Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Henren

Evinrude 70hk -81!

Rekommendera Poster

Hej!

Var idag o lade handpenning på en båt med Evinrude motor från tidigt 80 tal. 70HK (lite chansköp) men man vet ju aldrig föränn efteråt Cool

Propeller vingarna har alla 3 fått sig en törn, men ägaren har kört med det endå. Det saknas alltså delar av dem. Men han säger att det inte är några vibrationer. Båten stod på land så ja har inte kört den. Men ja startade den en jättekort stund och den går.

Någon som kan berätta för mig vilka/vilken propeller ja skall sätta dit?

Tog bort oljepluggen och oljan var vit, så gissar att även packboxarna är slut runt axeln (min gissning)

Men ja tänkte göra såhär, byta propeller om ja får tag i någon inom kort (eller kan man åka som han gjort? vad mer kan ta skada?), Propelleraxelns lager?, Packboxarna osv? Skadan borde ju redan vara skedd! Samt nya packningar rund olje,wash och nivåpluggen med ny växelhusolja och köra det som är kvar av sommaren? Vad tycker ni?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Oj! hoppas verkligen den är billig, låter ju som ett ras.. förra ägaren har säkert gått på grund rejält eftersom alla 3 blad är krokiga. Sedan kört med den för att det inte vibrerar jo säkertFoten va säkert i samband med den grundstötningen som läckage i växelhuset kom med i bilden. Ja hade ju verkligen inte köpt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Propellern ska du ha en likadanTungan det står instansat på baksidan(den sidan du inte ser framifrån) navet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ta lös propellern så står det instansat antinget ett produktnr eller den diameter x stigning som propellern har. Anteckna det och återkom hit med uppgifterna.

Inget bra att köra med naggad propeller, dels blir den mindre effektiv dels blir det säkerligen vibrationer som sliter på lager och växelhus även om du kanske inte märker det när du åker i båten. Antingen låter du laga propellern eller så köper du en ny (beg eller splitterny) med liknande stigning du har om båten gått bra med den nuvarande propellern. Det finns även Pro Pulse composite/plast propellrar som är hyfsat bra, kolla på deras hemsida. Finns på diverse ställen att köpa, tror Claes Olson sålde dessa så de finns lite varstans.

Är växelhusoljan vit/mjölkaktig är det dags för nya tätningar runt propelleraxeln, har du tur kan du nog byta själv. Kolla även packbrickan under avtappnings- tillika påfyllningshålet undersidan växelhuset hur den ser ut för det kan ju läckt in vatten den vägen också, men kanske mindre troligt.

Jo, din plan låter bra. Impellern får du väl hoppas håller i sommar då men den är ju jätteviktig så vet du ej när den byttes senast så byt den antingen nu eller till hösten.
Kanske nya tändstift också. Se även upp med felinställda förgasare, och bensinpumpens gummimembran som förr el senare kan bli kasst (rätt vanligt om den börjar bli svårstartad el inte orka när du drar på).

Sprängskisser hittar du här:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0004317&path=BRP~A0000003~M0004269~M0004317&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Behöver du delar kan du prova med Marinshopen (säljer även på postorder) men ha motorns serienr redo för det frågar de efter.
Eller Marinhallen kan du testa också.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vill inte åka runt med en dålig propeller, förstår att det verkligen inte är bra.

Jo oljan var lite vit/mjölkaktig, tror också det är tätningarna som tagit stryk pga propellerns utseende. Som ja skrev längre upp, ja byter packningarna till pluggarna och i med ny olja! Impellern låter jag vara, det kan ja göra i vinter! Enl ägaren så är den bytt för 3 år sedan. Skall väl bytas med 2års intervall!?

Får hålla lite koll på skvallerröret också

Kan inte svara på hur båten går i vattnet med den propellern eller alls funkar på gaspådrag då den står på land just nu. Är ju både för o nackdel med o kolla på en båt så!

Ni som har lite mer koll än mig, kan man skriva in i nått Köpekontrakt att ägaren intygar att båten går som den skall på gas osv? några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är alltid svårt att sätta ett pris på, men ja kan säga att den ligger ca 15-20.000kr under den billigaste på blocket just idag. Men finns inte så många med exakt samma motor och antal hk Rynkar = svårt o säga!

Går ju säkert få tag i ett beg växelhus om det är så! Men slipper jag det är ja mer än nöjd.

Nu är det propeller i focus och hoppas motorn går som den skall, ägaren som har den nu säger att det inte är några konstigheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det en ny dag :-) 06:10! Känns som ja blir mer o mer osäker!

Hade gärna testat den i vattnet så man vet hur motorn går, förväntar inte mig att motorn skall vara ny, men kyliningen, hur går den när den blir varm? Kan den ha frysit sönder i vinter (vet inte om han haft den ute) men troligtvis.

Ni förstår säkert mina funderingar! Kan ja kolla upp sånna saker på land? Kan man skriva in något i kvittot att ägaren intygar att motorn går som den skall samt att inga fel finns på något sätt så man kan hävda köpet isåntfall? :-)  (Nu blir ja snart jobbig).

Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan man skriva in i nått Köpekontrakt att ägaren intygar att båten går som den skall på gas osv? några tips?

Så klart du kan om köparen går med på det, säljaren skall ju skriva på kontraktet också.
Finns det varvräknare till motorn? Om det finns det bör motorn varva i trakterna av 6000 varv/minut på fullgas (intervall 5000-6000 men det är nästan alltid bäst att ligga nära det högsta tillåtna motorvarvet). Låt säga att det ligger mellan 5500 och 6000 v/min då är det nog OK, kan han intyga det så bör du kunna nöja dig. Finns det ingen varvräknare ja då famlar du i blindo, då får du väl nöja dig med att den går jämt och fint på alla varvtal inkl fullgas el nåt sånt och båten planar snabbt med 1-2 pers ombord samt går i uppskattning xx knop på fullgas (om hastighetsmätare finns så borde säljaren kunna ge uppgift om fart på fullgas). Du har ju inte skrivit vilken båt du ev tänker köpa så omöjligt att gissa hur fort den kan gå på fullgas men är det en planande båt och båten är anpassad till motorns storlek (låt säga 5-5,5 meter) så mellan 25-30 knop borde den nog göra på fullgas.

men kyliningen, hur går den när den blir varm? Kan den ha frysit sönder i vinter (vet inte om han haft den ute) men troligtvis.

Först kolla även om det finns termostat på motorn (kolla sprängskisser) och fråga säljaren om den bytts nån gång så länge han haft den, det kan vara dags för byte av termostat om det var länge sen den byttes. Om motorn blir varm? Borde finnas överhettningsskydd som larmar med summerljud och el lampa som blinkar. Annars kan det vara svårt att hinna upptäcka överhettningstendenser men väl överhettad brukar den gå risigt och kan ju värmenypa så det lär du märka... Men byttes impeller för tre år sedan borde den vara OK än. Har den gått i söt eller saltvatten genom åren? (i senare fallet kan du få saltavlagringar inne i motorn att ev tampas med som försämrar kylningen).
Om en utombordare bara hängt helt vertikalt under vinterförvaring så fryser inget sönder, det är om man haft den upptiltad som vatten kan samlas i fickor och frostspränga. Kolla noga så växelhuset ej blivit frostsprängt, du sa ju att det var vatten i växelhuset och har den stått med den oljan vattnet över vintern kan det ha frostsprängts, det är otroligt vilken spränkgkraft is har.

Kan man skriva in något i kvittot att ägaren intygar att motorn går som den skall samt att inga fel finns på något sätt så man kan hävda köpet isåntfall?

Klart du kan men ingen säljare går med på inga fel finns på något sätt som har nåt i skallen. Du har ju undersökningsplikt. Bättre du skriver in att köpet skall ha ett villkor att motorn skall gå normalt vid provkörning hemma hos dig sen och gör den inte det skall säljaren vara med att dela på reparationskostanden. Säljaren måste naturligtvis tala om alla fel han vet om. Om motorn går som en kratta dvs ej normalt och du behöver köpa delar för att få den gå normalt får säljaren vara med att dela på kostnaden för att få ordning på den. Lite i de banorna skulle jag försöka med, då hamnar en del av kostanden på dig också inte ensidigt på säljaren, som kan vara rimligt när så mycket verkar osäkert om motorns skick.

Du kan ladda ner färdiga köpekontrakt från internet om du vill t ex annonsbörsen har ett:

http://www.annonsborsen.se/public/pdfer/contract_boat.pdf

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!  Båten är en Flipper 570 från slutet av 70talet och skall göra nästan 30knop, sitter en knopmätare bak så det är ju lätt o se sen!

Kan inte svara på om det sitter varvrälnare på båten! Men den måste ju ligga i vattnet för att ja skall kunna kolla vad den varvar och då har jag redan tagit hem båten!

Ägaren säger att han haft den i 15år, och att det inte skall vara några konstigheter med motorn! Skall prata mer med han idag. Den har gått i saltvatten som jag förstod det, växelhuset och det är målat lite taskigt, själva underdelen på motorn såg ju inte jätte fin ut om ja får säga mitt.

Syns det lätt om växelhuset blivit frostsprängt? Kan tänka mig att han målat ordentligt därbak. Såg dåligt ut iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Flipper 570 från slutet av 70talet och skall göra nästan 30knop, sitter en knopmätare bak så det är ju lätt o se sen!

Bra båt, 70 hk på en Flipper 570 är lagom. Då får du väl ta och avkräva säljaren att han intygar att båten går mellan 25-30 knop på fullgas, då bör motorn varva hyfsat så det duger.

Kan inte svara på om det sitter varvrälnare på båten! Men den måste ju ligga i vattnet för att ja skall kunna kolla vad den varvar och då har jag redan tagit hem båten!

Jo det är såklart så men grejen är att du skall få säljaren att i köpekontraktet få inskrivet lite varvtal du kan gå på som han kan garantera.

Ägaren säger att han haft den i 15år, och att det inte skall vara några konstigheter med motorn! Skall prata mer med han idag.

Har man haft samma båt i 15 år då kan han ju rimligen allt om vad motorn varvar på fullgas osv, fart på maxvarv osv. Be honom skriva in det i köpekontraktet och garantera det.


Den har gått i saltvatten som jag förstod det, växelhuset och det är målat lite taskigt, själva underdelen på motorn såg ju inte jätte fin ut om ja får säga mitt.

Nu vet jag ej om båten ligger på ost- eller västkusten men en båtmotor som använts i saltvatten brukar inte se så jättefina ut efter i detta fall 15 år hos nuvarande ägaren om han sjösatt varje år. Har den rentav använts sina 28 år sen den var ny i saltvatten ja då är det nog ingen vacker syn. En som legat i sötvatten i nån insjö brukar se mycket finare ut.

Syns det lätt om växelhuset blivit frostsprängt? Kan tänka mig att han målat ordentligt därbak. Såg dåligt ut iaf!

Om säljaren målat och donat på växelhuset är det nog inte så lätt att se. Du får nog avkräva honom en garanti att det inte är frostsprängt eller så pruta ordentligt om han inte vill det då du får ta hela risken i så fall. Går ju att tryckprova ett växelhus, men det kanske inte är läge för såna tester... Men det faktum att det ju finns vatten i växelhuset gör ju att man måste misstänka att det kan vara frostsprängt, kan ju stått med vatten i hela vintern.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som ägaren säger iaf, så skall den gå i 30 knop.

Jo det är såklart så men grejen är att du skall få säljaren att i köpekontraktet få inskrivet lite varvtal du kan gå på som han kan garantera.

Tror som sagt att den inte har någon varvräknare, men det återstår o se om den går som den skall. När ja fått i den i vattnet! Skall hämta båten imorgon Fredag.

Förstår inte riktigt, har han inte någon varvräknare så vet han ju inte  vad den varvar. Dvs inte så lätt att skriva in i nått kontrakt, likaså vad skulle ja kunna göra om båten inte går som den skall tex. Få han att ta en del av repkostnaden!? Det tror ja själv inte på att han skulle göra. :-)

Det som är viktigt för mig är att motorn går som den skall, detta borde inte vara så svårt att skriva in i köpekontraktet kan man ju tycka, ställa frågan kostar ju inget! Priset har vi redan kommit överens om och ja har lagt handpenning på den!

Om säljaren målat och donat på växelhuset är det nog inte så lätt att se. Du får nog avkräva honom en garanti att det inte är frostsprängt eller så pruta ordentligt om han inte vill det då du får ta hela risken i så fall. Går ju att tryckprova ett växelhus, men det kanske inte är läge för såna tester... Men det faktum att det ju finns vatten i växelhuset gör ju att man måste misstänka att det kan vara frostsprängt, kan ju stått med vatten i hela vintern.

Ja slog ner på växelhuset eftersom det var fel färg på oljan och påpekade som sagt att ja trodde tätningarna behövdes byta, ja prutade 4000kr på båten. Så priset är redan lite reducerat. Får väl hämta hem båten och se om allt är som det skall, bara hålla tummarna känns det som.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen varvräknare så är det ju inte mycket att göra åt men gör båten 30 knop är nog motorn rätt pigg ändå.

Vore kul om du skriver nån rad sen när du fått hem båten och sen när du fixat klart och provkör hur den går. Alltid intressant med uppföljning.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja får lite på hans ord, mer kan jag inte göra just nu. Men hoppas ju på det bästa! Kommer fråga han igen om den går som den skall, och om den inte gör det så kommer jag ifrågasätta det

Återkommer självklart här, behöver ju ha lite hjälp med propeller som passar.

Som ja skrivit tidigare, ja byter växelhusolja samt lägger i båten och ser hur den går.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade båten strax efter 15 igår, stannade på en mack o fyllde på lite bensin i båten samt tömde ut oljan ur växelhuset. Men det kom inte ut så mkt, 1-1.5 dec olja endast.

Vä framme i Järnlunden så körde vi ner båten, gick smärtfritt!

Uppstarten började med att inget av batterierna fungerade, trots att ägaren sade att 1 av dem var nyladdat (antar att det frusit sönder) Han hade precis laddat det. Så ja tog batteriet från den andra båten (Flipper 470 med 40hk Yamaha) Motorn gick knappt runt, verkade som att växeln var i och den inte orkade dra runt (Biltema 45A)  så ja tog bort batteriet i bilen som var på 65A.

Vipps så gick motorn mkt lättare, och den hoppade igång! Rök en hen del till en början men verkade gå som den skulle. Så ja åkte iväg lite försiktigt och det gick bra till en början. När ja slog av på gasen och drev fram på tomgång (växel i) så stannade den, fick choka (stavas det så?) Och den gick igen, men var ganska seg att få igång. Så forsatte den att göra flera gånger.

Har försökt att testa lite med båten, men säg att ja står på tomgång och lägger i framåt, då åker båten sakta men verkar som att den surar ner sig eller nått för ibland stannar den och är tråkig o få igång. Känns som om ja chokar så går den lättare igång och samtidigt gasar med handgasen. Men när man väl åker med båten märker man inget utan går bra!

Det blåste en hel del, men knopmätaren visade 23-27knop! Vet inte hur mycket den dåliga propellern gör i hastighet.

Har även kollat på propellerns fram o baksida, finns inget nr eller beteckning alls på den.

Har åkt kanske 30 min, motorn går rent låter det som! Men ja tycker det den skakar endel om man tittar på motorkåpan (propellern?) Men ja har ganska hög tomgång, men det kanske är lätt att justera!

Svårt att förklara det där med att den stannar, den gör det endast när man kör sakta / tomgång och lägger i växeln.

Sen är det svårt att få i Friläge, men det måste väl vara en justeringssak nånstans? Står ja på tomgång och kör framåt och sedan skall lägga i friläge så när det klickar till i handtaget forsätter den att driva fram. Ja får då i stort sett dra jätte hårt mot backen (nästan så den vill hoppa i) för att den skall sluta driva fram.

Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Och fyllde på ny växelhusolja, hoppas jag...  :)  Har du kollat efter provkörningen hur oljan i växelhuset ser ut om den är gräddvit eller om den klarat sig (hittills)?

Skaffa nytt fräscht batteri, dels så du får den kräm som behövs vid start dels är det ju en säkerhetsgrej när man är långt ut på sjön el vid nån strand osv så vill man ju ha igång motorn så man kommer hem - att använda startsnöret på en 70 hk är nog inget roligt.

Hur är det, har den oljepump (oil injection system) eller blandar du 2%
marin 2-takt olja i bensintanken själv? Att den rök lite extra i starten kanske hade att göra med att den varit konserverad med konserveringsolja?

Jag tror du behöver ställa in luftskruvarna på förgasarna.
skruva in = snålare bränsle/luft blandning
skruva ut = rikare

Antar du har vanlig trycklog för hastighetsmätaren, du kanske behöver göra rent pitotrörets mynning så den visar lite stabilare (om detta är ett problem).

Du har haft av propellern från propelleraxeln? Kolla även på navet fram och bak och på sidorna om du hittar nåt instansat? Har propellern målats om nång gång tro? Kanske blivit övermålat?

Vibrationerna beror med all sannolikhet på obalanserad propeller. Dels bör du ställa in luftskruvarna så den går bra på tomång och övriga varvtal samt accelererar utan att tveka el bluddra samt gå bra på marsch- och fullvarv, dels tomgångsvarvet justeras med en justerskruv som rör trottlearmen, du skall justera tomgången med växeln i läge framåt i vattnet och tomgången brukar ligga runt 700 varv/min men eftersom du inte har nån varvräknare så får du väl helt enkelt skruva så lågt att den inte dör i alla fall.

När du lägger i växeln behöver den mer bensin, justera luftskruvarna. Det kan även vara gummimembranet i bensinpumpen som börjar bli lite kasst. I alla fall verkar den inte riktigt få tillräckligt med bensin när du lägger i växeln.

Jag skulle nog ta isär fjärreglaget (gas/växelreglaget) och kolla att kablaget bak till motorn går lätt samt smörja upp alla rörliga delar i reglaget och vid motorn. Sen justera in firiläget mer noggrannt dvs i friläge kolla att propellern snurrar fritt med- och motsols och sen att växellägena går i lätt framåt och bakåt. När du växlar gör det snabbt och bestämt, smyg ej i växellägena.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa nytt fräscht batteri, dels så du får den kräm som behövs vid start dels är det ju en säkerhetsgrej när man är långt ut på sjön el vid nån strand osv så vill man ju ha igång motorn så man kommer hem - att använda startsnöret på en 70 hk är nog inget roligt.

Ja ett nytt batteri skall inhandlas, antar att ja skall ha ett så starkt som möjligt!

Hur är det, har den oljepump (oil injection system) eller blandar du 2%
marin 2-takt olja i bensintanken själv? Att den rök lite extra i starten kanske hade att göra med att den varit konserverad med konserveringsolja?

Nej den har inget oljepump utan ja får blanda i tanken. Hällde i ny bensin och olja, det fanns bensin kvar men vet inte hur mycket! Finns en tankmätare men den visade fullt hela tiden om ja slog på den med vipströmbrytaren, så det är någon chall med den.

Jag tror du behöver ställa in luftskruvarna på förgasarna.
skruva in = snålare bränsle/luft blandning
skruva ut = rikare

Antar du har vanlig trycklog för hastighetsmätaren, du kanske behöver göra rent pitotrörets mynning så den visar lite stabilare (om detta är ett problem).

Längst bak vid motorn sitter det en knopmätare, en arm som är gjord i plast som säkert heter trycklog. Tyckte den gick ganska kärvt så ja kan ju testa o smörja upp den! Är väl inget problem men hoppas ju den går snabbare än min andra båt :-)

Du har haft av propellern från propelleraxeln? Kolla även på navet fram och bak och på sidorna om du hittar nåt instansat? Har propellern målats om nång gång tro? Kanske blivit övermålat?

Ja propellern har varit borta, kolla min andra tråd för bild på den Skrattande så ser man skicket på den också. Kollade inte på hela propellern men fram o bak!


Vibrationerna beror med all sannolikhet på obalanserad propeller. Dels bör du ställa in luftskruvarna så den går bra på tomång och övriga varvtal samt accelererar utan att tveka el bluddra samt gå bra på marsch- och fullvarv, dels tomgångsvarvet justeras med en justerskruv som rör trottlearmen, du skall justera tomgången med växeln i läge framåt i vattnet och tomgången brukar ligga runt 700 varv/min men eftersom du inte har nån varvräknare så får du väl helt enkelt skruva så lågt att den inte dör i alla fall.

Jag ska alltså ställa in tomgången då båten driver fram på växel, precis innan den stannar! Sedan skruva på luftskuvarna efter det. Finns det någon generel inställning på dem eller är det bara försöka att ställa dem så lika som möjligt?


När du lägger i växeln behöver den mer bensin, justera luftskruvarna. Det kan även vara gummimembranet i bensinpumpen som börjar bli lite kasst. I alla fall verkar den inte riktigt få tillräckligt med bensin när du lägger i växeln.

De gångerna båten stannade, tryckte ja på blåsan och ibland kunde ja pumpa 2-3 ggr innan den blev hård igen. Men tycker fortfarande att den hoppade igång lättare då ja chokade.

Jag skulle nog ta isär fjärreglaget (gas/växelreglaget) och kolla att kablaget bak till motorn går lätt samt smörja upp alla rörliga delar i reglaget och vid motorn. Sen justera in firiläget mer noggrannt dvs i friläge kolla att propellern snurrar fritt med- och motsols och sen att växellägena går i lätt framåt och bakåt. När du växlar gör det snabbt och bestämt, smyg ej i växellägena.

Justerar man friläget fram vid reglaget eller bak? När man lägger i backen så skorrade det lite, man drog nog lite för löst i samband med tomgången tror jag?

Blir att ta med sig smörjmedeln ner nästa gång! När man skall tilta motorn gick det jätte trögt att få upp den.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja hoppas du har tur med båten o främst motorn! mycket som kan krångla o kosta pengar. Du har ju hittat till rätt forum för o få hjälp iaf:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta forum är helt underbart, mycket folk som är vänliga o kunniga!

Motorn är ja nöjd med änsålänge, visste ju ens inte om den gick ordentligt! Men det verkar den ju göra så man kan åka med den iaf. Sen om det är lite justering på förgasarna, det löser sig nog i längden.

Mvh Henrik



Senast ändrad av Henren | 13 juli 2009 | 09:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit vid båten idag igen och åkt en sväng.

Samma sak denna gång, när jag kör med båten är det inga konstigheter, dock när ja kör på tomgång så stannar den ibland. Då är den lite tjurig att starta, blåsan blir mjuk (skall den väl inte bli?) Vet inte om den blir sur eller få för lite soppa men antagligen förlite.

Anledningen att ja tror den blir sur, är att när den går lite illa, hostar till tex och man drar på så tvekar den...för att sedan komma igång!  (ibland dör den)

Försökte justera tomgången på den, men vet inte vad ja skall skruva på. Tog bilder med mobilkameran, lägger in dem! Snurrade på denna ett varv (rödmarkerad) tyckte det blev lite lägre tomgång.

post-10008508-1394236015,8038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort tändstiften också, de var rätt mörka samt ihop knackade såg det ut som!

Idag sitter det B9HS NGK stift.

Rekomenderar ni att ja sätter dit sådanna igen?

Har även tagit bort soppa anslutningen som sitter på blocket, står filter där. Demonterade det och tog isär den svarta plattan. Delade den och plaststommen var lite spucken. Bifogar bild...  under den packningen som jag har markerat med rött är det sprucket i. Hittar ingen sprängskiss på bensinpumpen! Men visst kan boven i dramat vara där?

Har monterat tillbaka den och startade båten, den gick som innan.



Senast ändrad av Henren | 15 juli 2009 | 10:13

post-10008508-1394236015,8725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du får lägga ut både tid och pengar på den båten.

En ny bränslepump ser det ut som. Både gällande att den verkar slut i membranet och helheten.

I grunden är en 70:a hästars Evinrude (Johnson) en bra motor.

Vad är det för årsmodell. Borde vara lite äldre eftersom du blandar själv eller så är den ombyggd till att blanda i tanken. Att en går dåligt på tomgång kan ju vara igensatt tomgångsmunstycke.

Ett kompprov borde du gjort innan köp. Eller kollat växeloljan. En skabbig proppeller visar i regel hur dåligt en motor skötts.

En ny eller lagad är inte gratis. Att pruta 4000 kr är en spottstyver när det gäller kostnader för att åtgära saker på en båt som är misskött.

Vet vad sakerna kostar eftersom min son jobbar i branschen och på det är båtmotormek.

Har själv ägt en 70 hk Evinrude. I bra skick är dom en av dom bästa motorer som byggts.

MVH Gunnar J. PS, skäller lite på dig. Beror på att jag vet hur lätt man dras med i säljarsnacket. Och är sugen på båt. Alltså lita inte på säljaren utan ta med dig hydret du har nånstans. Med allehanda verktyg och kontroller innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

nja ja har en mtor lik din, och ja bytte stift ifrån br8hs-10 till b7hs-10 och det gjorde att den inte surade igen på låga varv. Sedan höjde vi tändningen på tomgången med för att den skulle bli lite rappare och det gjorde gott vill ja lova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo att växelhus oljan var illa kollade ja innan ja köpte båten, den tömde jag ur direkt och fyllde på med ny olja. Har kollat en gång till nu efteråt och oljan är svart (tyvärr), så när jag har köpt en ny propeller så blir det ny olja igen.

Verkar som om du får lägga ut både tid och pengar på den båten.

En ny bränslepump ser det ut som. Både gällande att den verkar slut i membranet och helheten.

Kan man inte bara byta membranet eller delar av själva bensinpumpen?

I grunden är en 70:a hästars Evinrude (Johnson) en bra motor.

Vad är det för årsmodell. Borde vara lite äldre eftersom du blandar själv eller så är den ombyggd till att blanda i tanken. Att en går dåligt på tomgång kan ju vara igensatt tomgångsmunstycke.

Motorn skall vara årsmodell 81 enl tidigare ägaren.

Ett kompprov borde du gjort innan köp. Eller kollat växeloljan. En skabbig proppeller visar i regel hur dåligt en motor skötts.

Självklart reagerade ja på propellern och oljan i växelhuset, därav fick ja nog ner priset lite. Båten var inte speciellt dyr innan heller iofs, men svårt att jämföra priser på båtar då de inte sitter samma motor på innan.

En ny eller lagad är inte gratis. Att pruta 4000 kr är en spottstyver när det gäller kostnader för att åtgära saker på en båt som är misskött.

Vet vad sakerna kostar eftersom min son jobbar i branschen och på det är båtmotormek.

Har själv ägt en 70 hk Evinrude. I bra skick är dom en av dom bästa motorer som byggts.

MVH Gunnar J. PS, skäller lite på dig. Beror på att jag vet hur lätt man dras med i säljarsnacket. Och är sugen på båt. Alltså lita inte på säljaren utan ta med dig hydret du har nånstans. Med allehanda verktyg och kontroller innan köp.

