Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
tallroth

Slö motor?

Rekommendera Poster

Hej...

Jag har en hr510 med en yamahaf80.

Jag tycker den känns slö, förra året gjorde den lätt  33-34 knop och iår får jag bara upp den i 28 knop.

Tycker man märker en viss planingströskel nu och den känns allmänt seg.

Någon som har något bra förslag?

//Tallroth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova att rengöra luftfiltret

kan vara igensatt och kan bli märkbar skillnad.

macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har du fått beväxning (heter det så?) på skrovet, eller vatten i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet ser fint ut och det är inget vatten i skrovet...

//Tallroth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad har du för motorvarv på fullgas nu då du bara kommer upp i 28 knop?
Har du kollat att propellern är hel?

Har du vatten/bensin avskiljande filter? Om ja bytt filterelementet? Gammal bensin eller har du hunnit köra upp en tank så du tankat en hel tank med fräsh bensin?
Kanske byta tändstift el är de nya?

Kolla att när du har gasreglaget på fullgas att det vid motorn verkligen blir fullt utslag vi mekanismen där så du verkligen har fullt ös när du har fullgas på spaken.

Enklast vore nog att koppla in den till en laptop med Yamaha Diagnistic Software som Yamahaverkstäder har, då kan de nog se om allt står rätt till med motorn.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tror att det ligger runt 5400varv

 

Jag har ett avskilande filter men jag har inte bytt filterelementet.

 

Jag har kört några tankar så gammal bensin bör det inte vara.

 

Tändstifen är nya.

 

//Tallroth



Senast ändrad av tallroth | 07 juli 2009 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte vilket motorvarvtal du haft tidigare på fullgas men en Yamaha F80 med förgasare (fram t o m 2005) och F80 EFI därefter bör ligga nära 6000 varv/min på fullgas.

Har du tappat vavtal på fullgas jämfört med när den gick i 33-34 knop?

Kolla så botten inte blivit konkav så du har en hook på skrovet, den kan då gå på nosen och bromsar då eftersom den våta ytan ökar. Detta är bara en teori, en botten skall naturlitvis inte slå sig och ändra form men man får väl vara förutsättningslös och kolla även såna osannolika saker.

/Bo


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker på varvtalet vid maxvarv, det är inte så ofta jag maxar men det känns som motorn får jobba mer vid ca: 22knop och när den ska upp i plan än tidigare.

 

Ska prova att byta filtret iaf.

 

//Tallroth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kollade det där med gasreglaget....verkar som det är ett litet glapp vid mekanismem vid full gas...man kan röra den ca:5mm till och det sitter ju en stoppskruv på gasvajern vid mekanismen som var lös.

Hade inga verktyg så jag har inte provat att justera detta men jag provade maxvarv och det var 5600

//Tallroth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..

När gasreglaget är i max så är det ett glapp....tycker den borde gå ända till stoppklacken ...vet inte hur jag ska förklara så jag tog en bild dock mobilkamera.

 

//Tallroth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har märkt att många utombordare har ett glapp i gasen dom sista mm Det lär vara helt normalt, vet ej varför det är så??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ens någon utombordare med luftfilter? Luftburk ja, men filter har jag aldrig sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...