Jormo 0 Postad 8 Juli , 2009 Fick gashäng på båten, så motorn stod å varvade, tänkte de e bara att slå av motorn med tändningsnyckeln...men den svarade inte på det heller...motorn fortsatte tomvarva! Så jag sträckte mig efter huvudströmbrytaren å slog av den...men motorn fortsatte ändå tomvarva! Det hela slutade med att jag tog tag i soppaslangen, väckade den och mordhöll den tills motorn ströps...haha hur sjukt e inte detta!? Va f*n kan det va då? Kortis i tändningslåset? Kan förre ägaren dragit elen med ögonbindel? Finns det nån smart/duktig mekis som har en vettig teori om detta...gärna en ev åtgärd också!? Tack så mkt på förhand! //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2009 Hej! Kan röra sig om glödtändning eller kanske tändnings-nyckeln normalt ska sluta en dödarkabel till jord. Kan vara glapp i den kabeln som ska jordas. Glödtändning beror på att nån sotflaga glöder och agerar tändstift. Brukar ganska raskt självdö men inte alltid. För att förekomma den invändningen berättar jag om den tvåtakts Jawa 250 som jag tvingades hasa runt med i lumpen. Den gick på nästintill högsta varv minst 5 minuter med tändhatten avlägsnad. Gasvajern av, bensinkranen kass sen länge, hatten av som sagt, växeln ilagd. Ja, hojen låg o slirade med sitt slitna sommardäck i en snödriva lutad mot sin ena påmonterade skida. Inte ens den förlängda växelspaken på tanken funkade utan snurrade runt utan verkan om man försökte. Sa jag att bensinslangen inte var åtkomlig? Så jag gjorde det enda rätta; började gapskratta okontrollerat ensam ute i skogen! Jösses vilket formidabelt skrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser