Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Baja216

Mercruiser v6 ställa tändning HJÄLP?

Rekommendera Poster

Hej, ska ställa in tändning på min mercruiser V6 4,3L/LX från 91.

Min fråga är hur ska tändningen stå? Graderingen på blocket har 2 små piggar 1 stor (den stora är den nolläget?) och sen en liten efter det. Är det någon som vet hur många grader varje markering motsvarar samt hur många grader före/efter TDC (nolläge) den ska tända.... Och den

Uppskattar alla svar.

MVH. Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut bör ha bild på det men är det som på min V8 är dett vid den stora piggens botten som är TDC. Vare botten är på min 2 grader. Vid tomgång bör den vara ca 8 grader före. Men viktigt är att vid ca 3000 rpm ska den nog ligga runt 32-35 grader före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag gissar att det är Thunderbolt 4-tändning på din motor? I så fall behöver du jorda en svart/lila kabel som ligger längst fram på motorn vid styrbords limpa när du ställer tändningen. Det förhindrar att elektroniken reglerar tändningen under tiden som du ställer den. På äldre motorer så är ofta remskivemarkeringarna borta. Med en silverpenna och ett måttband så kan du enkelt göra nya markeringar. För att kolla tändningen på högre varv så måste du göra nya markeringar på 20 och 30 grader.

På täckkåpan över förgasaren så brukar rätt antal grader på tomgång stå utskrivet.

Glöm inte att ta loss jordningen när du är klar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Motorn går iallafall nu men jag vet forfarande inte om den tändningen är rätt...

Motorn är från 91 brytar lös och jag har markeringar nere vid remskivan. Vet dock inte hur många grader varje markering motsvarar?

En annan fundering, ska motorvarvet göra någon skillnad? Ska inte strobboskopet markera lika oavsett varvtal?

MVH. Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändelektroniken gör motorn mer och mer förtänd ju högre varvtalet är. En vanlig tändinställning på tomgång är 8 grader och det höjs mer och mer till ca 3000 rpm och är då ca 30 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...