Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Bovallstrand

220 V till 110 V vad är fel. Hjälp

Rekommendera Poster

Bayliner 2455 år 2002 USA import.

Har köpt transformator cm-marine 220 v till 110 v.

När jag kopplar in landström till båt 110 v så får jag inte ting til att fungera.

Voltmetern på display hoppar fram och tillbaka mellan 0 och 75-110 volt när jag slår på huvudströmbrytare.

Slår jag på någon strömbrytare till tex kylskåp eller batteriladdare så faller voltvisaren ner till 0 och den gröna lampan slocknar nästan helt.

slår jag av allt så är det fortfarande nästan 0 v, Slår jag av och på huvudströmbrytaren flera gånger börjar voltvisaren hoppa upp och ner igen.

Ibland stannar den på ca 75 v ibland 20 v ibland 110 v

Från transformator går svart till , vit till noll? och grön till jord i kontaktkabel in till båt.

 

post-10009446-1394236000,0897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att koppla bort alla förbrukare i båten. Koppla in transformatorn till landström och se till så att fas , nolla och jord ligger rätt och inte är skiftade någonstans. Mät sedan med multimeter så att du har 110V ut. Koppla sedan in förbrukare en efter en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite här om hur man kopplar denna speciella trafo som man kan få ut antingen 2 X 55V eller 1 X 110V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett typiskt jordfel. Kolla alla anslutningar att dom är åtdragna. Lossa elpanelen och kolla anslutningen mot skenorna. Dra alla skruvar. Mät på trafon så att svart verkligen är . Har för mig att vit är på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurra nu inte till det för frågeställaren!

Det finns inte plus ( ) på en trafo eftersom den transformerar växelström och då har vi inte plus och minus. Det finns möjligen fas och nolla på trafons utgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 25 år som elingenjör vet jag mycket väl att det heter fas och nolla, men frågeställaren använde i sin fråga så varför snurra till det för honom. Jag misstänker starkt att Vit är fas ( ). Kolla kabeln som går från trafon till elpanelen så ser du vad som är fas resp.nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte meningen att irritera dig Cool

Men som sagt om man kollar lite på MG så är det skrivet mycket om just den transformatorn och där finns också beskrivet vad som är noll och vad som är fas. Det verkar som om vit faktiskt är nolla på trafon.

Sen verkar det som om det är problem med att att just denna trafo har lite annorlunda inkoppling och att den ger 2x55V.

kolla här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=285817&highlight=graf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen jag är inte det minsta irriterad. Trafon har väl ingen färgkodning utan det som är intressant är hur det är kopplat i båten. 2x55V ?? Då borde det vara fyra stift på sekundär sidan på trafon. Vad ska man med 55V till ? till frågeställaren, har du tre eller fyra stift som går ut från trafon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta så tror jag att det är så enkelt att man har en sekundärsida med två lindningar som ger 55V mellan fas och mittpunkt och får 110 V mellan fas och fas och sammankopplad mittpunkt. Denna koppling kan komma att spöka om man har nolla och jord sammankopplade i båten eftersom man använder ena fasen på sekundärsidan som nolla och mittpunkten som jord.

Detta är inte helt ovanligt men kan ställa till det för den som försöker koppla in transformatorn.

Tror Per




Senast ändrad av oceanis | 07 juli 2009 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3st totallt. 2 plus jord.

Jag blev ännu mer förvirrad nu, kan någon ge några konkreta tips på vad jag kan kolla efter och ev mäta med multimeter??

 



Senast ändrad av Bovallstrand | 07 juli 2009 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss båten från trafon.

Sätt i sladden till 220V till trafon.

Mät med multimeter mellan vilka kontaktstift du har 110V (eller lite mera, kan vara uppåt 120V också.)

Dra ur 220V sladden till trafon.

De två stiften är din 110V, koppla in dem. Ge f-n i att koppla in jorden till att börja med. Fungerar det bättre?



Senast ändrad av Anders_St | 07 juli 2009 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-RÄTT DÄR !

Så enkelt var det :-)

(Ingen jord i båten tack, man ''kan'' gå direkt med ''landjorden'' till ett enskilt uttag i båten)



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 08 juli 2009 | 08:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Bovallstrand du skulle köpt en riktigt av mig i stället för skiten på blocket Flört 

Som vanligt får man vad man betalar för. De galvaniska strömmarna blir du inte av med med den du har heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidoinfo: Jag tror att det du har är en s k Spartransformator med enbart en lindning = billigare.
Men den ger ingen galvanisk isolation mellan in och utspänning eftersom nollan 0V är gemensam.


Se bild.

Edit: har kollat och det verkar vara en fulltrafo du har! :-)



Senast ändrad av Anders_St | 08 juli 2009 | 12:12

post-15159-1394236009,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara så men om du läser lite på forumet så har tydligen CM marine ett antal modeller varav en är den som frågeställaren har på sin bild. Den verkar vara galvaniskt skild enligt texten vilket medför att den inte kan vara en spartransformator. Den modellen har tydligen tidigare funnits i en variant som var 2x55V och som har gett problem hos flera andra användare och den nya varianten verkar vara en ren 220/110V transformator för att undvika problem.

Men det är bara vad som man kan läsa på MG och på blocket där den finns till salu.

Skulle nog kontaktat leverantören som gör ganska mycket reklam för sig i forumet för att reda ut problemen eftersom det har varit problem hos andra användare också.

 

 

 



Senast ändrad av oceanis | 08 juli 2009 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, vi verkar snacka om den här:

http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___110_volt__CM_Marine_16029893.htm?ca=11&w=1

Verkar vara en fulltransformator enligt texten. Bra.

 

Hur gör man med skyddsjord i båten efter en isolationstransformator? I en plast eller träbåt skulle jag faktiskt sk-ta i skyddsjord. Bara komplicerar tillvaron utan att ge speciellt mycket skyddseffekt.

I en stålbåt? Mja, där skulle jag nog utnämna ena polen på transformatorns sekundärutgång  till nolla 0V och koppla den till en (1) jordningspunkt, en stadig bult ansluten till skrovet och motorn. Sedan dra gröngul skyddsjord vidare från den punkten. I stjärnform, inte göra jordslingor, de ger brum o störningar på ansluten utrustning.

Och naturligtvis; säkring på utgången från transformatorn! Finns inte med på min skiss men meningen med skyddsjord är att smälla säkringen när det blir fel. Tråkigt om det inte finns någon säkring att smälla då..... :-)



Senast ändrad av Anders_St | 08 juli 2009 | 12:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag, jag skall till båten i morgon och bli där till söndag.

Hoppas jag får löst det.

Det finns en säkring på transformatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...