Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
kola65

Problem med Albin 23 - Kan trimplan vara lösningen?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Albin 23 sedan något år som jag i stort sett är mycket nöjd med men jag har några problem som jag undrar hur man ska avhjälpa.

1. Jag upplever att båten rullar ganska mycket i krabb sjö ( speciellt då vågorna kommer från sidan ) och i svallet från snabba motorbåtar. Upplever detta som något obehagligt.

Går det möjligen att avhjälpa problemet delvis med att sätta på fasta trimplan i aktern som då ev. skulle kunna dämpa rullandet något?

Hur stora ska de i så fall vara och var/hur ska de sitta?

Finns det någon som har erfarenhet av att ha gjort detta på en Albin 23 eller på en annan liknande, halvplanande,  långsamgående ( marschfart ca 7 knop ) båt?

Skulle man också kunna tänka sig att avhjälpa rullandet med att ha tyngder i kölsvinet?

2. Kan man minska motorljudet genom att ljudisolera motorhuven på insidan eller finns det andra bättre förslag hur man får ned motorbullret? Finns det annan bättre isolering idag att sätta runt om motorrummet än för 30 år sen då båten byggdes?

3. Båten saknar toa. Tycker inte att det finns någon självklar plats att ha den på.

Är det någon som har förslag på  Var/ Hur placerar man en manuell spoltoa med septitank i en Albin 23 om man nu önskar ha det?

4. Var kan man få tag på tak över styrhytten/doghouse?  Jag har sett att vissa Albin 23-båtar har detta.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor!

1: Trimplan gör ingen eller marginell nytta för rullningsproblemet. Jag har det på min Maxim, och de gör ingen nytta alls i låg fart. Alla båtar rullar mer eller mindre i deplacerande fart, det är väl bara köl och segel (hemska tanke) som kan ändra på det. Du får se till att gå mot vågorna!

2: Omsorgsfull ljuddämpning med moderna mattor kommer nog göra stor skillnad. Kom bara ihåg att inte slarva med kanter och skarvar. Det är ingen idé att dämpa motorluckan till max om det finns glipor och andra ytor där ljudet kan smita ut.

3: Var du vill ha toan kan nog bara du komma på, men för att få en kompakt installation så finns det ju bananformade hålltankar som passar runt tolettstolens stativ. Kan kanske vara nåt?

4: Ingen aning!

//Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv en Albin 23 och har funderingar på att bytta ut porta pottin mot en spol toa nån gång i framtiden. I så fall får det väl bli under kojen i mitten och så tanken för om toan.

Min båt har ett (åtminstone i mina ögen) mycket fint tak som tidigare ägaren gjort själv. Han var dock inte intresserad av att bygga fler men du får gärna kolla på min båt om du tänkte bygga själv.

En fråga till alla Albin 23 ägare med sötvattenkylning (dvs slutet kylsystem): Vad har ni för fabrikat på MD17C? Passar ett Martec system utan att man måste modifiera motorhuv osv? Tänkte montera i vinter men det får vara nåt som inte kräver ombyggnad av halva båten, det blir dyrt tillräckligt ändå!  

Tacksam för alla svar och kommentarer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att en rundhyltad motorbåt rullar. Trimplan har inget med rullning att göra. Ta sjöarna med bogen...

Men, barlast kan minska rullningen något, placera den dock inte i kölsvinet utan så långt ut mot skrovsidorna som möjligt. En Albin 25 har ju bränsletanken om babord och batterierna om styrbord – med avsikt. Sand i avklippta innerslangar från traktor eller lastbil (försegla med tredubbla buntband i båda ändar) placerade så lång ut mot skrovsidorna som möjligt ändrar båtens pendlingsfrekvens och kan göra att rullningarna inte känns så obehagliga. Enkel grundskolefysik... Och oft använt av båtkonstruktörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...