hengi 0 Postad 8 Juli , 2009 Här köpt en Ryds 23 dc med 190 hk D3 och har lite funderingar kring toppfart på denna båt. Vid full tank 1 person i båten och optimal trimvinkel kommer vi upp i ca 28 knop visserligen är båten ganska tung men kan ändå tycka att det är lite klent med denna motor. Någon annan som har några andra erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 8 Juli , 2009 Jag har en Ryds 23 WA (ungefär samma vikt), och den toppar 40 knop med en 220hk bensinare. Tycker inte det borde skilja 12 knop i toppfart mot din... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 8 Juli , 2009 Givet att vi har någotsånär samma propellerstigning också, vill säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hengi 0 Postad 8 Juli , 2009 Nä jag har lite dålig koll vilken proppeller jag har på men det är iaf den som levereras som standard. Jag hade förhoppning på 35 knop iallafall men det verkar gå dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 8 Juli , 2009 Jag har standardpropp på min och Alpha One-drev... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2009 I den här annonsens står det att den skall gå 35 knop med Volvo Penta D3-190.http://www.season.se/UserFiles/Interboat/www.season.se/Documents/Season High 14.pdf /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hengi 0 Postad 9 Juli , 2009 Jag får kolla med återförsäljaren igen när jag tar upp den till hösten. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej ! Du skriver inte hur mycket den varvar ? Toppvarv ska på den motorn vara 4000-4100 rpm Hade en sådan maskin i min förra båt som jag skrämde med KCR box och ett öppet sportfilter det var susen för den motorn och sänkte förbrukningen rejält. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hengi 0 Postad 2 Augusti , 2009 Då har jag äntligen vart ute och åkt igen och den varvar 3500 varv och då är det ju en bit från, 4000 varv som din varva, men det känns som motorn orkar fint och orkar varva ut det verkar bara vara max varv 3500-3600. Men var det efter du montera boxen som den vara 4000 eller gjorde den det redan innan den monterades? Annars några andra idéer vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Espresso 0 Postad 3 Augusti , 2009 Vet inte hur mycket detta kan hjälpa (och med reservation för att jag vara lite färgad), men Ryds 23 DC i bensinvarianten och originalbestyckning i form av drev och propeller ska göra 38-42 knop enligt tillverkaren. Detta stämmer rätt väl med min båt som gör ca 39 knop, utan att jag lyckats trimma helt exakt och dessutom med lite (lite) sjö och beväxtning. Dieseln var aldrig ett alternativ för mig av flera skäl. Ledd av det allmänna intresset (hysterin?) från köpare för diesel experimenterade tillverkaren med flera olika dieselmotorer. D3'an gick bäst, men jag har tolkat det som man inte är helt nöjd med denna kombinationen heller. Bensinen säljs ju fortfarande och enligt en återförsäljare är nyförsäljningen ungefär 50/50. Personligen tycker jag 35 knop låter orimligt i originalkonfiguration för dieseln. Har du köpt båten av en åf som påstått det är det väl bara upp till bevis... Jag skulle tro på runt 30 knop, vilket stämmer rätt bra med ett vagt minne jag har om en sådan uppgift. 28 knop kanske då blir rimligt med lite beväxtning och inte helt lugnt vatten. I övrigt en riktigt fin båt som jag får gratulera till! Senast ändrad av Espresso | 03 augusti 2009 | 13:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 4 Augusti , 2009 Toppvarvet får inte översiga 4100rpm mitt toppvarv ändrades inte av boxen bara tiden dit.det finns även en elektronisk vakt på varvtalet som stryper bräsletillförseln om så skulle ske. Råd tvätta botten och drevet och testa igen om det inte hjälper byt proppar. /Zinderella Glömde nämna att min båt vägde 2,9 ton och den toppade 31knop var en Four winns Vista 258 köpte powertrim assistans till den det var kanon !! Senast ändrad av Zinderella | 04 augusti 2009 | 19:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hengi 0 Postad 18 Augusti , 2009 Båten är ny och bottenmålad så tvättning ska väll inte behövas, återfösäljaren håller på att kika på lösning men verkar inte hitta något men ryds säger att D3 an i denna båt med X7 propeller ska varva ca 4100 varv och gå ca 38 knop. Gas reglaget ger fullt utslag på styrboxen i bak men frågan är om det finns någon kalibrering som går att göra med program varor i styboxen. Någon som kännertill någotom detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser