Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Peppedal

Värmenypt Yamaha 30 DEO

Rekommendera Poster

Hallå!

Har lite funderingar inför renovering av min Yamaha 30 DEO L -87. Termostathuset ser lite skumt ut, delar saknas? Om det inte är tätt runt termostaten, dvs det rinner rakt ut, kan det vara anledningen till mitt haveri? Hur felsöker jag vidare? Många frågor för den roade.

post-10010284-1394236009,3257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den termostaten gör inte mycket nytta i och med att det är öppet runt den...

Hur ser överdelen av termostathuset ut - är det tätt? Om det håller tätt så bör det inte vara någon fara att åka med, annat än att motorn kommer att gå kallt i och med att termostaten aldrig kan stänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle leta vart den saknade gjutjärnsbiten har tagit vägen, kan det vara den som täpper kylsystem så at motorn överhettas ?

En annan fundering är om denna årsmodell har automatisk varvtalsbegränsning vid överhetting, jag hade model 91 och den hade varvtalsbegränsning. Hade nytta av den när termostaten pajade i stängt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat den saknade biten metall, ska leta vidare i kylkanalerna.

Motorn har automatisk vartalsbegränsning men tror inte det är orsak utan kanske bara en anledning till att det inte ser värre ut än det gör?

Hur vet jag om impellern pumpar rätt mängd och att kylkanalerna är öppna runt om? Har letat lite i gamla trådar och hittat tips om sneda pumphus men inte hur man kommer på det utan att byta alla delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med Yamaha och de hade följande tips för rätt mängd vatten: Kolla skvaller röret, temp 35 grader, om du kört hårt, lite varmare.

Svårt att gå vidare på det kan jag tycka. Delar beställda så nu får vi se nästa vecka om det kan bli något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...