Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ciaraud

Vilken plotter för långfärder...

Rekommendera Poster

...eller egentligen vilka sjökortssystem? Tycker att Navionics som Raymarine kör med har en mycket generösare sjökortsindelning. Där kan man komma runt hela östersjön och upp till norge samt ner till medelhavet och kanarieöarna på två kort för 2700 kr st.

Blue Chart som Garmin kör med kräver flera kort för att du bara ska kunna ta dig runt hela östersjön (då menar jag narurligtvis allt vatten innanför öresund).

För att inte tala om när man ska ta sig längre bort.

Frågan är om det lönar sig att köpa en dyrare Raymarin och om ni som seglar längre har några synpunkter på dessa båda system.

Antar att mnga kör PC-navigering men vi vill ha en plotter som funkar i sittbrunnen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarines nya A-serie kan man få med förladdade sjökort. A50 t.ex. med 5 tums display kommer med sjökort över hela europa, utom Island och Grönland och kostar 10.000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att de korten som följer med over hela europa bara är till för planering och inte innhåller tidvattenberäkningar mm.

Kollade runt på nätet i dag och upptäckte att det var fler som använder navionics kort bla lowrance som inte är fullt lika dyra som Raymarine men som jag inte hört något dåligt om.

Köper vi en sådan kan vi få hela Östersjön inklusivekarelens stora sjöar, västerhavet med danmark och europas västkust inkl englands sydkust - medelhavet till capri ca och ut på atlanten med Azorerna och kanarieöarna för 3 x 2790:-.

För att få samma yta med bluechart orkar jag inte ens räkna ut hur många kort jag måste köpa.

Kanske är de billigare naivionics inte lika utvecklade med sattelitbilder o dyl men det kan jag klara mig utan. Naivionics har en dyrare serie platinum som har sämre täckningsområden men även den är bättre äm BC.

Bara att inse att vår favoritplotter Garmin 4010 nog blir oköpt ;(

post-2001-1394236010,1504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korten man får till Raymarine A50 är fullt navigeringsbara och inte bara för planering. De saknar satellitbilder och djupsiffror över 10 meter. De saknar också, som du säger tidvattenberäkningar, men vi kör med vanliga tabeller i stället. Förutom det så är korten helt kompletta. Vi använder såklart också papperskort, plottern är ett kompliment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns INGET kort jag skulle välja över Navionics Guld kort!. Otroligt prisvärda jämfört med konkurrenternas. Jag använde Navionics Guld kort för hela Stilla Havet när jag var ute förra året. Hade det tillsammans med Lowrance Globalmap 7200C plotter som oxå den är mycket prisvärd och otroligt bra! Har kvar en bärbar Lowrance plotter med plats för Navionics kort som vi hade som reserv. Kan säljas billigt om du är intresserad.

Ett guld kort i Sverige ligger på ca 2500kr

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir säker ett Navionicskort. Gold är som du säger oerhört prisvärt och med pilots med beskrivningar över hamnar så behöver i alla fall inte jag flygfoton över hamnar o dyl.

Vad vill du ha för din handburna plotter?

Senast ändrad av ciaraud | 09 juli 2009 | 08:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Lowrance H2O. Ge mig 1200kr för den.

Sitter även på kort för Indiska Oceanien (inkl Asien) och ett kort för Stilla Havet :) Så om du ska ut på äventyr kan du få köpa dem för 1000kr st :)

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar med gubben.

När det gäller korten kommer det ta över 10 år innan vi (kanske) seglar åt det hållet så där tror jag vi står över. Kan hända men navigerar på annat sätt på 2020-talet

EDIT: Gubben sa nono. Däremot lyckades jag köpa Platinumkort från Danmarks gräns till Azorerna för 3000:- på blocket!

Senast ändrad av ciaraud | 09 juli 2009 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag forskade lite om detta och det slutade med att jag köpte c-map megawide 4

http://www.c-map.com/chartcatalogue/262E97A7

för 200 pund från england

en Standard Horizon CP180 chartplotter

där kan man se bla tidvatten direkt på plottern

jag tror detta är det billigaste och bästa systemet

Senast ändrad av spass | 17 juli 2009 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Navionics gold kort finns det också tidvattenfunktion. Enligt mitt tycke det bästa och billigaste kortet för störst område.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bäst är relativt men de har typ samma funktioner

när det kommer till pris så måste cmap megawide vara det billigaste alternativet

eller finns det någon mängdrabatt för navionics?

navionics gold kostar £138.13 (yachtbits)

www.navionics.com/GoldCatalog.asp

cmap MW £199.95

http://www.c-map.com/chartcatalogue/262E97A7

cmap täcker ofta  betydligt större område beroende på var i världen och för en världsomsegling sparar man då några kronor totalt

Senast ändrad av spass | 18 juli 2009 | 15:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sett navionics-kort med betydligt mindre områden. Typ ett kort för medelhavet, ett för västra europa etc. Finns det navionics kort som verkligen täcker hela Europa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

spass: Intressant! Har faktiskt inte sett dessa stora områdena cmap erbjuder. Kan mkt väl vara ett bra alternativ.

Mvh

ANDREAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kikat lite nu på cmap megawide....

Vad jag kan se så har cmap INTE större områden är t.ex. Navionics, med undantag för Europa.

Navionics erbjuder t.ex hela karibien på ett kort, precis som cmap. Navionics erbjuder också kort för t.ex. hela sydamerika, kort för hela södra stilla havet. Kort för hela indiska oceanien, kort för hela afrika.

Tror korten täcker ungefär samma arealer.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...