bjaris 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej, Har just nu en Ryds 475 gts (min första båt) men är väldigt sugen på att köpa lite större. Hittade en Bayliner 1950 på Blocket som verkar väldigt bra. Båten är en -99:a. Någon som vet något om den, exempelvis hur mycket den drar? Som jag förstått det så borde en 4-taktare (är det troligt att det sitter en sådan på Baylinern?) på en sådan båt dra ungefär lika mycket som en 2-taktare från tidigt -90-tal gör på min Ryds. Stämmer det? Och är det någon som har något annat tips om liknande båt för runt 100 000 kr är jag mycket tacksam. Som ni kanske förstått vill jag gärna ha en bensinsnål motor. /CJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej! Antagligen sitter det en Mercruiser 3.0 LX i den med Alpha One II drev, dvs. inombordare (därav 4-takt). Denna motor är inte av senaste snitt och drar därefter, har för mig att normal förbrukning är 23 liter per timme i marchfart (ca 25 knop) och 40 liter i maxfart. Att motorn inte är av senaste snitt är inte bara en nackdel, motorn är väldigt robust och pålitlig och det är mycket lätt att hitta reservdelar. Min 1954 gör 38 knop så fart finns det allt. Var noga med att kolla skicka på motor och drev, oljor, rostangrepp, missljud, instrument etc. Kolla även att all plywood i stolar, sidor, durk, motorutrymme etc. är hela och inte murkna. Önskas manualer till motor och drev så säg till. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser