Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gäst Mecke

Flipper 640 eller 620 villken båt tar sjön bäst??

Rekommendera Poster

Gäst Mecke

Hej! Jag är ute efter en HT-båt typ flipper 620 eller 640, jag undrar helt enkelt villken av dessa båttyper som går bäst i vattnet.. Det skiljer ju inte så mycket på båtarna vad som gäller längd, bredd och vikt.. Har 640 större V-djup kankske?, eftersom 640 kan bära större motorer??. Är det någon som har erfarenheter utav dessa HT-båtar eller av andra HT/DC runt 6 m om deras sjöegenskaper så är jag väldigt tacksam för lite info..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst clas

Hej Jag har ägt båda typerna. 620 är mera bobåt med planare båten för att vara stabil när båten ligger still. Vilket innebär att den går lite hårdare i sjön, samt ej kräver så stor motor för att funka bra. 620 är en perfekt liten semesterbåt för 2 vuxna och ett barn. 640 har ett vassare skrov vilket gör att den går mycket bättre i sjön, men däremot behöver lite större motor för att komma till sin rätt(gärna inombordare). 640 är en bra dagturs eller weekendbåt, där körningen är mer prioriterat än campingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

620 C har ett bättre skrov än den vanliga 620. Skall du inte sova i båten mer än ett par nätter om året så rek jag 640 gärna med VP205, volvos 6'a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mecke

Hej! Tacksam för eran info om flipprarnas olika egenskaper, då lutar det nog åt en Flipper 640 i så fall.. //Mecke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...