått med bensinen att göra? (Vatten) Även att jag har hällt i 20 liter ny bensin! Är det bara koppla dit en annan dunk o testa? Rengöring av förgasarna? Om de har stått med bensin och olja i 1.5 år? Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 20 Juli , 2009 glapp vill jag inte påstå, men trycker jag den åt höger så varvar ju motorn upp. Trycker jag den åt andra håller stannar motorn Precis! men går den tillbaka hela vägen när du släpper den? tryck den åt höger, stäng av, kör spaken i bott o tillbaka och starta motorn igen och lyssna om den har lika låg tändning som innan för min gick inte tillbaka hela vägen:) tomgången justerar du där du trodde på den armen som va gängad. Justera så att gängan drar åt sig armen för spjällen tills den inte nuddar längre och sen fram ett par varv. Sen ska det ju göras med växel i och i vatten men det är lite knepigt för mig så ja justerade lite,körde sedan justerade tills det funkade bra. Trist att det fortsätter krångla men hoppas på bränsle pumpen nu då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 20 Juli , 2009 medans du väntar på grejer till bränslepumpen om den nu va fel, så kan du ju tömma flottör kopparna och kika på hur den bensinen ser ut finns en fiffig skruv för att tömma dom innanför luftkåpan (först av med locket sedan av med kåpan) men va försiktig med skruvarna dom kan sitta rejält mina hade loctite i gängorna så dra inte av nån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej igen! Monterade idag dit en ny bensinpump och det funkar mkt bättre, till en början så nyste den inte ens och verkade gå helt OK. Så vi ställde ner tomgången och det låter mkt trevligare. Har sedan åkt ut till en ö och testat puttra fram, den går bra helt enkelt. Men sen när vi åkte hem så nyste den lite igen, men allmänt gick bra. När jag skulle lägga till så har jag fortfarande ganska hög tomgång, verkar som det är till o från. Och självklart när jag ska lägga till så stannar den 2-3ggr! Men ja är glad endå just nu. Vad mer kan ja göra? bensinpumpen skulle jag säga är OK nu och nya stift sitter i. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 har du synkat förgasarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Jag har inte rört något på förgasarna, så dem är inte synkade av mig. Hur synkar jag dem? Enda som jag skruvat på är, länkarmen som är markerad längre upp i tråden (bilden) för att få ner tomgången lite, är det rätt att vrida på den? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 nej du har ju en tomgångskruv alldeles ovan för där gaskabeln sitter,sedan för synkningen så får du släppa på en skruv på varje förgasare så att förgasarspjällen är stängda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0070574&path=BRP~A0000003~M0004269~M0004317~M0004319~C0070574&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 skruv nr 15 lossar du på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Då ska ja kolla den skruven nästa gång, men behöver jag vrida tillbaka länkaget? 3 varv är snurrat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Med andra ord så behöver jag först demontera luftboxkåpan, så att ja ser spjällen helt? Sedan skall jag lossa en skruv på förgasarna så att spjällen är helt stängda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 det som kan bli fel det är att gaskamen finns det streck på när den ska vidröra rullen o det kan ju bli fel då om du har vridit på det länksystemet o mindre spjällöppning på fullgas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 nä spjällen är fjäderbelastade så lossar du på skruven så stänger gasspjället sig själv,fast du kan ju ta bort luftburken en då försäkerhets skull om du är osäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Då skall jag vrida tillbaka den, som jag förstår det är det inte säkert att den öppnar helt vid full gas nu. Men om vi pratar om skruv nr 15, den är till tomgången? Vilka skruvar lossar jag för att synka? räcker det med att släppa en på varje förgasare? Bifogar en bild, som kanske kan underlättai beskriviningen lite! / Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 nr 15 är ju synk skruven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000003~M0004269~M0004317~M0004319~C0070574&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0070577 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 22 Juli , 2009 Tänkte väl Har jag förstått dig rätt nu, släpper jag skruv nr 15! Så skall alla spjäll stängas och det ser jag ju när luftbox locket är borta. Sen är det bara skruva åt dem igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 nr 41 är tomgångskruven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 just det en skruv på varje förgasare nr 15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser