Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
EliasJ

Yamaha 30hk -82

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nu är det så att mitt växelhus på min yamaha 30hk -82 har rasat. Och jag undrar om det finns några andra modellers växelhus som skulle passa på min motor? Vad skulle ett nytt växelhus kosta? 7-8tkr?

Ge mig förslag hur jag ska bära mig åt :)

Tacksam för svar.

MVH JOFA 445

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I normala fall letar man på blocket och dylika ställen efter en Yamaha 30 hk (el om det är samma växelhus på närliggande hk även efter dessa samt utvidgar letandet till årgångar några år före och efter 1982). Ibland säljer folk begagnade växelhus lösa för det är en av de värdefullaste delarna på en utombordare, i andra fall får man köpa en reservdelsmotor och plocka av den.

Du kan även kolla med Marinhallen, de säljer begagnade utombordardelar.
http://www.marinhallen.se/

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mariner 40 är ej samma växelhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att Ishopmarine bara har sprängskisser på Yamaha tillbaka till och med 1984.

Man man kan ju leka med tanken:

25 ELN 1984
Växelhus artnr: 689-45300-06
Växelhus artnr: 689-45300-16

30EL 1984
Växelhus artnr: 689-45300-16

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000002&path=YAM~A0000002&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Hoppas wanmar kan slå i sina listor.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 23:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svar Cool

Hur blir det med utväxlingen mellan 25 och 30? Kommer båten göra nån knop mindre? Nu när du sägert, blir lite osäker på årsmodellen. Det kanske är en -84 Tungan Ska kolla i köpavtalet imorgon.

Godnatt båtfolk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha, okej Cool

En propeller med större stigning får båten att gå snabbare, right?
Hur vet jag att min propeller inte har störra stigning än dina på blocket :P?

Tror jag har originalpropeller på båten, sleten och grundstött. Kanske dags för en ny ;D

Hör av mig om det!

Mvh Elias

Kollade idag, och motorn har årsmodell -84. Det borde väl passa endå, eller hur wanmar :)?

Senast ändrad av EliasJ | 10 juli 2009 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har originalpropeller från Yamaha så står storleken på den, t.ex 9 7/8 x 12''F eller något motsvarande. Du har inte större stigning om det är originalpropeller, då 14'' är största stignngen för -F propellrar.

Propellerstigning måste anpassas till båten, dvs med rätt propellrstorlek skall din motor ge 5500 rpm vid maxgas.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 10 juli 2009 | 15:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vi säger att jag köper en F 14. Kan den vara förstor på min båt? Så att båten tom går långsammare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...