Maaah 0 Postad 7 Juli , 2009 Jag ska till o byta tändstifft i min gamla 80hk mercury, men tydligen så bytte dom från buhw till buhw-2 på slutet av 70-talet och jag har inte en aning vad det är för ålder på min motor och har inte motorn i min närrhet så jag kan inte kolla, så frågan är hur en motor som ska ha buhw går på buhw-2. Finns det några andra saker att kännaigen dom olika årsgångarna på?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Juli , 2009 Kolla på http://www.ngk.com Det som skiljer är det avståndet i det ringformade gapet. Det finns risk att tändspolarna pajar om du byter från BUHW till BUHW-2. BUHW 14mm Thread, 12.7mm (1/2) Reach, 13/16 (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Non-Resistor, Solid Terminal, Surface Discharge, Tungsten Center Electrode, .050 (1.3mm) Gap BUHW-2 14mm Thread, 12.7mm (1/2) Reach, 13/16 (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Non-Resistor, Solid Terminal, Surface Discharge, Tungsten Center Electrode, .071 (1.8mm) Gap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maaah 0 Postad 7 Juli , 2009 har jag rätt med att fördelare fanns på 80 hästarn från 1969 - 1972? jag har iaf en fördelare på min och borde då ha buhw? Nån som som sitter med nån spännade fakta om dessa motorer? Föresten tycker jag den är väldigt törstig, går dåligt på tomgången även, nån med erfarenheter vad det kan vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 10 Juli , 2009 Hej! Hoppas att det är OK om jag hakar på den här tråden... Jag har en gammal 4,5 hästars Mercury årsm -81 som enligt specifikationer skall ha samma typ av tändstift, BUHW-2. Så jag införskaffade ett sådant idag och tänkte byta eftersom snurran är rätt nyligen införskaffad och jag inte har en aning hur och när den servats. Dock blev jag synnerligen förvånad när jag lossade det gamla stiftet och fann att det var ett NGK B9HS / 10, alltså ett tändstift av den mera konventionella typen. Motorn går som en klocka, ja nästan oförskämt bra, men jag blev lite brydsam när det i tråden påtalas risk att köra sönder tändspolen med fel stift. Eftersom BUHW-stiften är bra mycket dyrare kan jag kanske förstå om någon tidigare ägare skruvat i och testat med annat stift men frågan är om jag fortsättningsvis skall köra på det stift specen anger? Hur stor risk är det att snålheten bedrar visheten om jag väljer att köra på det mera konventionella stiftet istället för BUHW-stiftet? Som sagt, motorn går klockrent, startar oftast på tredje kall men är det risk att jag pajar tändsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Juli , 2009 det finns servicmedelande om dessa tändstift använd B9HS-10 vid mycket lågfartskörning,BUHW surar lätt ner sig är ej tillförlitlig,men det är lång livslängd på desa stift när det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 10 Juli , 2009 Jättetack för dit snabba svar! Ingen risk för att köra sönder grejerna då med andra ord och eftersom det är mycket smygkörande runt grynnorna för min del så verkar det vettigast att fortsätta köra på den typ av tändstift som nu sitter i motorn. Jag fick kvitto på stiftet jag köpte idag för jag skulle få byta om det blev fel och det var ju bra, jag får väl en knippe stift i byte för de pengarna BUHW-stiftet kostade... . Tack än en gång för ditt svar, lämnar tillbaka tråden till dess skapare och ber om överseende för att jag kapade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kliffen30 0 Postad 29 Augusti , 2015 Tjena lånar tråden. Min Mercury Thunderbolt har gått dåligt och dör vid gaspådrag. Bytte till 3 nya BUHW stift och den har gått som en klocka fram tills nu ca 10 timmar gångtid senare då samma problem uppstått.. Antar att det är stiften som har surnat ner. Min fråga är då om dessa B9HS-10 Skulle funka på min Mercury Thunderbolt 65hp årsm. ca 75 och blir det någon skillnad i effekt och preformance? Är inte så sugen på att rengöra stiften efter varje sväng man är ut eller kanske t.om. när man är ute med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser