Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
hjac

Yamaha 50hk 1992 - Dör vid gaspådrag om man inte chokar

Rekommendera Poster

Yamaha 50 hk 1992

Symptom:
* Går bra på tomgång (Ibland kan den hosta till och stanna, men det tror jag är något annat eftersom det problemet funnits länge)
* Går bra på högre varv (både i marschfart och full ös)
* Vid gaspådrag dör motorn om man inte chokar lite.

Felsökning:
* Har provat pumpa på blåsan, ingen skillnad.
* Har kollat bränsleslangar, är OK.
* Har kollat tändstift, ser OK ut såvitt jag kan bedöma (har inte kollat gnista dock).

Frågor:
* Kan det vara igensatta munstycken?
* Kan det vara felaktigt inställda luftskruvar?
* Kan det vara något allvarligare, som dålig kompression, t.ex?

All hjälp mottages tacksamt!!!

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova en enkel åtgärd som är gratis:

Ta reda på var luftskruven sitter på förgasarna.
Skruva in den helt (försiktigt sista biten så nålens spets inte trubbas till), anteckna hur många varv (t ex 1 3/4 varv) varv du kunde skruva in respektive luftskruv.
Skruva sen ut dem igen som innan men skruva nu ut 1/8 mer, provkör, vid behov skruva ut 1/8 varv till osv. Då går den lite rikare och vid acceleration kan det bli tillräckligt med bensin eftersom motorn behöver mer då.

Sen har du en dark horse, gummimembranet i bensinpumpen, kan vara kasst el lite på gång. Kanske nästa sak jag skulle fundera på i alla fall att byta.
Sen är det klart att det kan vara skit i förgasarna men det är ju omöjligt att veta innan man plockat av och isär dessa och kunnat inpektera samt blåsa rent i alla skrymslen och vrår.

Nya tändstift av rätt modell och med rätt inställt gap är ju aldrig fel heller ävan om det kanske inte hjälper mot din motors symptom.

Sprängskisser så du hittar luftskruven (pilot air screw el liknande) och gummimembranet i bensinpumpen:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000002&path=YAM~A0000002&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Även Yamaha USA har sprängskisser:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Tror del nr 11 är luftskruv i sprängskissen under Carburator, del 16 är gummimembranet (Diaphragm) under Fuel system. Behöver du delar kan du kolla med t ex Marinshopen som även säljer på postorder.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du hade väll bensin kvar sedan förra året? det räcker om man bara har några droppar kvar i tanken (man får inte har kvar drivmedel längre än 3 månader).

  • bensinen i sverige består av så många olika kemikalier och får bensin stå längre än 3 månader så fäller den ur som små salter som täpper igen stigarrör, munstycken m.m.

det du ska göra nu är att plocka isär förgasarna i små delar och blåsa rent allt med tryckluft, göra rent tanken (tanken ska vara helt torr) och sedan fylla i ny färsk bensin.

blandningsskruvarna ska stå på ca 1 1/2 varv ut och när motorn har blivit varm så justerar man skruven så att motorn går perfekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grund inställning på blandarskruvarna ska vara 1 5/8- -1/4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grundinställningar på förgasare skiljer helt åt på vilken motor och vilken modell det är men om man börjar på 1 1/2 varv och justerar efter det så slipper man hålla på med att ta reda på hur mycket 5/8 delar av ett varv är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet man inte vad 5/8 varv är då måst man vara plöjt i huve tummen mitt i näven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 grund inställningen på yamaha 50hp 1992 är 1 5/8 varv - 1/4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ,grundinställningen på yamaha 40 är 1 5/8. på yamaha 50 hk är det 1 3/8. men vill du sitta och bråka om det så är du ju bara fånig.

det är lättast att skruva ut 1 1/2 varv och sedan utgå därifrån ibland räcker det med 1 varv ut det beror helt på motorns skick och kvaliten på bensinen.

tummen har jag inte mitt i handen som det heter, då jag dagligen skruvar med yamaha motorer och många andra märken. p.g.a att många är så ovetande när det gäller bränslet i sverige så får jag som JOBBAR med BÅTMOTORER göra rent förgasare nästan varje dag och då är det enklare att skruva ut blandningskruven 1 1/2 varv istället för att ta reda på vad varje modell, märke och storlek har för specifikationer!

hoppas att det löser sig med dina problem hjac.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yamaha 50 ska det vara 1 5/8  å inte 1 3/8. mvh yamaha servicenter,mercury  mercruiser servicenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en Yamaha 40hk 6H4 som går dåligt på tomgång, jag antar att det beror på att det är skit i förgasaren.

Jag tycker att den här tråden har varit givande men har några funderingar:
1. Stämmer det att man skruvar ut alla 3 nålarna lika mycket och man gör inte inställningen individuellt för varje cylinder?
2. Är det bara en bränsle nål Pilot skruv på varje förgasare?
3. Stämmer det att man justerar denna skruv utefter hur motorn går på tomgång och inte hur den går på full effekt?
4. Hur vet man om  motorn får förmycket resp. för lite bränsle?
5. Behöver man byta packningar?
6. Kan jag skruva ut nålarna något nu för att den skall gå lite bättre den här sommaren och sedan i vinter göra rent förgasarna ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en Yamaha 40hk 6H4 som går dåligt på tomgång, jag antar att det beror på att det är skit i förgasaren.
Det kan vara så.

Jag tycker att den här tråden har varit givande men har några funderingar:
1. Stämmer det att man skruvar ut alla 3 nålarna lika mycket och man gör inte inställningen individuellt för varje cylinder?
Jag tycker du kan utgå ifrån att detta är sant för grundinställningen, därefter justerar man tomgången. Jag och andra har beskrivit detta så många gånger att du kan söka efter info om hur man gör.

2. Är det bara en bränsle nål Pilot skruv på varje förgasare?
Ja, blandningskruv heter den på svenska.

3. Stämmer det att man justerar denna skruv utefter hur motorn går på tomgång och inte hur den går på full effekt? Ja, med växel i, se svaret under 1.


4. Hur vet man om  motorn får förmycket resp. för lite bränsle?
Det vet man när man justerar. In ger mindre ut ger mer. Se svaret under 1.

5. Behöver man byta packningar?
Inte för att ställa tomgången och vanligen inte heller för att serva förgasarna.


6. Kan jag skruva ut nålarna något nu för att den skall gå lite bättre den här sommaren och sedan i vinter göra rent förgasarna ordentligt?
Hur vet du att de skall skruvas ut och inte in? Se svaret under 1. Det går att göra tok, så du bör läsa en beskrivning innan du skruvar på blansningsskruvarna överhuvudtaget tycker jag.

Utöver blandning så måste förgasarna också vara korrekt synkade för att få bra tomgång. Det finns info att söka om detta också.



Senast ändrad av guestsson | 23 maj 2012 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...