Sjobergs_Bygg 0 Postad 6 Juli , 2009 När jag vrider om nyckeln på min mercrusier 5,7 EFI så hör jag (oftast) ett klick från motorrummet. Hittills har dock motorn startat på andra el tredje gången jag vrider runt nyckeln. Ibland går det fint på första försöket. Jag har full laddning i batterierna. Kan det vara startmotorn som håller på att ge sej. Har för mej att det finns kol som kan ta slut? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 6 Juli , 2009 oftast handlar det om dålig kontakt, gå över tjocka kablar till och från startmotorn. kolla så inget e löst. kolla även vid batterierna och jordkabeln till motorn. som tjocka kablarnas infästningar i hela motorutrymmet helt enkelt. skulle det vara startmotorn som ändå strular exempelvis kolen så är handlar det om hundralappar att köpa en ny startmotor om du vänder dig till hansen marine (piratgrejer) tusenlappar för orginal lycka till smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 8 Juli , 2009 I de fall jag varit med om liknande problem så har det varit solenoiden som det varit fel på. Ett magnetiskt relä som slår till ström till startmotorn, hör med Hansen Marine som sagt, brukar vara en ganska billig del att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 8 Juli , 2009 Jag hade ett liknande problem ganska nyligen. Först klickade det bara när jag vred om nyckeln och då började jag felsöka det. Visade sig att det va en del rost på några kabelskor o lite sånt som jag putsade till. Blev av med klicket men nu hände istället ingenting och då var det precis som föregående talare skrev startmotorrelät som hängde sig så gå igenom kablarna och byt ut relät så borde det bli bra sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 12 Juli , 2009 Tack för svaren. Hörde med en äldre herre som är duktig på motorer och även han nämde den där solenoiden. I vissa fall är allt i ett gjutet stycke o då är de ny startmotor som gäller och ibland kan man ta isär o göra rent. Det verkar hur som helst inte vara nått jätteproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej ! Det där klicket du hör när du börjar starta motorn, kommer från startmotorns sk. bendix drev ett kugghjul i startmotorn, som av startmotorns rotation går in på motorns lilla svänghjul. Det är helt i sin ordning. Att motorn inte startar vid första eller andra försöket är ochså normalt. Kör alldrig starmotorn för långt i varje startförsök, kanske max i 10 sekunder bara, med viloperiod på 3-4 gånger mer, dvs. 20-30 sekunder, annars bränner du startmotorn. Startmotorn har kollektor kol, men dom håller säkert i 20 år. Precis som i din bil ! Startmotorkolen är inte lätt att byta ut om man inte kan detta om motorer. Det kan ochså bli fel på startrelät,mer sällan, som sitter ihop med detta bendix driv på startmotorn. Kan du inte detta om startmotorer, så bör du anlita en som kan. Men eftersom du säger, att motorn alltid har startat, så varför oroa sig !! Kör så länge som motorn inte startar !! Bilden är bara ett exempel på ett sånt bendix drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 Juli , 2009 Hadde exakt samma symptom på min startmotor, löste det tillfälligt genom att knacka på startmotorn, då funkade den någon vecka till, men sedan tvärdog den, dock kunde jag ibland höra ett klickande ljud ifrån den. Skruvade isär starmotorn och det visade sig att kolen va slut trots at motorn e en -02! Köpte ny startmotor för 1.500, sedan va problemet löst:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 13 Juli , 2009 Hade isär startmotorn idag. Ser ut som ny. Har pratat en del med Hansen marine. Guldkillar som jobbar där. Rekommenderas starkt!! Hur som helst verkar de va ett relä som sitter före startmotorn. När jag byglar relät så funkar de hur bra som helst. Ska beställa ett relä. 200 kr för att se om problemet är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser