Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
kema

Hur ofta byta impeller?

Rekommendera Poster

Byter ni impeller med vissa intervaller eller väntar man tills det är dags.

Anledningen till min undran är att när det är dags kan det vara försent om ni förstår vad jag menar.

Funderar på att byta på min evinrude e-tec -06 som visserligen inte gått mer än 50-60 timmar men eftersom jag börjat åka ut till Fladen vill jag vara på den säkra sidan.

Men hur gör jag????

Har aldrig pillat med en båtmotor så kanske jag ska överlämna det till en firma, eller Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Själv byter jag impeller var 3:e år (men de brukar i och för sig klara nåt år till, men better safe then sorry). Har en Yamaha F115 4-takt 2003 (så bytt impeller 2 gånger hittills).

Beror ju på lite olika faktorer hur ofta du skall byta t ex:
* Hur många gångtimmer det blir per år - ju fler desto större anledning byta lite oftare.
* Vattenförhållandena, t ex åker man mycket i älvar och så där det kan vara mer skräp, sand osv sliter ju det mer på impellern.

I ditt fall skulle jag nog ha lite is i magen och byta till hösten i samband med service för nu är det väl dags även för din Evinrude att få sig en riktig service?

(ni med E-Tec klarar ju Er i 3 år vill jag minnas innan det är dags för första servicen)

Kanske lika bra låta verkstan byta impeller men så jättsvårt är det inte (skaffa en verkstadshandbok om du tänkt mecka själv).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juli 2009 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initiativ att själv börja skruva med din motor. Förutom att du sparar pengar så ökar du chanser att på egen hand avhjälpa problem på sjön.

När det gäller impellern finns det många uppfattningar om när den ska bytas. Vissa byter inför varje säsong, medan andra besiktigar impellern i samband med vårrustningen. Impellern är en sån del som påverkas både av gångtimmar och tidens tand.

Jag är inte bekant med just din motor, men impellern sitter sannolikt i riggen. Du kanske kan hitta en verkstadshandbok? Annars kan du leta sprängskisser på nätet. Någon här vet säkert annars.

Känn på impellern om den känns mjuk och följsam. Ta ut impellern och kolla hur impellerbladen beter sig. Är de spänstiga och vill räta ut sig är impellern säkert ok. Saknas det bitar eller om den börjar kännas torr och hård börjar den ge sig.

Själva bytet brukar vara enkelt. Tänk på att fetta in den nya impellern innan du sätter tillbaka den så att den inte går torr innan den börjar suga vatten. Jag använder själv vaselin.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde min Yamaha 30 DMOL i 11 säsonger och kanske 700 timmar i Östersjövatten på samma impeller utan något problem. Sen sålde jag den så jag vet inget om impellers vidare öden...

Så jag undrar om täta impellerbyten verkligen behövs eller om det är bara verkstädernas sätt att få in lättförtjänta pengar ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om du lämnar in motorn till en bra verkstad så ska de kunna mäta trycket i vattenstrålen och på detta vi vet man att impellern gör sitt jobb.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag köpte en Mercury från 2005 och tänkte att jag skulle byta impeller. Köpte en verkstadshandbok och bytte själv. Det var faktiskt inga som helst problem och jag är jävligt dålig på att meka :)

Bara man inte är stressad och tar sin tid så är det inga problem!

Från och med nu har jag tänkt byta varannat år, tror det blir lagom. En ny impellersats med alla packningar m.m. kostar ca 300kr och är en billig försäkring när man är ute på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller mig till treårs intervaller vad gäller impellerbyte. Och själva ingreppet är inte direkt kärnfysik så du lär inte ha några större problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, har nu ett hum om när och om det behövs bytas. Ska förs´ öka hitta en verkstadshandbok och se om jag kan fixa det själv. Har väl inte tummen mitt i hamnden men är ingen mekfantom heller. Bara jag vet hur jag ska göra så brukar det lösa sig.

Ha det

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vintras  bytte jag impeller på min Mercury EFI 60 -2004, gångtid ca 100h. Impellern  som byttes såg helt felfri ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller mig till tre årsintervaller på min utombordare där det är lite bökigare att byta, och till två år i min inombordare där man byter lätt.  Lite kuriosa, familjens Mercury 9,8 hk från 1969 har det aldrig bytts någon impeller på, och den snurrar på år för år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag hade ungefär samma fråga på ett annat forum och fick då två filmer å cirka 40 mb skickade till mig. Nedan ser du länkarna, tror inte det är samma motor som du har men det är väll ungefär samma iaf. Om inte annat får du nog lite tips.

www.themarinedoctor.com/videos/Mercwp1.wmv
www.themarinedoctor.com/videos/Mercwp2.wmv

Och sen finns där en skriven instruktion på:

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=38772

Hoppas det är ok att lägga in länkar till andra forum. själv har jag inte bytt min än då jag tror det fungerar, tänkte då köra säsongen ut och byta sen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/7/2009 at 10:17 PM, bossee said:

Hej,

Själv byter jag impeller var 3:e år (men de brukar i och för sig klara nåt år till, men better safe then sorry). Har en Yamaha F115 4-takt 2003 (så bytt impeller 2 gånger hittills).

Beror ju på lite olika faktorer hur ofta du skall byta t ex:
* Hur många gångtimmer det blir per år - ju fler desto större anledning byta lite oftare.
* Vattenförhållandena, t ex åker man mycket i älvar och så där det kan vara mer skräp, sand osv sliter ju det mer på impellern.

I ditt fall skulle jag nog ha lite is i magen och byta till hösten i samband med service för nu är det väl dags även för din Evinrude att få sig en riktig service?

(ni med E-Tec klarar ju Er i 3 år vill jag minnas innan det är dags för första servicen)

Kanske lika bra låta verkstan byta impeller men så jättsvårt är det inte (skaffa en verkstadshandbok om du tänkt mecka själv).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juli 2009 | 22:18

Förvisso en gammal tråd så du kanske har kommit på bättre tankar sen dess. Hur som helst så tycker jag det är mycket beklagligt att läsa otalet killgissningar i trådar där frågeställningen är mycket relevant för gemene båtägare. Antal gångtimmar per år påverkar inte impellerbytets frekvens, tvärtom så bör impeller bytas oftare på en motor som körs 2-3 gånger per år,än på en motor som körs 50-60 gånger per år. Jag får göra otaliga impellerbyten på marinan varje år där motorn har körts ett par enstaka gånger under sommaren. Det är allt som oftast ETT RENT HELVETE att byta dessa impellrar då dom kleggar ihop pumphus och drev. Så gott folk, kör era motorer så ofta ni kan under säsongen! 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...