Uttern510 0 Postad 7 Juli , 2009 Hej Alla, Har äntligen fått i min Uttern 510HT i sjön. Har satt på en två takts 80HK mercury -87 och är väldigt nöjd. Undrar en del saker då det är andra sommaren på sjön och denna motorn har power trim. Har läst här om folk som ställer den fram och tillbaka men jag får ingen bättre effekt utan istället tycker jag bara att båten vill studsa om jag tiltar ut motorn. Är detta normalt? Jag tiltar ner motorn vid starter och kommer hysat snabbt upp i plan. Undrar om man ska ställa motorn på något annat vis för att slippa ner grävningen i starten? Vore väldigt kul att få kontakt med lite andra uttern 510 ägare som har något förstora motorer på sina båtar. Jag tackar för en väldigt bra sida där man kan lära sig mycket och får svar snabbt!!!! MVH Mikael nybörjare på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 10 Juli , 2009 Ingen van som kan komma med något tips? MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2009 Hej, Kan vara att din båt är lite för baktung för att gå bra i planingsfart, du säger den har tendenser att studsa. Lägg i lite tygnd längst fram i fören, prova med 15-20 kg och provkör, öka om det behövs, provkör. Jag tror studsandet kommer att upphöra då med lite extra tyngd i fören. Du skall ha motorn max invinklad mot akterspegeln så fören håller sig nere så mycket det går under accelerationsfasen, väl uppe i planing trimmar du ut vinkeln så båten tillsist går lätt vid den fart du har valt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser