Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
trisberg

Marin kompass

Rekommendera Poster

Då kompassen är fylld med en vätska, undrar jag om det är någon risk för frysrisk framåt hösten? Typ av kompass är Silva 70.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad kompasser är fyllda med, men fryser gör dom inte, du kan vara helt lugn.

Själv tar jag inte bort min vid vinteruppläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej den fryser inte sönder. Har själv en Silva 70 BC och jag har båten vinterförvarad inomhus men kallförråd så det har nog varit neråt 30 minus på vintern där som värst.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, ingen risk. Har för mig att de är fyllda med sprit. Sprit fryser i och för sig, vid -114 grader C, men det är sällan det blir så kallt åtminstone på min uppställningsplats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om jag kan ha den kvar i båten under vinterförvaringen. Kan i värsta fall bli ner mot -30 grader där den är uppställd, men jag tar en chans, eller är det dumt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tar en medveden risk, och återkommer i vår, när jag vet resusltatet hur många minusgrader en Silva-kompass, typ Marin 70, tålSkrattande

Om inte någon från Silva säger något annat, vill sägaObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarade Norden Lights kompass sig när de övervintrade i Antarktis så klarar säkert din kompass sig.

Har aldrig hört talas om att en kompass fryst. Riskan är obefintligså du kan nog gå i ide lungt i vinter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande....onekligen.....men man behöver ju inte jaga is till drinkenGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad det är för vätska? Sprit verkar det iaf inte varit i min, utan någon sorts olja som nu runnit ut på hela förarplatsen... Kanske går o laga läckan, men då vill jag ju fylla upp med rätt vätska!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyllde upp min engelska Leith med lampolja, det var precis så den gamla vätskan luktade och kändes. Funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampolja var nog ganska rätt, bra luktsinne!

När jag behövde fylla på en kompass ringde jag Silva och frågade. Dom sade ta varnolen, vad jag förstår en renare fotogenvariant. Jag tog lysfotogen, funkade utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepp. Korrigerad. :-P

Vad är fryspunkten på fotogen då?  Borde fortfarande klara svensk vinter tycker jag. Fotogenlampor fungerar även när det är kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg jag fann på en annan sida, säger:

Fotogen har ingen exakt fryspunkt beroende på att det är en blandning av många ämnen. De bränslen som lätt fryser har en hög halt av ämnen med högre fryspunkt, t ex paraffiner. T-gul är ett exempel på detta. Bränslen som Statoil Blå innehåller mest kolväten med kortare molekyler och fryser därför vid lägre temperaturer (enligt någon uppgift jag har sett handlar det om ungefär -45, men det är inget jag har provat.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rustas lampolja fryser enligt produktbladet vid -26 grader. Det betyder inte att kompassen kommer frysa sönder. När lampoljan fryser så expanderar den inte som vatten, den blir mer som matolja, bara stel helt enkelt. Ska man fylla med fotogen så ska man nog försöka hitta med så lite paraffin som möjligt.

Förr i tiden var det faktiskt sprit i kompasserna, så du har inte fel Anders :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dyr Grappa? Det är sprit och även litet oljig. och då hr man ju litet reserv om det skulla fattas nåt, när man festar ute på klipporna.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...