Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Spiut

Motorn dör efter en stund på högre fart

Rekommendera Poster

Jag har en äldre Evinrude V150 fr 1989. Den har gått klanderfritt fam till nu då den plötsligt då jag körde i ca 25 knop började gå ojämt och var påväg att stanna. Då drog jag av på farten och den gick jämt och fint igen men bara på låg fart och låga varv. Tänkte att jag fått vatten i tanken eller nåt men det verkar inte så. Jag har nu satt dit ett (svindyrt) bränslefilet med vattenseparator och bytt/tagit bort det lilla filtret men det går fortfarande på samma sätt.

Alltså: Börjar gå ojämt efter en stund på högt varv (ca 2800-3500) men funkar att puttra fram på låga varv. Vad kan det vara?

Gråter

 

Mvh //tomas

.



Senast ändrad av Spiut | 08 juli 2009 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som et bränsle problem, kolla att bränslet flödar fritt fram till pumpen, nästa steg är att kolla att bränslepump funkar, lite klurligare måste nog ha instrument för att kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kanske inte får tillräckligt med bensin helt enkelt?
Kanske provköra med en liten bärbar extern plasttank för ett eliminera ev problem med tanken du annars använder?
Om du pumpar med bensinblåsan samtidigt som du kör för att hjälpa till att trycka fram bensin - hjälper det? Om det gör det så kanske VRO pumpen (kombinerad bränslepump oc oljepump) är kass på nåt sätt? Finns det nån luftskruv på förgasarna du kan prova skruva ut lite så den går rikare?

Kolla att du har gnista på alla tändstiften.
Kanske byta till nya tänsstift av korrekt modell med korrekt gap?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejoch tack!

Jag var inne på det här med bränslepumpen också men det känns konstigt eftersom den funkar korekt de första fem tio minutrarna. Men det där med stiften...kan det vara stiften alltså?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något skräp i ett munstycke i förgasaren? Kolla om du kommer åt det/dem utan att behöva plocka av hela förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låter precis som om bränslefiltret börjar tätna.

Även om du bytt filter när du sjösatte kanske du har fått skit/vatten i bränslet när du tankat?

Byt filter som första åtgärd innan du börjar skruva.Guld

 

Thorax

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet uppstod när jag var ute och åkte häromdagen. Bara plötsligt så märkte jag att varvtalet började avta.

Därefter bytte jag bränslefilter till ett bättre med vattenavskiljare samt tog bot det lilla på motorn eftersom det inte behövs. Det kluriga är varför det uppkommer efter en liten stund? Ser heller inget vatten i glaskoppen från avskiljaren?

Det här med stiften då, kan det vara något?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så klurigt, då bensinpumpen pumpar in en viss mängd i slangarna/motorn, denna bensinen räcker en tid och under denna tiden går motorn ungefär som vanligt. Men när bensinen i slangarna/motorn inte länger räcker till börjar motorn att gå ojämnt och tappa varv.

Tycker det låter klockrent som ett bränsle problemCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Då är det bara at kavla upp ärmarna och börja meka.Tungan

Börjar med pumpen och försöker blåsa rent i munstycke och så. Maskinen kanske börjar bli gammal och trött.

Tackl för alla tips!

 

Mvh /tomas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas

Har läst om ditt motorproblem och vill delge dig mitt problem jag hade i fjol med min Johnson 115 v4 -98 ( liknande som Evinrude?)

Efter en halvtimmes körning började motorn bluddra och varvade max 1500 trots fullt gaspådrag. Om jag stoppde motorn gick den inte igång. Dan efter startade den och gick riktigt en halvtimme, sen blev det samma fel igen. Jag bytte tändstift och bränslefilter, ingen skillnad.

Då ringde jag till firman som hade sålt och installerat motorn, som tipsade om en impulsgivare som sitter uppe på svänghjulet, se bild. Den ger impulser till tändsystemet. Jag bytte den och sedan har motorn fungerat.

Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som tidigare inlägg säger, bränsleflödet låter som en trolig orsak.

 

En kompis med en 10 år gammal Yamaha 100 hade liknande problem.

Filterbyte, koll av luftläckor, bränsletillsats mm, inget hjälpte.

På 4500 varv gick den hur länge som helst, 5000 varv så dog dem efter en sjömil ca.

Om man då pumpade på blåsan fick den nya krafter.

 

Felet på denna var bensinslangen som svängde in bakom motorn. Den hade blivit vikt,

troligtvis av ålder.  Bytte denna, allt frid och fröjd.

Kolla slangarna hela vägen, prova att pumpa om du har pump.

 

//Micke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...