Seahunter 33 Postad 7 Juli , 2009 Någon här som kan råda en som kollat runt länge, men inte kan bestämma sig. Är klar över att jag vill ha en Garmin som klarar G2 Vision, men sen börjar det tuffa Har funderat på 4008 eller 4010, men det blir väldigt mycke stålar att hälftenägaren i skutan fick ett spel ang. priset (trots att jag skulle betala). Upptäckte nyss nya 620...som även funkar i bilen men det är ju bara 5 skärm, och funderar på om det kanske räcker iaf. Har ju ingen enorm racer skuta precis, 28 fötter och marchar 22 - 24 knop. Kommer uteslutande att kryssa runt på västkusten mellan Idefjorden och Kungshamn med majoritet runt Strömstad i lugnt/fiske tempo. Finns ju dessutom annat som behöver köpas till skutan. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 7 Juli , 2009 Har ingen erfarenhet av Garmins plottrar, men jag har en 8,4 tums Raymarine skärm i sittbrunnen själv och en 12 tums nere vid kartbordet och jag önskar ofta att det var tvärtom eftersom jag personligen upplever 8,4 tums skärmen som liten. Då skall man betänka att jag seglar med lägre farter än de du skall navigera i. Mitt råd är att köp så stor skärm som det är möjligt att montera det kommer du aldrig att ångra. Sen fungerar det säkert med den lilla också men ibland vill man planera framåt i tiden och behöver se större avstånd i annan skala och ju mindre skärm ju svårare är det att se på skärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juli , 2009 Om du skall ha en mindre skärm så köp en med stående skärm. Där är t ex Garmin 525/525S bättre än en 620. I en planande båt vill man nämligen kunna se så mycket framåt som möjligt, vad som ligger ute i perifern är mindre intressant då. 525:an som väl är den mest populära borde finnas till bra pris (525S kan du även koppla ekolodsgivare till). Vill du ha bränsleflösesvisning i framtiden finns Garmin GFS 10 att köpa till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 7 Juli , 2009 Det som avgör är hur långt från förarplatsen du tänker montera plottern? Så länge du når knapparna på plottern så räcker 5 skärm. Förutsätter att du inte ska visa ekolod eller radar på halva skärmen samtidigt. Då är 5 för litet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juli , 2009 Hej, Jag har en lite till åren kommen Raymarine 435i med 6 tum stående skärm (med 320 pixlar stående, 240 pixlar liggande yta). Den funkar bra till en båt uppåt 35-40 knop (min gör närmare 40 knop ensam i båten). Den sitter monterade enligt bilden. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MTU-V20 0 Postad 7 Juli , 2009 Hej ! Några inlägg. Köp så stor du har råd med, dock är en liten plotter bättre än ingen alls. Garmin bra maskiner billiga sjökort och enkelt handhavande dock sämre ekolodsdelar än tex Lowrance. (räcker dock för de flesta) G2 vision nödvändigt? inte för navigering i alla fall. Budget G2 vision med lod: 520S Budget Bluechart G2 3010C 10900:- bra maskin ($949 i USA) http://www.getfeetwet.com/cat_chartplottersounder.aspx Annars är ju 4010 en bra maskin dock lite dyr (~$1750 USA) Lyckat till med ditt plotterval, som sagt vilken du än väljer blir du nog nöjd om du håller dig till de största fabrikaten. //MTU-V20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 7 Juli , 2009 Om man har skaffat en stor skärm så tror jag att det är svårt att gå tillbaks till en liten skärm. Sen beror det ju också på om du tänkt skaffa radar till den, då krävs ju en plotter som klarar av det. Samt att det är bra om man kan dela upp skärmen och då bör man ju ha ca 10 tums skärm minst. Men i första hand så fundera på hur mycket pengar som du vill lägga ner på plottern. För ju större skärm så desto bättre är det. Lycka till, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 Juli , 2009 Tack för alla bra svar. Tror jag testar 620 iaf., blir den för liten i skutan kan den ju stanna i bilen. Garmin kanske fattar att 4 serien inte kan ligga på dessa horribla priser, då är jag där direkt å hugger en fetare skärm. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser