ksg73 0 Postad 7 Juli , 2009 Hej! Har en Alfa 24 av gamla modellen, som jag ska mont. en motor med drev i. MEN akterspegeln har börjat spricka kring hålet där tidigare drev suttit, bara 3-4 mm. alu verkar inte så säkert att skruva nya drevet i... Funderar på att plasta eller limma på några lager plywood invändigt på hela akterspegeln som förstärkning. Drevet (OMC) ska helst ha en tums tjock spegel, men det går väl att lösa med distanser på skruvarna bara man är säker på att aktern håller! Har något förstärkt akterspegeln på en Alfa tidigare? Materialet ska ju i alla fall enl. uppgift inte lämpa sig att svetsa i, eller? Hälsningar Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Juli , 2009 Jag känner inte till båtmodellen i fråga, men visst går det att svetsa i båten! Det som man brukar kalla för marinaluminium är betydligt knepigare/mer strömkrävande än vanlig aluminium, men visst går det. Jag tror du bör förstärka akterspegeln med en kraftig plåt, 5mm kanske, och dessutom en rejäl plywood förstärkning. Jag tycker inte du ska sätta distanser på bultarna, det är bättre att ha ett extra lager plywood där du fäster drevet. En tum är inte en tjock akterspegel! Ett par förstyvande trianglar svetsade mellan båtbotten och akterspegel är nog inte heller fel. Däremot att bara plasta eller limma plywooden tror jag inte på. Du bör nog skruva med vagnsbult genom akterspegeln, det är inga problem att få det tätt med Sikaflex. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 Juli , 2009 Hejsan, Du bör inte svetsa i din båt. Alla Alfor är ihoplimmade med Epoxi precis som min Exotic. Jag har enkelmontage istället för dubbla motorer så om du vill kan jag kasta in en billd på hur man har gjort där. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 Juli , 2009 Man har lagt en ganska så tjock aluplåt utanpå och bultat fast den runt om, ett riktigt snyggt jobb faktiskt. Här kommer bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ksg73 0 Postad 9 Juli , 2009 Tack för info båda två! Jag skruvar limmar en plåt utanpå som på din båt Jonas, och lägger plywood på insidan för att bygga tjockleken. Ha en fin sommar på sjön! /Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 4 Augusti , 2009 Hej Kristian. På min alfa satt en tjock plyfa på insidan av akterspegeln limmad med nån grönaktig epoxi. Tror att den var 8-9 cm tjock för dom hadde gjort fördjupningar i plywooden för att få på muttrar på drev bultarna. har du inte plyfan i din båt så råder jag dig att sätta i en sån för att fördela belastningen av drevet. på min satt själva motor rums inklädningen fast i plyfan. ska se om jag kan ta en bild och återkomma. men som tidigare sagt bör du undvika att svetsa i en Alfa, dock tror jag att det inte är så farligt just i akterspegeln då den bara är limmad i ovankant och skruvad i sidorna och i botten, jag har hela min akterspegel loss just nu på grund av sprickor i underkant mot botten på babords sida. ska försöka återkomma med bilder. Jocke Tjingeling Ps. överväger att göra en helt ny akterspegel i plast om det inte är hopplöst mycke jobb.Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 10 September , 2009 Bild på akterspegel. Notera sprickan på vå sida ner mot dyvikan, syns även tydligt skruvhålen. Många skruvar blire..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser