Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Florina

Gästhamn framför slottet i Stockholm

Rekommendera Poster

Det var en jättefin anlägggning som man ordnade som gästhamn under Volvo Ocean Race, jag hoppas att den kommer att återuppstå.

Det var flera som tyckte att den borde bli permanent på sommrarna t o m Kungen utalade sig väldigt positivt det borde Waxholmsbolaget också tycka då man säkert får fler utflyckter.

Centralt att ligga mitt i gamla stan som är så vackert.,

Hoppas att den kommer tillbaka eller vad tycker ni?????

post-26407-1394236000,617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste faktiskt i tidningen att staden håller på att se över ifall den gick att permanentas. det skulle utredas lite först. Undras om det blir tillgång till dusch och toalett på slottet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar mindre bra för segelbåtar.  Då får de sätta upp en mastkran där också.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dusch och toalett fixar nog kungen för hans hus står tomt, det kanske finns tillgång till 104 gästrum också som man kan hyra med dyngnetrunt bevakning.

Nedan en bild när han kom in till gästhamnen

post-26407-1394236000,9671_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholms stad har sålt pontonerna. De trodde väl att det bara skulle vara en tillfällig grej.

Men som ovan nämts så funderar dom på att göra hamnen permanent så de får väl köpa nya.

Blir ett bra stopp för att gå på Nautiska när man glömt sjökorten Glad

Senast ändrad av ciaraud | 07 juli 2009 | 11:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, Ciaraud, jag tror inte Stockholm stad har sålt pontonerna. I så fall hade de sålt något som de inte ägde och det tror jag inte Viamare hade tyckt om. Viamare hade ett tillfälligt bygglov på 5 veckor för hamnen avsedd för VOR-arrangemanget. Bryggorna återfinns numera i Norrköpingstrakten.

http://www.viamare.se/Viamare_VOR_090223.pdf

Vore dock helt super om hamnen återuppstod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då missuppfattade jag ett av stockholms borgarråd som sa att de var sålda. Tog för givet att det var staden som sålt som men det var ju inte det hon sa egentligen.

Hur som helts en god ide även om jag inte skulle vilja övernatta där efter som jag med ålderns rätt vill ha luuuuung och roooooooooo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla-Stan parkeringen ligger vid Kornhamnstorg, mellan Karl-Johan slussen och T-banebron. Finns ett antal bojar eller ligga långsides. Gratis dagtid, förbjuden övernattning.

Karl-Johan slussen är.... 4.5 meter har jag för mig. (kolla sjö kortet för exakt värde)

Samma höjd på den fasta T-banebron som mycket vackert förstör vattenspegeln framför Gamla Stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var inte stimigare än många andra hamnar men bättre cirkulation på hamnvattnet pga strömmen. Ang wc tömningar

Senast ändrad av Florina | 09 juli 2009 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon om hur läget är ang gästhamnen för nästa år och vem är det som håller i trådarna för en eventuell ansökan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta fall ingick gästhamnen i upplägget för VOR och eftersom Viamare var en av sponsorerna var det deras dotterbolag Promarina som hade hand om hamndelen. Om de har för avsikt att göra något nästa säsong har jag ingen aning om. Bästa svaret får Du nog om Du kontaktar Promarina.

http://www.promarina.se/sv/foretaget.aspx

Jag hoppas verkligen att hamnen återkommer, idén är lysande ur alla synvinklar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där tror jag tyvärr att vi kan glömma. Skönhetsrådet kommer aldrig att acceptera att det byggs en massa pontonbryggor i vattespegeln utanför Gamla stan mitt fram Stockholms slott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Kungen och skönhetsrådet kanske är båtägare och ser vackra båtar i vattenspegeln framför slottet som är en vacker huvudstad nära vatten. Det är båtar som skall ligga där så betongbryggorna kommer att knappt vara synliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HMK var en av de sakägare som tillstyrkte byggnadslovet. Han tyckte idén var så bra att han upplät sin trappa ner till vattnet för brygganslutningen.

Så släng inte yxan i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönhetsrådet ser nog inga vackra båtar, utan mest brackiga plastbaljor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta du verkar insatt i detta du kan väl maila mig så kan vi kolla vidare.

Vad gäller sjönhetsrådet borde de vara med och tycka om vattenspegeln när nya waxholmsbåten kommer, ingen vacker syn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helsingfors,Åbo,Mariehamn,Köpenhamn,Oslo varje stor stad av rang har en central gästhamn att erbjuda.

Inget ont om Vasahamnen men vi har så många besökare att det räcker till fler av den klassen. Toppen för barnfamiljer är Vasahamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...