Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
andtom

Blöt ankarlina i ruffen

Rekommendera Poster

Jag ska montera på ett ankarspel (Lewmar ProFish 1000) så att jag kan vara ute själv med barnen när kärestan jobbar. Visserligen kan de väl barnen peta i klumpen när jag hojtar till men ungarna är lite lätta och har inte mycket att sätta emot ifall det blir ögla runt foten eller nåt. Sen att låta juniorerna dra upp ankaret kan man ju bara glömma i de flesta fall. Iofs kan man ju greja ankarlättningen ensam ifall det finns svängrum och lugn sjö.

Problemet är att det funkar inte riktig med någon av de färdiga boxarna för ankarspel man kan köpa eftersom akterspegeln lutar. Så trots stor badbrygga tycker jag inte det blir bra. Alternativet jag funderar på är att ha spelet ovanpå akterruffen och låta linan, via ett rör,  trilla ner i en behållare under en av kojerna. Det kan nog lösas utan att jag behöver knipsa av nåt på madrassen. Det finns gott om plats och fallhöjden för linan blir bra.
Men det är ju en blöt lina som går in i ruffen! Klibbar den fast i röret tro, och är det så att fukten sänker miljön i ruffen? 

Någon på detta forum som kan delge erfarenheter? Eller nån fiffig lösning på försegling och avfuktning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte enklare att tillverka en ankarbox som passar mot akterspegeln- inte speciellt komplicerat, har själv gjort en i rostfritt till en av mina tidigare båtar.

Kan ju också göras i plywood som man plastar in om man tycker det är enklare.

Iofs så kan du nog säkert använda en standardbox bara du förankrar den med stag mot akterspegeln.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade mitt profish uppe på akterdäcket, under är bara förvaringsutrymme och värmaren placerad, detta innebar att det kan regna in och naturligtvis bli blött av min blyade lina. Löste detta med att jag sydde en rund säck med förstärkning i botten, dränerade denna med en vinklad genomföring och slang så att vattnet kan ta sig ner till länspumpen i kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Men att fixa nåt i rostfritt är nog dyrt om man inte har den rätta svetserfarenheten utan måste betälla från verkstad. Men jag har faktiskt varint inne på att bygga en egen i plyfa eller plast. Varianten med säck hade jag inte tänkt på som alternativ men det är ju stuvvänligt så att säga. Men att ha en liten länspump i linbehållaren kanske kan vara nåt.

Det var det att jag ville ha en snabb lösning och det snabbaste var att låta linan trilla ner i ruffen. Men som sagt det kan ge vissa negativa bieffekter. Som att det regnar in i örat på den som sover under spelet.Tungan. Får nog fundera och mäta lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag installerade ankarspel så köpte jag en färdig box och monterade den på badbryggan mot akterspegeln.

Jag ville inte ha in en blöt lina i akterruffen där ungarna ska sova.

Ibland ligger man ju på ställen där det är lera och skit som följer med linan in i boxen och den vill jag inte ha in i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...