Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Jormo

3 frågot från en nybliven båtägare o medlem :)

Rekommendera Poster

hejsan!

hoppas att det finns någon som har tid och lust att svara på mina frågor.

1. vad är skillnaden på lång o kort rigg...olika användningsområden!?

2. vad ska man tänka på för att bäst förvara en utombordsmotor på vintern (äldre modell, tvåtakt)

3. tips på bra/enkel/max 2000krs sjö-GPS

Tack så mkt på förhand!

//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vissa båtar kräver lång rigg, andra kort. Plattan ovanför propellern ska sitta i linje med båtbotten. Äldre ekor och gummibåtar behöver typiskt kort rigg, segelbåtar typiskt lång.

2. Är den större kan den hänga kvar på båten, annars går det såklart att ha den inne om man känner för det. Se till att låta motorn gå en stund i sötvatten (i sjö eller i en tunna) så att det invändiga saltet försvinner. Sök också på konservering.

3. Ge dig ut på Blocket och kolla. Satsa på en kartplotter och inte en som bara visar position i form av långtitud och latitud. Behövs det så lägg några kronor till, det är det värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Mindre båtar typ mindre gummibåtar är kort rigglängd på motorn vanligt. På lite större båtar är lång rigglängd på motor och akterspegel det normala. På stora båtar för utombordare finns även XL (extra long) rigglängd. S=Short/kort rigg, L=Lång rigg, XL=Extra lång.

2: Konservera den med konserveringsolja (inne i motorn och cylinderloppen) så det ej rostar i lager och cylinderväggar. På hösten det sista men gör så kör man motorn på t ex spolmuff och sen tar man bort bensinslangen och sprayar samtidigt in konserveringsspray i förgasarens insug tills den storknar och stannar. Tömma förgasaren/förgasarna på bensin så de ej kleggar igen under vintervilan med onödigt jobb på vårkanten att göra rent förgasare då. Byta växelhusolja plus ny packning på avtappnings- tillika påfyllningsskruven. Fetta in propelleraxeln med nytt fett så propellern ej kan rotsta fast under vintern (och ny saxsprint el motsvarande låsning av muttern sen vid återmontage). Fetta in alla fettnipplar på motorn med fettspruta. Ha den hängande helt vertikalt om den skall stå ute i minusgrader för att förhindra att vatten samlas på nåt ställe och frostspränger. Spraya över hela motorn och även under kåpan en tunn oljefilm så slipper du ytrost.

3: En begagnad Garmin 172C med lämpligt sjökort. Visserligen en modell som gått ut men den är bra. Kolla om du hittar nån begagnad med sjökort för det område du håller till i.
Annars nytt, kanske en Garmin 420 men den klarar knappast gränsen 2000 kr ens som begagnad då den är såpasss ny på marknaden (har väl funnits ett el två år).

Men här har du en som kan duga men det verkar ej följa med nåt elektroniskt sjökort, men den skall ha Navionics sjökort.

http://www.blocket.se/stockholm/Handhallen_kartplotter_Raymarine_22463193.htm?ca=7&w=3


/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juli 2009 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar er båda för de bra svaren!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...