Det är ingen skäll :-) , bara bra att folk uttrycker sig. Även om det inte hjälper mig så är det alltid någon annan som kan ta del av det! Ja har en Flipper 470 redan med an 40hk Yamaha snurra på, men kände att ja ville ha en större båt som man ev kunde sova i. Kanske skulle tagit ett kompprov på den, men tänkte inte på det då! Som ja skrivit var det ett litet chans köp då ja inte kunde provköra båten i vattnet. Men Båten fungerar och går att köra med som det är nu och det är jag nöjd med, skulle kunna vara värre!

MvH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lust att berätta lite hur du ändrade tändningen på tomgången?

Ja tror iofs att bensinpumpen har lite med det hela att göra!

Ingen annan som kan säga vilka stift ja bör stoppa i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hengren,

Enligt NGK hemsida så skall du ha NGK  BZ7HS-10 med gap 0,8 mm.

Bensinpumpen behöver du nog byta, kolla med Marinhallen om de har nån begagnad. Plasthöljet verkar behöva bytas om det är sprucket, eller så helt ny (beg) pump. Tror det i och för sig skall finnas fuel pump repair kits till din. Googla får du se om du hittar nåt. Men du verkar ju behöva även ytterhöljet, inte bara innandömet.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 15 juli 2009 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej henrik, om du skulle behöva en verkstadshandbok till din motor kan du beställa en på.

www.margie-bookshop.se

beställde själv min bok där till min johnsson 60 hk - 88, brukar underlätta lite om man har verkstadshandbok iaf=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bensinpumpen är väl hela den svarta detaljen? Och i den om man delar, ligger membranet fjäder osv. Vad är det som brukar bli dåligt där? Membranet? eller är det flera delar?

Skall ta med mig en bättre kamera nästa gång, så kan ja ta på de andra delarna!

Ja det är själva plasthöljet som är sprucket mitt i, om det andra är dåligt kan ja inte svara på.  Ja startade båten bara efteråt, så ja antar att den gör att köra som innan.

Angående tändstiften, BZ7HS-10 och B7HS-10 är Z = Induktionsmotstånd ????? innebär?

 

 

Mvh Henrik



Senast ändrad av Henren | 15 juli 2009 | 22:56



Senast ändrad av Henren | 15 juli 2009 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från NGK hemsida (USA):

At the moment the spark jumps the gap it causes a high frequency burst of energy, this is known as RFI (radio frequency interference). This is why resistor spark plugs were introduces in the mid 1960's. Placing a resistor within the spark plug suppresses the RFI. Without resistor plugs in your car you can experience static on your radio as well as interference with other sensitive electronic equipment. Some later model vehicles as well as newer Powersport engines must use resistor plugs for a proper talkback to the electronic ignition.

Outboard marine Capacitive Discharge Ignition systems (CDI) such as used on some Johnson and Evinrude marine engines require a spark plug with a special inductive type resistor (such as NGK Z-type plugs). This is because these type of ignitions systems produces less voltage; use of non-inductive type plugs can cause misfires and poor performance.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Marinhallen idag och de hade bensinpumpar, men han tyckte ja skulle trycka på blåsan och se om båten gick bra på tomgång med handpumpens hjälp.

Frågade även vilka stift man skulle sätta i, han sade att från fabrik satt det b9hs-10 (fast i ett annat fabrikat) och att det inte behövde vara det med Z.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja blev lärd att man inte ska ha bz =radioavstört=trubbel sa en mkt duktig en här på mg. plus att dom kostar massa pengar köp b7hs-10 ist d gjorde ja och den funkar kanon nu! Har skruvat ur dem ett par gånger och dom är jämt torra och gråa. Innan va stiften jämt blöta och kolsvarta av sot och ja har rengjort dom flera gånger utan att det hjälpt.

 

 Lånar din bild.

du ser den prylen precis under svänghjulet, min hade ett glapp på tomgång som gjorde att ja kunde trycka fram den(åt höger på bilden) ett par mm och man hör direkt att motorn blir piggare. hoppas d funkar för dig med.

post-10003953-1394236016,4683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...