Micke-b 0 Postad 7 Juli , 2009 Jag har bytt motor och drev från AQ115/170 till AQ145/280. Ny motorn var komplett med kablage men som så ofta så har en del kablar tillkommit och kopplats om under åren, framförallt till instrument och tändlås. Jag har därför rensat och kopplat om, enligt schema trodde jag. Motorn startar och går som den ska men jag kan inte stänga av med nyckeln. Jag mätte på tändspolen och kom fram till att den fick kontinuerlig matning och kopplade därför om så att matningen upphörde när jag stängde av tändningen. Men lik förbannat så kan jag inte stänga av motorn med nyckel!? Får tändspolen matning bakvägen via generatorn på något sätt??? Jag har AQ145 kopplingschema för bosch men det är lite otydligt, Har någon ett bättre schema, andra tips, glada tillrop eller annat som kan hjälpa så är jag tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 7 Juli , 2009 På anslutning D /61, ska det sitta ett motstånd i serie med kabeln. Den är istället för laddningslampa. Om man kopplar kabeln direkt till D /61, stannar inte motorn,när man vrider av tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 7 Juli , 2009 äntligen en förklaring. Tror inte att det sitter ett motstånd där, ska det sitta mellan kabel och sole eller var hittar jag det? Jag behöver ett kopplingschema enbart för tändsystemet är det någon som vet var man kan hitta det? Jag vet är att det förut gick tre kablar till spolen förutom Tändkabel. En röd till plus som jag tror kommer från startmotorn samt en lila från tändlås till samt en jordtill-. Nu har jag bara två kablar till spolen, den lila från tändlås och jord. Hur ska resten vara kopplat för att det ska bli rätt? Till vilken anslutning i tändlåset. Jag har köpt ett Ignitor brytarlöst system och deras spole som jag nu ska koppla in och enligt instruktionen ska den kopplas på samma sätt som orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 9 Juli , 2009 Har provat med motstånd på /15 på tändspolen men problemet kvarstår. Jag är säker på att tändspolen är rätt kopplad, har dubbelkollat med kopplingsschema och mätt för säkerhets skull. Tändning av = ingen spänning till tändspole, tändning på = spänning till tändspole. Men när jag har startat motorn så kan jag inte stänga av med nyckeln. Jag kan inte se det på annat sätt än att generatorn skickar spänning till tändspolen förbi tändningslåset när motorn är igång. Måste vara felkopplat vid tändningslås någonstans. Vilken kabel i stammen skickar spänning direkt till instrumentpanelen under gång? Alla instrument fungerar som de ska förutom oljetrycket som verkar vara strömlöst. (motor och kabelstam från början av -80-talet = många har hunnit lägga sina kortslutande fingrar imellan under åren). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 10 Juli , 2009 Motståndet är en liten fyrkantig sak som sitter kopplad direkt på D anslutningen. Prova att lossa D kabeln på generatorn. och se om motorn stannar. Du kan även dra en separat kabel från D ,upp till panelen, och montera en laddningslampa. Ena kabeln till lampan ska vara kopplad till D . Den andra till T.E.X. oljetryckslampan, eller någon anslutning som får spänning när tändningen är på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 19 Juli , 2009 Provade att lossa den lilla kabeln från generatorn, D antar jag men kommer inte åt att läsa av beteckningen. Då går det att starta och stänga av motorn med tändningen, precis som du antog ovan. Vad jag förstår så förser D generatorns spole med ström så snart tändningen är på och är nödvändig för att generatorn ska generera el och ladda batteriet, mao så kan jag inte ta bort den kabeln. Jag bara undrar om det finns två olika motstånd vid generator och tändspole. Jag har provat med ett förkopplingsmotstånd från Biltemas högeffekttändspole, den kopplas i serie direkt vid spolen mellan 15 på spolen och matningen. Det var dock ingen skillnad i motorns beteende. Enligt Ignitors manual så mätte jag resistansen i den gamla spolen och enligt Ignitor så ska jag inte behöva ett förkopplingsmotstånd till tändspolen. Det här motsåndet som du nämner ska sitta på D och kopplas i serie mellan generator och D kabeln. Men är det två olika motstånd eller har de samma funktion? Om jag förstår funktionen av motståndet rätt så ska motståndet se till att tändspolen inte får tillräcklligt med stöm för att kunna generara en gnista med el enbart från generatorn. rätt/fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 19 Juli , 2009 Ditt antagande är riktigt! Jag vet inte värdet på motståndet, men det ska ersätta laddningslampa. Du kan ju ta en lamphållare med en 4W glödlampa, och koppla i serie med D /61. Annars kan du ju köpa originalmotståndet från Volvo Penta. Förkopplingsmotståndet för tändspolar har en helt annan funktion. Dessa brukar bara vara på Ca 0,8 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 20 Juli , 2009 Ett stort tack för din hjälp. Hälsningar från en glad Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser