Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
ChristerN

Kylskåp i motorrummet, är jag klok???

Rekommendera Poster

Förra vintern installerade jag ett nytt 49 l kylskåp istället för den gamla kylboxen på 32 liter som blivit rätt sunkig invändigt. Men precis som med batterier och tampar mfl grejer så vill man alltid ha lite mer, i det här fallet utrymme i kylen Oskyldig.

Så jag tänkte installera den gamla kylen i motorrummet på prov. Det är det enda stället kylboxen får plats på, men kommer det att funka?

Jag vet att kylskåp vill ha en sval/kall omgivning annars drar de MYCKET ström. Men klarar boxen att hålla kylan när motorrummet blivit varmt? Jag antar att när motorn har svalnat (tar väl 10 timmar) så kommer det funka mycket bra men det är ju när motorn går som man har hur mycket ström som helst och den kan ta det den klarar men då blir det ju samtidigt varmt i motorrummet.

Jag skulle kunna sätta i ett ytterligare batteri som komplement till mina fyra 75:or som jag har idag som även laddas av två 45w-paneler men jag har idag inga problem att ligga ute 5-6 dar utan motorgång så länge solen bara lyser lite grann.

Hursomhelst tänkte jag försöka mig på detta. Vad tror ni, kommer det att funka? Kommer kylen att kunna hålla kylan?

Motorn är en AD41A från -89 och sitter i en Nimbus 29 Coupé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett par på jobbet för nån vecka sen. Dom hade en Nimbus 4004 med 2st KAD 4* i. Dom hade haft en frysbox i motorrummet alldeles framför motorerna. Hade funkat fint tydligen. Vet ej vad för box eller nåt sånt, men nog ska det gå alltid:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första frågan som man måste ställa är, vilken temperatur har du i motorrummet under drift. Ett väl ventilerat motorrum är inte så tokvarmt. Men säg att du har 60 grader i motorrummet under drift och din gamla kyl klara av att få ner kylan till 30 grader under omgivande temperatur, då är det 30 grader i kylen, vilket känns lite varmt.

Det hänger alltså inte enbart på hur mycket ström du kan leverara, utan hur mycket klarar kylen av att sänka tempen.

Så börja med att mät tempen i ditt motorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en vanlig digital termometer med sladd och utomhus-sensor -- låt den hänga ned i motorrummet nästa gång du kör en längre sträcka, så kan de se hur temperaturen utvecklar sig. Färsk luft sugs ju in hela tiden när motorn går, så varmast blir det kanske ett tag efter att du stängt av motorn?

Men sedan kyls skrovet av kallt vatten på utsidan, så motorrummet borde väl kylas av ganska fort. Kallt igen efter en timme, kanske? Ett kylskåp hinner inte dra särskilt mycket ström på en timme.

Har själv en billig digital termometer för att doppa ner utomhus-sensorn i vattnet, så att jag bekvämt håller koll på badvattentemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en kompresor box så funkar det nog, men en vanlig termo elektrisk box klar bara lite mer än 20 gradet omgivning, då bli det nog inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylbox i motorrum låter som rena idiotinFoten du är alltså inte klokGlad



Senast ändrad av Skrutten | 09 juli 2009 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då fick jag det äntligen bekräftat Tyst

Men jag provar ändå.

Tack för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu kan jag rapportera från 4 veckors användning av kylboxen i motorrummet.

Jag mätte först med digital termometer i boxen under gång och efter stopp med kylskåpet halvfullt med öl. Funkade bra men kompressorn jobbade hela tiden under gång och nästan hela tiden de första timmarna efter stopp. Jag lät då motorrumsluckan stå öppen de första 12 timmarna och vips var arbetstiderna för kompressorn mer normala. Funkade kanonbra men som väntat blev förbrukningen lite väl hög så jag behöver bygga ut förbrukarbanken. Jag låg stilla i fyra dar och med lite lampor, pumpar, värmare en stund på kvällen osv blev det i mesta laget för mina fyra 75:or eftersom det inte var så mycket klar sol så nu söker jag plats för ytterligare två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. 4 dagar utan att starta motorn är ganska bra det också. Sedan behöver man väl kanske ändå åka och handla? Eller fylla på färskvatten?

Fast jag har läst att även förbrukningsbatterier tar lite stryk om de laddas ur helt, så det är nog smart av dig att försöka få plats med ett par batterier till. Dock är batterier tunga... En annan cool lösning jag sett är en vindgenerator (som främst segelbåtar ibland har). Dyrt, men effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att tillägsisolera boxen med värmereflekterande isolering (tex. folieklädd) kan du minska uppvärmningen. Försök även att se till att luften boxen andas är sval.
En extra motorrumsfläkt kanske som blåset sval luft på kylpaketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att spinna vidare på Jimsan förslag med fläkt. Om du ser till att motorns insugsluft spolar över kylpaketet så blir det ju utetemperatur för den viktiga delen medans motorn går.

Kanske svårt att ordna ifall du har luftslang direkt från intag till luftfilter. På min båt är det intag från akterspegel till motorrummet och motorn tar i sin tur luft från motorrummet så i mitt fall skulle man kunna styra luftströmmen.

Oavsett så bör du komplettera med fläkt som drar eller trycker in friskluft i motorrummet vid stillaliggande.

En 12 volts pc-fläkt kostar under en hundring och drar nån tiondels ampere. Inte gnistskyddat som en motorrumsfläkt men gnistskyddad är ju troligen inte kylkompressormotorn samt dess räläer heller. (Kylskåp bensinmotorrum = ej bra tror ja) En friskluftfläkt minskar absolut strömuttaget från kylskåpet.

 



Senast ändrad av andtom | 22 augusti 2009 | 00:50



Senast ändrad av andtom | 22 augusti 2009 | 00:57



Senast ändrad av andtom | 22 augusti 2009 | 01:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...