Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
uma01

sandsröm 495 basic

Rekommendera Poster

Hej undrar om någon vet något om denna modell ? Funderar på att köpa en är väldigt billig 31200 kr plus pulpet 3500 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har hört att dom bygger sandströms båtarna med gamla uttern formar, och själv tycker jag att dom verkar robusta och bra kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B.la tidigare Utternanställda som bygger dessa båtar på beställning i vad jag förstått, grannen har köpt en 495:a classic med pulpet, ska testa den i helgen, ska bli intressant, sitter en 30 Merc.4T på den verkar gå som tusan.

En länk till tillverkaren också

http://www.sandstrominnovation.se/index.htm

 



Senast ändrad av wetallt | 08 juli 2009 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter tråden.

Är sugen på en 495 basic. Vore kul om det är någon som har erfarenhet av den skulle kunna skriva ett omdöme. Vilket motoralternativ ska man välja? Sneglar åt en e-tech 50 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån. Se bilden. Funkar alldeles utmärkt med en Tohatsu 30 Hkr. Bra fiske o transportbåt. Stor golvyta som man kan lasta mycket på. Har rorkult för att spara plats och få enkelhet. Rattar med wirar rostar och rattar passar mer för bilister.

Med Tohatsu 30an gör båten ca 24 knop med 2 personer i. Obs på bilden sitter det min reservmotor en gammal 20 Hkr Johnson. Men 20 Hkr anser jag för svagt för den båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lika lång Seanymph 16m och jämfört med den går Sandström mjukt i sjön.

Igår åkte jag en sväng ut på Ålands hav på behaglig tur runt Singö med Sandström basic 495. Där ute är den väsentligt bättre än Seanymphen. 

Men jämfört med andra plastbåtar i samma storlek och vikt vet jag inte om den är bättre eller sämre.

Vikten är 290 kg och det gör att det går mjukare, men den är ju stor också och relativt lättdriven och det betyder att den inte är så mycket V formad vilket ger stötigare gång.

Men mer  V form behövs starkare motor för samma fart. Och som alltid att ju mer folk desto mer riskerar det stänka in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag är lite bekymrad över. Att det inte finns så många båtar under 5 m som är V-formade hela vägen (inte bara i främre delen). Tycker det borde finnas lite mer alternativ.

Jag köper ju hellre en 30 hk med V-botten än en 20 hk med platt botten, även om de går lika fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS att Sandström är lite V formad ända längst bak med.

Och visserligen står det i broschyren att den kan ha 15-50 Hkr, men min 20Hkr är för svag anser jag. De satt bara på pga att Tohatsun 30Hkr  för tillfället var trasig. 30-40 anser jag är optimalt. Med last får alltid en svagare snurra problem att plana,

Fiskekompisarna är nöjda att åka med Sandström, men har klagat bittert på Seanymphen som är lätt samt mer plattbottnad och därmed stötigare i krabb sjö. Dock har Seanymph väldigt bra sprutlister längs sidorna så man åker förhållandevis torrt i den vid sidsjö som är värst.

Men som alltid så finns det en sjöhöjd då även Sandströmaren blir för stötig. Men det gäller alla båtar. Sandström har höga fribord vilket är bra, men samtidigt vindfång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag/vi har en sådan båt med Tohatsu 40hk (95kg), ratt + trim&tilt. Vi har haft båten i 3 år och innan den har vi bara haft mindre snurr-båtar med max 10hk. För det mesta fungerar båten bra. Den är ju väldigt lätt och även väldigt rymlig för sin storlek. Med den motorn är min uppfattning att båten blir lite för baktung. Ensam i båten och om man gasar långsamt har den en väldigt markant planingströskel och båten går bäst med mina passagerare (fru+två små barn, 100kg) längst fram i fören + dessutom fullt intrim på motorn hela tiden. På helt platt vatten kan man trimma ut till 0 och då gör båten drygt 28 knop  med den lasten (har en liten handhållen gps) men det är då väldigt nära att den börjar gunga upp och ner. Fullt intrim och den går stadigt men ett par knop mindre på topp.

Marchfart så länge vågorna inte är för stora är ca 23-24 knop och det gör den lätt. Med last enligt ovan på bara ca 4500 varv. Full last 4 vuxna och 4 mindre barn och lite packning fortfarande samma marsfart men man kanske får öka några hundra varv (och med mer tyngd föröver i båten behöver man inte trimma in fullt heller). Jag har inte åkt så mycket båt över 20 knop tidigare och en kommentar är att om det är den minsta lilla motvind så blåser det ganska friskt i en helt öppen båt i 24 knop (vi har ingen vindruta). Låg bränsleförbrukning ca 0.4-0,5 l/nm.

Vi åker mycket på svartlögafjärden utanför Blidö och om det båser syd / sydväst blir det ofta lite vågor redan vid 4(5) m/s vind. Mot vinden, med passagerare längt fram för viktens skull, vill man då inte köra 23-24 knop. Det blir stötigt för passagerarna. Med passagerare i fören vill man då sänka till 14-15 knop om man kör mot vågorna (på aktersoffan där jag sitter är det inte så farligt i 20 knop, visst det smäller lite när man möter en våg men det känns inget). Vid 15 knop mot vågorna så reser sig även fören på vår båt lite mer och den blir inte lika skön att köra. Jag har funderat på om jag ska köpa sådana automatiska trimplan för att kunna köra lite planare/fortare mot vågor och kanske även flytta bak passagerarna. Blåser det ytterligare lite från fel håll (typ 5-6 och 10 i byarna) kan vågorna på svartlögafjärde bli ganska stora och vi kör då ännu långsammare (ur plan). För en landkrabba som mig är detta inte njutbart, det stänker en del och vågorna känns stora jämfört med båten. Man vill komma in bakom nån ö eller skär i det läget, alternativt för vår det hålla oss sydost om Blidö. Nu vet jag inte hur det skulle vara i en annan 5 metersbåt heller iofs.

En sista kommentar är att båten är väldigt basic på gott och ont. Avsaknaden av innerline ger mer plats och som sagt inga problem att lasta maxlast 450kg (i mitt fall 4 vuxna + 4 barn men på skylten står det ju 6 pers). Dock finns i princip inga stuvfack. Endast under aktersitsen men där blir det ganska fullt med tank, batteri och brandsläckare. Jag har som sagt heller ingen vindruta = det blåser en del i hög fart. Ang motor valde jag 40 hk tohatsu trots att det fanns en lika tung 50hk bara några tusen dyrare. Så här i efterhand känns det som lite snålt i överkant, nästan jämt spelar det nog ingen roll men visst på lungt vatten är båten rolig att köra i 26-28 knop och det skulle säkert inte skada att komma över 30 heller. För din del skulle jag idag endera ta 50hk som du hade tänkt dig eller så gå ner ytterligare lite till en lättare och billigare 30hk om man inte tänkt vara så många i båten. Som rekomendation så tycker jag att det beror lite på var du tänker köra med båten. Mest innomskärs eller på sjö så tror jag du blir kanonnöjd, speciellt med den större motorn och åker du mest själv kanske en vindruta kan vara skön också. Åka mycket längre ut i skärgården där det är mer vågor och att du vill kunna köra även dagar med lite mer vind, nja. Kanske om du är tuff och beredd på att köra lite långsammare. ps. Såg även på blocket att det finns en Sandström 510 med 40hk yamaha (demobåt) för 99 tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tusen tack för ditt svar. Det är garanterat intressant för de som funderar på en basic. Själv svängde jag över till en classic. Först var det främst planlösningen hos basicen som tilltalade mig men efter lite funderande kom jag fram till att classicen nog är bättre större delen av tiden på det sätt jag främst kommer nyttja båten. Jag kom även att värdera självlänsen på ett annat sätt än jag först gjorde. Jag valde att köpa en 50 hk etech.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där. Då fick du ju även vindrutan och de extra stuvfacken som vi har saknat. + att jag som sagt  misstänker att några extra kilo innerline föröver i båten bara är possitivt om max 5 pers är okey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hoppas och tror att det blir bra. I värsta fall blir det dåligt. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Basicmodellen för jag ville ha en stor öppen balja som man sen lastar med vad man behöver för aktuell sjötur. Självläns som Classic har är viss fördel med, men det stjäl innerutrymme med för golvet brukar behöva vara högre upp då ovan vattenytan. Dessutom 70 kg tyngre båt.

Jag har elpump som läns. Den funkade inte i helgen för någon hade snott batteriet. Självläns snos inte. Fördel.

Vill man ha ruta kan kan man köpa det till Basic. Själv nöjer jag mig med en presenning som skydd mot regn och blåst om det blir för mycket. Har kommit till användning många gånger. Utan styrpulpet får jag maximalt lastutrymme på durken och enkel motormontering med rorkult och inga wirar som strular efter några år. .  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du låter helnöjd med din basic och verkar ha fått tag i en båt som svarar upp mot dina behov och prioriteringar på ett bra sätt. Jag hoppas att jag låter lika nöjd som du med classicen om några år och att de val jag gjort nu känns rätt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är nöjd med Basicen för jag behövde en liknande båt som Seanymph 16M men med bättre fribord, lastförmåga  och bärighet. Dessutom hade jag 2 motorer med rorkultstyrning som passade och enkelt kan sättas på båda båtarna efter behov.

Classic är säkert bra om man önskar de faciliteterna den har mer än Basic. För båda är priset helt OK.

Seanymph 16M led då jag köpte Basic för ca 4 år sen av diverse problem som sprucken AL i botten pga att den var för klent gjord. Gillar dock lite GDS så jag klöpte 2 m^2 1,5 mm Al plåt och lagade den så nu har jag den kvar som reservbåt. Bra för fiske i grunda vatten och med elmotor pga sin lätthet. Den har sprutlister längst sidorna vilket jag saknar på Basic. För och nackdelar med allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och visserligen står det i broschyren att den kan ha 15-50 Hkr, men min 20Hkr är för svag anser jag. De satt bara på pga att Tohatsun 30Hkr  för tillfället var trasig. 30-40 anser jag är optimalt. Med last får alltid en svagare snurra problem att plana,

Fiskekompisarna är nöjda att åka med Sandström, men har klagat bittert på Seanymphen som är lätt samt mer plattbottnad och därmed stötigare i krabb sjö. Dock har Seanymph väldigt bra sprutlister längs sidorna så man åker förhållandevis torrt i den vid sidsjö som är värst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Basic med både 2 och 4Hkr motor då 30 Hkraren pajat 2 somrar mitt i säsongen.

Och visserligen går det inte fort med så små motorer och last, men det går hemåt i alla fall. .

Med 3 pers och 4Hkr gick den mellan 3-4knop beroende på vind. Ro går inte långa sträckor.

Båda dessa somrar har jag då satt på reservmotorn på 20 Hkr och kört vidare med tills 30Hkren lagats.

Och klart att det går saktare med 20 Hkr. Svårt att komma upp i planing med last och vindkänslig med för planing, men man kommer ut på sjön i alla fall. Ensam och utan havstulpaner under max ca 18knop. Men havstulpaner och fiskekompis.och lite motvind ca 10 knop. 

Med 30 Hkr och 3 pers utan havstulpaner och skägg gör  den ca 23 knop. Mätt med GPS:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sandström 460 med 25 hk Tohatsu och rorkult, den är sannolikt stötigare än 495 men lättare 200kg och billigare 25ksek och går som ett spjut 27 knop med en 25hk Tohatsu 4t.

5-6 m/s på Vänern är för mycket för 460an om man ska hålla planingsfart men för mindre vatten eller lugnare väder är den helt perfekt.

I dagsläget har jag ingen styrpulpet men funderar på att montera det då det känns väldigt osäkert över 20 knop med rorkult särkilt när det lite hårdare sjö så man riskerar att halka runt på aktertoften och få med sig rorkulten...

Generellt kan jag varmt rekomendera Sandström (har även en Sandström 425 i familjen) bra kvalitet, går relativt liknande båtar bra i sjön och är väldigt rimligt prissatta. (Jag har erfarenhet av Crescent, Ryds och Flipper sedan tidigare)

post-10020460-1394237678,2317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en test för många år sen om platt botten resp djup V form. Djup Vform går givetvis mindre stötigt men drar mer bränsle och effekt för samma fart. De aktuella båtarna som var lika stora där drog den plattbottnade 1 l/dm medan den V formade drog 1,8 l/dm. Och på det kommer att ju högre vikt desto mer bränsle drar det. Mao en massa kompromisser att tänka på.

Min lätte Al båt är plattbottnad och väldigt lättdriven och drar lite bränsle samt planar bra med svag motor. Utmärkt att fiska med över grunda bottnar, Men medaljens baksida är att den studsar mycket i sjö och man får köra omvägar hem pga obekväm stötighet obland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...