Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Historik modifierad IW26

Rekommendera Poster

Hej!

Är intresserad att få reda på historik om en båtmodell IW 26 S2369 byggd i Rosättra 1972. Båten ska uppenbarligen vara byggd på ett lill-scampi skrov men överbyggnaden och interiören liknar ingen annan lill-scampi jag har sett.

Den har grönt skrov med mahognyöverbyggnad som är fernissat och målat i vitt. Inombordsmotor i akter (tror att original så var motorn placerad i förpiken).

Har även sett betäckningen Mark III Amend från ett papper som heter INTERNATIONAL OFFSORE RULE

Designer: P Norlin

Builder: IW- Gustafsson year 1972

Har försökt att söka tid. ägare med hjälp av Eniro.se men utan vidare framgång.

Förslag till hur man kan komma vidare?

Hälsning

Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bif. bilder



Senast ändrad av Cefalon | 06 juli 2009 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en bild av interiören som skiljer sig endast med ny durk idag.

post-10009230-1394236000,5846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad båten hade för nummer i det gamla båtregistret?

Om du vet det kan du ringa riksarkivet och få tag på de tidigara ägarna. Jag tror till och med att du får personnummret till de gamla ägarna och då kan du kontakta skatteverket för att få reda på deras nuvarande postadress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg den båten på Blocket. Den ser ut att kunna bjuda skön segling. Gissar att det är en prototyp så det är förmodligen enda exet. Försök ta  kontakt med Norlin så kanske han vill upplysa dig om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt och tittade på just den båten förra sommaren vid Bullandö. Om jag minns rätt så sa ägaren att båten var någon form av prototyp för Lill-Scampin. Minns att sittbrunnen var gjord för kappsegling snarare än ostbågscruising. Dubbla kraftiga vinschar  mm. Motorn en industri-Yamnmar hade han monterat i själv. Jag har sett flera Lill-Scampis men ingen av dem har haft motorn monterad i fören som det står i någon bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger de på rosättravavet då? De brukar alltid vara så trevliga och pratglada.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag har nummer från båtregistret. Vet du struktur på numret dvs. hur många tecken/siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - jag ska kolla upp Rosättra och försöka hitta ett ID för båten för vidare undersökning hos riksarkivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker men jag tror att stukturen är tre bokstäver och två siffror. Ex. ABC12.

Om det inte finns några sådana siffror på skrovet kanske det finns några rester kvar. På våran båt fanns det en skugga i gelcoaten där nummret hade suttit eftersom gelcoaten inte hade bleknat lika mycket där som på de övriga delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...