Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
CarolusRex

Hjälp! Mystiska problem med VIRE 7

Rekommendera Poster

Hej alla klipska seglarvänner!

Har en båt med en Vire 7 som helt plötsligt börjat krångla. Då jag själv inte är alltför kunnig i mekanik (senaste erfarenheterna var nog moppen för nästan 20 år sedan) behöver jag er hjälp. Situationen är denna;

Min Vire tuffar på ganska bra och jag har inte haft något problem med den förutom att tändstiftet sotade igen när jag blandade i för mycket olja. Det är dock ordnat men igår hände något märkligt. Gick igenom ett litet sund för motor då en av gastarna började hojta om grund varpå jag slog i full back för säkerhets skull (onödigt skulle det visa sig sedan, men det är inte vesäntligt här)

Då jag återigen skulle gå framåt så gav motorn ingen gas längre. Den surrade på som vanligt men det var helt plötsligt stört omöjligt att få den att gå upp i varv. Misstänkte att gaswiren till gasreglaget hade gått av, men efter att jag öppnat upp motorkåpan och kikat så kunde jag konstatera, utan allt för mycket kunnande att både gasreglaget och växeln rörde sig åt båda hållen då man drog i gasspaken i sittbrunn. Misstänker därför att det är något som lossnat inne i själva motorn. JAg provade ett par gånger med att koppla i friläget, starta och stänga av motorn och slå både back och fram med fullt gaspådrag men inget hjälpte. Den startar (hyfstat) snällt och snurrar på, men tji gas.

 

Vad kan detta bero på och var ska jag börja mitt problemlösande?

 

Ytterst tacksam för tips och förslag då jag snart måste ut med båten igen och måste ha motorn fixad inom någon vecka eller två

 

(kommentarer som ssegelbåtar behöver ingen motor och köp en ny undanbedes vänligast)

/snedseglaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bara för att klargöra, det går inte ens att varva i friläge?

/Blixt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

e ingen expert men en wire 7a e ju en enkel sak....säkert har gasvajern hoppat av i förgasaren så öppna den så ser du säkert

kan ju vara nån arm som håller den också som har böjt sig när du panikbackade. om du har en spränskiss kan du följa gasvajern och se

lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era snabba svar och tips.

 

Nej, inte ens i friläge vavrvar den upp. Den går konstant med samma låga varvtal oavsett växel eller friläge.

 

Det låter vettigt med förslaget att gas-viren hoppat ur i förgasaren, det lär jag kolla. Kan man skruva av förgasaren som den är bara eller är det någonting man måste tänka på. Ovan med motorer, dock ej helt korkad, antar jag att det enda man måste tänka på är att koppla ur bensinslangen och inte tappa ner skruvar i kölsvinet.

 

Om någon har fler idéer så är de välkomna också. Tack för länken! JAg har en annan Vire-länk som är bra den också men din har jag inte sett förut. http://gofree.indigo.ie/~vire7/tips2.htm

Jag postar resultatet av mina findings när det är fixat. Alltid kan det hjälpa någon.

 

Ytterligare en sak, om någon har någon idé eller erfarenhet:

Vid ett visst varvtal uppstår något slags svängnigar som ger resonans i, förmodar jag, propelleraxeln. Ett metalliskt tjutande. Det försvinner om man ökar eller minskar varvtalet. Troligtvis något lager som är slut, eller något annat? Känns det som något man måste åtgärda eller vad tror ni? Klart att ljudet är störande, men i relation till  det potentiella meket med att ta ut motorn och byta lager (eller vad det nu beror på) verkar vara oproportioneligt jobbigt.



Senast ändrad av CarolusRex | 07 juli 2009 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst det- upptäckte felet av en slump- kanske kan det hjälpa någon i framtiden:

Det sitter en liten skruv straxt utanför förgasaren som ser till att en liten sprint, som fortsätter in i förgasaren (vet ej hur det ser ut därinnne då jag faktiskt aldrig behövde plocka isär den) vrids runt. Denna skruv sitter i slutet (mot förgasaren) av gaswiren. Den hade skruvat ur sig (troligtvis av vibrationer under lång tid) och den lilla cylinderformade sprinten rörde sig alltså inte längre. Det var bara att skruva fast den igen ordentligt. Lite svårt att komma åt, men det går. Sedan måste man ju också justera läget lite så att man får rätt varvtal. Som det är nu så har jag alldeles för lågt och motorn går bara på halvfart fast jag har max gaspådrag. Fast det är ju bara att skruva loss igen, ställa sprinten i lämpligt läge genom att dra med en tång, och skruva fast igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...