Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Krulle

Mercury 225 backen la av, ras på G?

Rekommendera Poster

Haft båten i en liten insjö ett tag nu för att se att det funkar och så,

fått dit nya tändklablar och allt och allt fungerar förutom lite strul med soppan så körde idag ner båten till loftahammar och fixade båtplats i hamnen och allt, sen la vi i båten fixade allt körde undan bilen och skulle backa ut från rampen..... Backen fungerade inte, har fungerat felfritt hela tiden här hemma, tänkte att det är väll ngt med reglaget bara och puttade ut den och vände runt så jag kunde köra framåt, inga bekymmer.

 

Åkte så bra länge, inga bekymmer alls.

Sen när vi skulle åka hemmåt så typ klonkade till lite då o då fårn vad jag tror va växelhuset *jävla skit* (har precis bytt en rasad låda på min bil nu får det va nog) så körde direkt in till hamnen, så nu till frågan, vad kan ha hänt?

Ngt måste ju uppenbarligen hoppat isär i växelhuset.

Om man tar bort riggen, vilket jag antar är riktigt roligt då den är rätt lätt, hur lätt är det då att kolla över växelhuset? Hur mycket måste man riva bort?

Och om det nu skulle vara ngt med backen, kan man ta bort dom dreven och bara ha framåt och neutral?

 

Stod för övrigt i säljes annonsen att motorn har en arace speck gearbox monterad, vad nu det är för ngt???

 

 

Vore mycket tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet på ett ungefär vad för vertyg som behövs för att ta bort växelhuset?

Räcker det med lite fasta nycklar eller är det mer som behövs?

 

 

Sen, passar ett växelhus från en 150 hk??

Står i annonsen att det ska passa upp till 220hästarn iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafan då, så pinsamt ;)

 

Man kanske inte ska läsa orden så exakt, är uppenbarligen inte bara jag som stavar fel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Krulle,jag skulle om jag var du kolla så att det inte har hänt något med Reglagekablarna etc, Det är ju e bit du har åkt o skumpat med båten till Lofta,Ta bort kåpan o kolla så att växelföraren går fullt i båda lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

 

Nu varit nere o skruvat bort växelhuset och allt, tyvärr ser det ut

som ngt har hänt i det, men ska kolla lite bättre på det imorgon.

 

 

Men som sagt en annan rätt viktig fråga, är det samma rigg på en

150hk som på min 225hk? En som har en påstår det men vill va helt säker.

Han sa att det enda som skiljer är utväxlingen, nån som har kol på dom

olika utväxlingarna kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nu på och river växelhuset men har fastnat lite.

 

Tagit bort locket över impellern samt impellern, ska nu förska ta bort

under delen av impeller huset, har en manual som säger att man bara

ska ta 2 st mejslar och bända upp det, men det sitter rätt bra.

 

Nån som sitter inne på några bra knep?

post-10009985-1394236010,4609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker även att ta bor tproppellern, men mutern som håller den får jag inte bort.

Axeln den sitter på går ju bara runt runt och går inte att låsa.
Hur låser jag den så jag kan få bort muttern?


Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En träbit mellan ett propellerblad och antiventilationsplattan kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som ofta felaktigt kallas anikavitationsplattan.

Osså är det ju bra att lossa mutterlåsningen som sitter under muttern och greppar i navet inna man tar i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju inte att låsa med propellern då axeln och propellern inte sitter
ihop efter det som nu inträffat i lådan.....

Men som tur va satt muttern så pass lös att man kunde lyckas hålla lite på
axeln samtidigt som man fick loss den, så nu är det löst, nån
mutterlåsning fanns det icke.


Så nu är det bara att få bort nedre delen av pumphuset.
Går det inte med lite våld så får man väll ta till lite mer antar jag....
Finns ju nya delar om inte annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerns nav sitter med spileskoppling till propelleraxel. Propellern skall inte gå att vrida utan att även propelleraxeln snurrar med och omvänt låser man propellern så låser man också propelleraxeln. Om detta inte stämmer så har navet i propellern släppt.

Du får gärna avsluta föregående tråd och berätta hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv ej växelhuset förän  du har kollat propellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag höll med igår om jag ska vara ärlig.
Had ju hylsa på mutern i proppelern, men ändå gick proppelerna att snurra runt,
det måste helt enkelt ha varit så att muttern satt så pass löst att jag helt enkelt
tog för givet att ngt hänt där vid splinesen eller ngt, klantigt av mig.

Så nu är proppellern borta och brickan bakom den, men sen kommer dendär roliga muttern som sitter och låser allt, man behöver ju en special hylsa till den, ska man bygga en sådan eller finns det ngt annat bra sätt att få bort den?
Kanske kommer bli tvungen att knäcka den, ser ut att sitta rätt hårt om man säger så.

Hur sprutat på massa WD40 på den muttern samt runt om nedre delen av pumphuset i hopp om att det ska göra någon skillnad....


Guestsson: Jag kommer avsluta min andra tråd så fort jag har löst problemet, den fick
fortfarande lite för lite soppa när dethär hände, men den gick bättre o bättre ju mer
jag körde, så jag låter den tråden va kvar tills (om) jag löst detta.

 

Tack för alla tips och förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att lägga i backen nu när v,huset är borta från motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lägger ju i växeln genom att vrida på en liten axel, knappt jag ens får i det jag tror är framåt nu, kan även tillägga att huset fått sig en smäll infrån så att materialet rest sig och spruckit lite på ett ställe, så ngt har ju hänt inuti.

 

Oljan va kolsvart (bytte den innan jag la i båten) dock inte speciellt mycket metalspån i.

 

Tänkt om jag kanske kunde ta bort dreven som har med backen och gör och svettsa igen det lilla som blivit och åka så, men det hänger ju en hel del på hur dreven ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckats demontera pumphuset nu, tog bort pinnbultarna som går genom

pumphuset så det inte nöp där, då gick det bättre.

 

men nu är det ju specialvertyg överallt, både till växel axeln proppelern sitter på

samt axelv från motor.

Axeln vid proppelern kommer jag nog bli tvungen att borra hål i samt präcka bort,

men dom övriga 2 vet jag inte, man kanske kan åka till någon marina och försöka

låna verktyg emot lite fikabröd, annars får jag väll bygga ngt om inte nån annan

har några bra tips?

 

 

Och fortfarande inga tips om växelhus från en 150 hästarsmotor passar min, och marinorna jag pratat med kan inte heller garantera ngt :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Krulle,o problemet är u att den  enda firman som finns där du bor är RUNI MOTOR, akta dig för dem,Har hört att,det skall finnas någon i Rimforsa,skall kolla det på Måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Runi marin har jag varit på och dom har varit väldigt trevliga,
lånade tex en verkstadshanbok till min motor, men varför ska man akta sig för dom?

Sen finns det väll någon firma i Hackefors oxå? Kommer inte ihåg namn nu på rak arm.

Men kolla gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...