Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
tasse

Hjälp med förslag till felsökning inre oljeläckage vp b 20

Rekommendera Poster

Vid primiärturen för en vecka sedan stannade motorn efter att den gått orent en stund. Då jag öppnade motorhuven så konstaterades att det var vattenblandad olja i luftrenaren och att det under oljekylaren/tråget läckt ut vattenblandad olja. När jag tog upp oljestickan visades ingen olja!!. motorn gick ej att starta igen. Vid kompressionsprov blev resultatet: 4.5 bar, 5 bar, 8 bar och 6.5 bar. vad är orsaken; impellern och/eller oljekylaren.

Tacksam för all hjälp

 

Bengt Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, komptestet såg ju inte allt för bra ut. låter som att duj fått för högt tryck i vevhuset av någon anledning och att den tryckt ur sig olja genom ventilationen, samt kanske dragit sönder packningen till oljekylaren?

Är kolvringarna helt slut? Är ventilerna slut? kamrem kuggat över?

Antagligen har motorn skurit, då den gått utan olja.

Jag vet inte hur det är med B20, men jag tror inte att det går att starta den med 0 i oljetryck då lyftarna inte fungerar som de skall.

 

Trist är det i alla fall.

Är du ingen hejjare på motorer, så skulle jag lämna in den på renovering.

Mvh

Bamyl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, och någon hejare verkar inte du vara heller. Om man inte vet vad en B20 är för motor så kanske man inte heller ska skriva massa antaganden, Det blir nämligen jävl... missvisande för trådskaparen.

Lämna in en gammal B20 för renovering är knappast ekonomiskt försvarbart.

En B20 har varken kamrem eller hydrualiska lyftare som skulla ha något med start och oljetryck att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många orsaker till att oljan blivit vattenutspädd. Oljekylaren, vattenpumpen, sönderrostad topp, söderrostad avgaslimpa.

Då den verkar dragit i sig vatten för att sedan tryckt ut den vattenblandade oljan så ligger nog bla toppen nära att misstänka, har motorn sedan gått utan olja så är det nog ganska kört, men det beror på hur länge den gick innan den stannade,

Dina låga komp värden på samtliga cylindrar tyder tyvärr på generalras. Men ta bort toppen för att kolla hur det ser ut, har du tur så är det bara toppen som pajjat, men jag tvivlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Råkade ut för samma sak då jag bytte ut kylrörspackningarna och lossade oljekylalocket i underkant. Vid ihopsättningen missade jag o-ringen till oljekylaren, resulterade i samma problem som du har. Kom dock hem då jag i god tid noterade fallande oljetryck  men all olja hade försvunnit snustorr och det såg riktigt geggigt ut i ventilkopan. Motorn gick bra hela tiden men när jag nu skall dra igång motorn på nytt måste jag rena motorn invändigt. Jag tänkte fylla motsvarande mängd diesel istf olja och låta motor gå en stund därefter suga upp och byta till billig mineral olja och låta motorn puttra en stund för att slutligen fylla på riktig bra motorolja, därefter hoppas jag att motorn puttrar på utan missöden länge till!

Mvh

GHF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt, satt med ansiktet nere i en B230-motor. Givetvis har en B20 mittmonterad kam med stötstänger.Skäms

Men motorn verkar vara slut ändå.

Med de där värdena skulle jag inte ens köra oljetestet i cylindern, utan börja riva på en gång. Beviseligen har något hänt så att maskinen gått utan olja, och då vet vi ju vad man kan vänta sig.

Om du inte tycker det är ekonomiskt försvarbart att skicka in den för renovering. ca: 15.000, så kanske du hittar en bättre begagnad.

Oljetrycksmätare nästa projekt...

Mvh

Bamyl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående mitt inlägg inre oljeläck vp B 20.

jag har varit i kontakt med en motorrenoveringsfirma och deras förslag till mig är:

kolla impellern och dess tätningar först

därefter; demontera in/ut rör för kylning till oljekylaren, förbind rören med en slang, koppla in en vattenslang i vattenintaget, kolla oljenivå ev. fyll på

starta motorn och var uppmärksam på om det kommer olja ur oljekylarens in-/ut kylvatten

troligen är det så orsak; ej vinterkonserverad med glykol= frusit

demontera toppen

dom planar toppen och slipar ventilerna

jag har köpt sotningssats resp. impeller å tätningar d:o

jag har varit kontakt med säljaren, har ägt båten en selco 18ht i 6 veckor, det känns för j--igt

 

tack än en gång för alla förslag

 

mvh Bengt Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra sådant här...Hoppas det löser sig snart!

Mvh

Bamyl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd i och med att jag fått liknande problem.

Hur kontrollerar man om genomföringen för impellern läcker när man får in vatten i oljan?

 

//Bous

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...