pellepenn 0 Postad 8 Juli , 2009 hej gubbar/kärringar, lol...Jag har en crescent skipper,5x2m ca 600 kg i bak hänger en gammal Jonsson 6 hk,,,och den tar 1 liter distansen ! jag tycker det verkar mycket ? vidare funkar kylningen bara om jag har växeln fram... tomgång = ingen kylning. back = ingen kylning.... ska det vara så ? är det svårt byta impeller ? samt ställa in förgasaren ? tacksam för svar,,,,,,,pellepenn,,,,,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 8 Juli , 2009 Det finns en gammal tumregel att man multiplicerar hkr med 0,4 (kanske 0,5 för en gammal 2-taktare) för att få fullfartsförbrukningen/h. Om vi antar att Skippern gör ca 5knop så bör motorn dra ca 0,6 L/nm. Nu vet jag inte hur gammal din Johnson är men de som tillverkades på 60-talet hade utifrån ställbara munstycken för både hög- och lågfart. fast så gammal motor har du väl knappast. Så det blir väl att trimma förgasaren. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Juli , 2009 Tycker också det låter väl mycket. Hade en johnson 6 Hk på min Vigg som vägde 1,6 ton och den drog nog mer som ovanstående beräkning. Körde en gång ca 30 sjömil (usch säger jag bara) och fick fylla på en gång ( 10 l dunk) och hade ca hälften kvar när jag var framme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser