Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Janus82

Nytt lösfotat segel. Vad behöver jag?

Rekommendera Poster

Hej

Min fru och jag har precis fått en Hydra i sjön som vi tänkt lära oss att segla på. Vi är båda två helt gröna när det gäller segling så det här är kanske en korkad fråga, men here goes.

Då vi saknade storsegel till vår båt fick vi ett segel av en vänlig bekant. Eftersom det seglet var något för långt lämnade vi in det till en segelmakare som sydde om det till oss. Grejen är det att de då sydde om seglet från replik till lösfotat. Jag misstänker att vi behöver någon sorts travare till bommen nu för att få ner änden mot bommen, är det korrekt?

Jag har sett att det finns någon sorts travare i plast, http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=19571' title=plast>är det sådana vi ska ha?

Har ni några tips och råd på hur vi ska göra för att montera seglet på bästa sätt tar jag tacksamt emot dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom travare som man ser på bilderna är nog avsedda för mastliket. Om du ska ha en travare så är det väsentligt att den passar i rännan i bommen, kanske enklast att fråga segelmakaren.

Du behöver kunna sträcka ut seglet bakåt och det kanske finns någon anordning för detta på bommen?

Allra enklast, en repstump runt bommen för att hålla ner änden, och en annan för att sträcka seglet bakåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen lösfotat i både bom- och mastliket? Inte bara mastliket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som skrevs längre upp funkar det med en repstump annars finns det speciella band med kardborrelåsning för ändamålet som du kan köpa hos segelmakarn. Det blir lite snyggare och är lätt att sätta dit och ta av.  Travare används mindre och mindre för detta ändamål utan man kör med kardborreband istället och det är ju bara ett som behövs ute i skothornet.

Men som sagts tidigare så måste du ha någon anordning att sträcka ut seglet med, antagligen har du ett uthal för ändamålet som använts till tidigare segel så denna kan du också fästa i skothornet så att du får ut seglet på bommen.

Senast ändrad av oceanis | 09 juli 2009 | 09:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett lösfotat segel ska vara just lösfotat och inte sitta fast i bommen annat än i bomuthalet som är den vajer/tamp som man drar i för att få seglet planare på bredden.

Det ska alltså kunna komma luft mellan bom och segel.

Vet inte varför segel nuförtiden är sydda så här men tror att det är för att det bli mer lätt-trimmat då.

Du behöver alltså inget speciellt till din stor. Sätt bara fast aktre bomhornet i samma tamp som du skulle satt ett icke lösfotat i.

Tag Seglarintyg 1, 2 och 3 (för 2 måste ni också ha båtförarintyg). Det är praktiska utbildningar där ni lär er det basala både i praktiken och teorin: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____446.aspx

Lycka till med ert seglarliv - det bästa och friaste liv som finns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglet är bara lösfotat i bomliket. I mastliket sitter det fast med ett replik.

Tack för alla svar. Då ska vi inte bry oss om att försöka hitta någon travare till änden utan fäster den bara direkt i uthalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja....det beror på hur bommen är konstruerad. I många gamla bommar har du en typ av lite större travare som du fäster skothornet i och sen har du ett uthal som man antingen fäster i skothornet eller travaren allt beroende på hur det ser ut. Man kan med din förenkling tro att man bara skall kunna fästa seglet i uthalet vilket inte fungerar så bra. Du måste ha något som håller ner skothornet mot bommen men som tillåter seglet att röra sig in och ut på bommen och det gör du lättast med ett kardborrband eller om du inte har det en tamp. Änden på seglet, dvs skothornet skall inte fladdra fritt utan hållas ner mot bommen. Det är bara bomliket som sitter löst.

Nya moderna rigg konstruktioner har ju en kombination av uthal som reglerar seglet att både dras ut på bommen och ner mot bommen och dessa konstruktioner är ju avsedda och gjorda för att ta krafter i både längs och tvärriktning på bommen. Men jag förmodar att frågeställaren har en lite annan konstruktion på sin bom.

Du glömmer också bort att frågeställarens rigg är gjord för att bomliket skall sitta fast med ett insytt rep alternativt travare i bommen. Dessa har tagit krafterna i tvärriktningen och uthalet har bara varit till för att trimma seglet med och bara tagit krafter i dragriktningen och kommer troligen inte att hålla för de krafter som uppstår i tvärriktningen.  

Om man som du föreslår bara fäster i uthalet kommer detta att enbart bli en förlängning av seglets akterlik och det kommer varken att gå att trimma eller hissa seglet korrekt.

Senast ändrad av oceanis | 09 juli 2009 | 10:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur din bom eller uthal ser ut men förmodar att ditt uthal bara är en tunn tamp, eller möjligen en wire/tamp, som enbart har till uppgift att ta dragbelastning i bommens längsriktning via ett fast block i bomänden. Detta tror jag eftersom du har haft ett ICKE lösfotat segel tidigare och då är inte uthalet avsett att ta krafter vinkelrätt ut från bommen för det har travarna gjort i din tidigare konstruktion. Det är därför som du skall ha en tamp eller som jag föreslog ett kardborrband genom skothornet och ner runt bommen. Ditt bomlik kommer ändå att blåsa fritt så det är inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oceanis:

Naturligtvis har du rätt. Seglet måste naturligtvis ha en fästpunkt mot bommen akterut. Tänkte inte på det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...