Groenling 3 Postad 7 Juli , 2009 I söndags, den 5. Juli, var jag ut med två av mina gäster från Tyskland för en kort utflykt på Göta älven mellan Lilla Edet och Trollhättan. Tanken var att köra 30 min norr och sedan 30 min tillbacka och sedan hem till ett dukat bord och äter middag med mina gäster. Precis när jag vill vända och köra tillbacka såg jag en motorbåt vid sidan om, där en kvinna viftade med sina armar. Litet nyfiken åkte vi dit och frågade om vi kunde hjälpa till med något. Visst kunde vi. De fick motorstopp och sökte en hamn. De visste inte hur långt det var till den nästmöjliga gästhamn. Jag tror att Trollhättan ligger närmast, men man måste ta sig genom några slussar. Alltså erbjöd jag mig att bogsera de till Lilla Edet. Jag fick en tamp och drag igång. Min första bogsering.... Ekipaget gick litet hit och dit, det hade säkert att göra med att deras båt var dubbel så stor som min. Jag var faktiskt glad att vi träffade inga stora båtar, lastade med timmar t.ex. Mannen som var med mig har litet problem med prostatan och blev jätte kissnödig. Nu ville han inte ställa sig längs bak och kissar i vattnet, där mannen och frugan från den andra båten kunde se honom. Han gjorde alltså ett stort hål i en ölburk, ställde sig längs fram och började kissa. Just då mötte vi en segelbåt på väg mot Trollhättan. Vad de tittade på honom, jag tror att jag och de skrattade lika högt. Sedan in i Lilla Edets gästhamn, som är ganska liten och trångt. Styrförmågan på en styrpulpet i 5 m klassen är ju inte mycket att ha i låga farter, men på nåt sätt fick vi båten på plats. De tackade mycket och ville betala en slänt för bränslet, men jag tyckte det var bättre att de gick och köpte sig en öl istället. Det var spännande att bogsera en annan båt, svarare än med bil tycker jag. Gästerna fick sin upplevelse också och jag mycket beröm :-) (fast det var ju mer tur än skicklighet) Om någon som läser detta här vet vem som det var som fick motorstopp, var snäll och hälsa personen från mig att det var visst litet ohövligt av mig att bara sticka så fort som jag gjorde. Men gästerna hemma väntade med maten och vi blev ju nästan 2 timmar försenad, men som sagt det var inte illa menad /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 7 Juli , 2009 Bra gjort! Man hjälps åt på sjön. Det har du igen en annan gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 7 Juli , 2009 En intressant tanke där. Man undrar hur länge det kommer att fortgå. När blir vi lika stora skitstövlar på sjön som i bilen? Bra arbetat där Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juli , 2009 Bra historia. Blev också försenad till en middag efter att jag bogserat ett par som fått motorstopp. Klockan närmade sig 00 på natten innan jag kom till middagen. Det gick bra för mig också att bogsera den andra båten som var lite större än min. Drog dem ända till deras Y-bom och killen stack till mig en hundring som tack för besväret (bensinen). Sen tufa jag hem i mörket och kom hem till min egna brygga lagom till bensinen börja sina så det var i grevens tid. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 7 Juli , 2009 Ja kan faktiskt bara fyll i, bra gjort och det är precis så man vill att det skall bli när man själv lyckas hamna där. I Lördags så var jag själv på väg med båt och familj ut för en sväng och lite mys på någon ö i Vänern när min Sambo fick syn på en båt mitt i farleden vinkades med paddlar & armar. Vi vände och tog oss fram till båten som hade fått motorstopp på sitt ca 1 månader gamla ekipage. Krokade på en tamp och bogserade iväg dem till lite lugnare vatten och dessutom inte i farlden. Räddnings/bogserbåt var på väg till dem så vi lämnade av och kollade att alla mådde bra och hade det som krävdes. Sen bar det av mot lugnare öliv och sol. Skepp och hoj alla och värna om varandra på sjön.... Senast ändrad av Salstad | 07 juli 2009 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juli , 2009 Det är inte alltid helt enkelt att bogsera. Träffade på en familj, som hade fått problem med motorn några hundra meter från Bohus Malmöns Hamn. Hade en havsfidra med en trött MD1 på 7 Hk. efter som styrningen satt i drevet på den båten jag bogserade kunde han inte styra och den slängde hit och dit. Jag ångrade att jag inte tog honom långsides. Det hade varit betydligt enklare. Den korta biten det gällde. Var med om en annan intresant händelse första gången jag var ute med min L32;a. Hade varit på Kryssarklubbens kansli på Nacka Strand och registrerat in båten och köpt den nyutgivna Stora Hamnboken. Hade för avsikt att gå Skurusundet och när jag passerat Fjäderholmarna låg det en liten motorbåt still med en kille ombord som vinkade åt mig. Jag vinkade tillbaka och fortsatte min färd. Killen fortsatte att vinka mer infernaliskt, så jag vände och gick bort till honom och frågade om han ville något. Han hade fått soppatorsk på väg hem från en motorverkstad. När han lämnade båten hade han haft full tank. Verkstaden hade nog provkört båten och motorn mycket noggrant. Att han bara vinkade med en arm i stället för med bägge armarna, som brukligt är, var att han bara hade en arm. Jag kollade i Stora hamnboken närmaste sjötapp var på Fjäderholmarna och jag bogserade honom dit. Det var första och sista gången jag hade användning för Kryssarkubbens Stora Hamnboken. Färgerna var så starka på kartbilderna att den i det närmaste var oläslig. Det framkom ju dessutom ganska snart att SXK stulit hamnskisserna av Lars Granat. Sen kan jag väl säga utan omsvep, att jag själv fått hjälp i större omfattning än vad jag själv haft möjlighet att hjälpa andra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 7 Juli , 2009 Hej Sven, det du gjorde tyder på mycket gott sjömansskap, och som någon sa tidigare- av sådant kommer det bara gott tillbaka, snyggt jobbat!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Juli , 2009 Gott jobbat Sven! Vid bogsering så underlättar det att ha så lång lina som möjligt, på så vis minskar benägenheten hos den bogserade båten att börja pendla. Ha´ t pent å hjälps åt allihhop.. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Juli , 2009 Tack för alla beröm, det var jag inte ens ut efter :-) Jag tyckte bara att det var ganska jobbigt (jag bogserade en bil idag, det är mycket enklare!). Detta med en lång lina är en bra tips, eftersom båten bakom mig gjorde livet inte enkelt för mig. Eftersom gästhamn är väldigt trångt, skulle en lång lina inte fungera, men det går ju att korta linan strax innan man skall köra in i hamnen. Sambon var föst litet sur att jag kom så sent, men hon förstott ju varför och lungnade ner sig. Jag måste medge att det var en bra känsla att kunna hjälpa de där ute. Skillnanden mellan älven och skärgården är ju att tillgång till hjälp i skärgården verkar vara enklare. Glad sommar på er alla och jag hoppas att varken ni eller jag kommer att behöva någon bogseringshjälp under sommaren :-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser