Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
BjornF

Saknar kraft. Dåliga tändkablar? kondensator?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en aq151c, dvs en volvo B230 från -89 som jag tykcer går bra men saknar några hästkrafter. Kompressionen är bra och hela bränslelinan från tank till förgasare är iordning med bl.a. ny bränslepump. Alltså laborerar jag nu med tändsystemet... Har faktiskt fått det lite bättre genom att justera in tändningen men det fattas fortfarande ca 15% av kraften.

Tändkablarna ser ut att ha varit med sen Wasa sjönk men jag vet inte hur jag ska kolla dem. Såg ett tips i ett annat forum att om de mäter en resistans lägre än 30 kiloohm per meter så ska de vara ok. är det ett bra tips? Vad brukar symptomen för dåliga kablar vara?

Andra tänddelar? Kondensator, spole och brytarspetsar t.ex. Kan de ha med kraftprestandan att göra? Motorn går fint och jämnt, det fattas som sagt bara lite power.

Har självklart bytt stift och justerat brytarspetsarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att motorn inte jobbar 100%?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten brukar göra ca 29 knop och nu kommer jag upp i max 24 utan att det är något fel på skrov, propeller eller onormal viktbelastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Holmgren79:

Hakar en gammal tråd. Hittade du problemet och vad var isof felet? 
mvh Björn 

Björnligan:

Detta är ju en återupplivning av en gammal tråd från 2009.

Inte ens säkert att diskussionsdeltagarna längre är aktiva.

Men det är ju aldrig fel att byta ut samtliga tänddelar på bensinmotorer som visar en tendens till kraftförlust.

Hela tändfördelaren har ju dessutom en förmåga att bli mekaniskt sliten under årens lopp

då kan ju en enklare typ av brytarlöst, alltså en grej som ersätter brytarspetsar och konding brukar ge resultat, om nu förtändningen, förgasaren, ventilspelet, kompressionen och en del andra parametrar stämmer överens med varandra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, ibland bättre att starta en ny tråd och beskriva sitt eget problem, då man sällan har exakt samma och har gjort exakt samma felsökning.

Men fråga hur det gick är aldrig fel, och där kan man ju som trådskapare tänka på att alltid "avsluta" sin tråd med att just tala om hur det gick.

Nu hade ju TS kollat kompressionen, men har du @Holmgren79 inte gjort det, är det ju det första att kolla om motorn går rätt bra men känns lite orkeslös.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för fel att väcka en gammal tråd och fråga OM och HUR problemet löstes? Jag har själv funderat på det ett antal gånger och blir nyfiken på varför det skulle vara dåligt. 
Bör ju vara ännu sämre att man ska starta en ny tråd för att fråga om resultatet av ett problem i en gammal tråd.

Holmgren79 har inte beskrivit att han själv har något problem. Kanske har han det, kanske inte, är oväsentligt för frågan tycke i alla fall jag. Han, liksom jag ibland, kanske bara är intresserad av resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2022-10-28 vid 07:45 skrev Boanjohan:

Vad är det för fel att väcka en gammal tråd och fråga OM och HUR problemet löstes? Jag har själv funderat på det ett antal gånger och blir nyfiken på varför det skulle vara dåligt. 
Bör ju vara ännu sämre att man ska starta en ny tråd för att fråga om resultatet av ett problem i en gammal tråd.

Holmgren79 har inte beskrivit att han själv har något problem. Kanske har han det, kanske inte, är oväsentligt för frågan tycke i alla fall jag. Han, liksom jag ibland, kanske bara är intresserad av resultatet.

Nej det är väl inget fel i det egentligen. Men om man gör det så skall man ju inte förvänta sig att trådskaparen svarar, man vet ju inte om denne är aktiv på forumet eller ens är i livet.

Iofs kan man ju se när forumdeltagare senast var aktiva i deras profiler, kan ju vara värt att kolla upp det om man nu vill ha ett svar från den personen.

Så sammanfattningsvis kan det ju kanske vara bra att återanvända gamla diskussionstrådar för att undvika att nya startar som handlar om samma saker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...