Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Micklar

Droppar vatten från sjövattenpumpen AQ130

Rekommendera Poster

Det droppar vatten ifrån min sjövattenpump på AQ130. Där det verkar läcka är i de två små hålen bakom själva impellerhuset precis innan infästningsplattan till bröstkåpan. Däremot droppar det bara på tomgång, när jag kör i marschfart försvinner det helt.

Tittar man på konstruktionen verkar det som om impellern själv ska täta den vägen, jag kan inte se att det finns någon packning eller dylikt där. Kan impellern sitta fel om jag satt den bakochfram så att den inte tätar?

Det jag funderade på var om vatten kunde tränga in i motorn, men närmast motorn finns ju både packbox och packningar, så det känns inte så. Någon annan som har något liknande problem och lösning?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När du monterade isär pumpen, kollade du slitringen? Är slitringen och bussningen dåliga kan det bli otätt mot impellern.

Slit-ringen är den stora blanka skivan bakom impellern.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är axeltätningen som läcker. Om du har en glidlagrad pump, är det nog lika bra att byta till en ny kullagrad.Axeln är lagrad direkt i huset, så det finns inga bussningar att byta. Någon slitbricka finns inte heller på dessa pumpar. En ny pump kostar inte så mycket numera. Finns att köpa på andra ställen än Volvo Penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

På min Aq130, sitter denna pump. Där nr 10 är slitringen.

Mvh

Bamyl

post-10010057-1394236009,7456_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en AQ170- pump.

Senast ändrad av Rollen | 08 juli 2009 | 17:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag har denna pump på bilden. Finns en packningssats att köpa på bla drevdelar.se har jag upptäckt, för ca 130 kr. Ska isär pumpen någon dag och kolla igenom allt ordentligt. Jag vet inte om jag håller med att de inte kostar så mycket, drevdelar tar väl ca 2000 kr för en ny pump som är kullagrad.

Tack för svaren, ska definitivt kolla slitringen när jag kommer till båten nästa gång.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ingen slitbricka på din pump! Och om du hade någon, så har den ingenting med läckaget att göra.

Senast ändrad av Rollen | 09 juli 2009 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade samma dropp tidigare, byt packningarna (nummer 9 på bilden). Beställde själv från Drevia i Lysekil. Kostade några tjugor har jag för mig. Skicka en bild på pumpen vid beställning, för att jag höll på att få packningar till en annan pump. Snabb leverans.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...