Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
sea-ray_230

Segelbåtar, fel sida farled.

Rekommendera Poster

Hmm!?  Det verkar som om en del motorister skulle behöva bättra på sina kunskaper också Flört

Ordet sjömil ska helst undvikas eftersom en sjömil egentligen är drygt 7400 meter eller 4 nautiska mil.  Nautisk mil eller distansminut, förkortat med stort M är korrekt.  Men distans eller ännu värre, distans per minut (D/M) betyder ingenting, för hur lång är en distans?  Distans betyder avstånd och kan vara hur lång eller kort som helst, det är som att fråga: hur långt är ett snöre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att det riskerar att bli en ond cirkel med mindre hänsyn för varje år då folk tar efter varandra och det blir mer o mer folk som inte vet hur det ska gå till på sjön. Ibland tror jag tom att motorbåtar/segelbåtar mer eller mindre ska hämnas mot varandra pga av tidigare upplevelser. Är själv uppfostrad av min pappa som visar otroligt mycket hänsyn på sjön. Givetvis har man tagit efter men när få seglare hälsar och man sällan får uppskattning för visad hänsyn avtar tyvärr hänsynen med säsongen. Efter ett antal mottagna fingrar m.m fram emot v.32 så får man nästan lust att göra tvärtom och köra som en idiot. Nu är ju säsongen rätt kort så man hamnar som tur är inte i det stadiet Glad

Tillägas bör att bland nybåtsidioterna är det nog flest motorbåtar som utmärker sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, kålsupare finns i alla läger, men de allra flesta sköter sig ju fint.  Jag upplever inte alls att folk kör på fel sida i farleder, och ändå har jag båten liggandes alldeles intill en utav Sveriges mest trafikerade farleder och borde i så fall få se massor av felaktigheter eftersom jag bor på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några få (relativt) speciella ställen där man bör hålla sig inom den utmärkta leden. Fläsösund är ju ett sånt undantag. Men längs hela den svenska kusten här det egentligen inte många. Men det gäller som sagt att kunna läsa sjökortet. Jag tycker inte alls det är onödigt att tala om att vi har en fantastisk kust runt hela Sverige och att man inte bara är begränsad till de farleder som i huvudsak finns för stora båtar.

 

jag bruka segla/framföra min båt där det finns vatten nog. Det är ganska intresant att se hur många slaviskt följer den utprickade leden.

 

tommy

post-945-1394236001,0262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Kanske tur att vi har så kort sommar då Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att följa utprickningen kan vara ett sätt att ta sig från A till B utan att behöva lägga för mycket energi på navigering. Bra för nybörjare, enkelt att hitta, man kör inte fel i onödan. Kort sagt, det är enkelt att hålla sig på vägen

Intressant att en diskussion där frågeställaren frågar om varför folk kör på fel sida slutar i att man tycker att man skall kasta sig ur farleden.

Själv kör jag segelbåt och skall ge mig ut på havets E6 i sommar. Det är första gången jag seglar utanför Vätterns trygga lättnavigerade vatten. Jag skall hålla ögonen öppna för babordsåkare, antingen de har stolpe eller ej så får vi helt enkelt se om problemet finns på västkusten.

Trevlig sommar allihop! Bråka inte för mycket nu mina vänner :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan

Här trampade jag visst fult med folk på ömma tår, troligen dom som äger farlederna så att dess istället för att vara sakliga börjar gå till personangrepp om stavningar mm istället för att vara sakliga. Det var absolut inte min mening.

Men jag ser ju tydligt att jag hade rätt eftersom dom som envisas med detta inte förklarar varför utan istället går till löjliga osakliga angrepp. Fortsätt ni med detta och släng skit på varandra. Det vill jag inte vara med om så jag lämnar denna tråd. Synd att den inte handlade om sakfrågan och ni på fel sida som känner utpekade. Sorry, Skall köra på grund utanför prickarna nästa gång så ni får plats i lederna eftersom dom är för trånga för segelbåtar.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig uppfattat de som gått på fel sida i farled som något stort problem.

Kan det ha med hastighet att göra? Vi går aldrig fortare än 5-7 kn för motor och hinner i lugn och ro väja om det behövs. Detsamma gäller de segelbåtar för motor man möter och jag är dessutom så naiv att jag tror att motorbåtarna är manöverdugliga och väjer även om de går på fel sida.

Förstår att en båt på fel sida kan vara besvärande om man kör fort och vill ha fri väg så att motorbåtsägare retar sig på detta mer än seglare är kanske inte så konstigt.

Där har du också mitt svar när det gäller varför du uppfattar att just seglare går på fel sida.

Vi har svårt att förstå problemet helt enkelt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att du förtydligade dig vad du menade. I de fallen du beskriver finns det ju inga alternativa vägar. Sjövägsreglerna gäller ju lika för alla. Jag tror att de du irriterar dig på brister både i kunskap och sjömanskap.

 

Visst kan man göra tabbar. Det har jag och säkert även du gjort under de 45 åren vi båda (fast i olika båtar) färdats på sjön.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju iofs inte det att vår kust är fantastisk och att man kan segla utanför farlederna ( jag gör det själv många gånger ) som jag kommenterade, utan det att man kan gå på vilken sida som helst av prickarna. Prickarna finns ju där av en anledning som någon skrev, och ska man använda sig av farlederna så är det nog bäst att inte chansa på att det finns vatten på båda sidor.

Så exakta är ju inte sjökorten och prickarnas placering i förhållande till grynnor och grund varierar ju ganska mycket beroende på vattenstånd och vind.

i övrigt så håller jag med digGlad

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så exakta är ju inte sjökorten och prickarnas placering i förhållande till grynnor och grund varierar ju ganska mycket beroende på vattenstånd och vind.

Fast är inte det ett gammalt trick? Får man panik och blir osäker och inte tycker man hinner leta i kortet så stryker man pricken med någon decimeters marginal på någon sida och borde då ha åtminstone 1.5-2 m under båten på det flesta ställen.

(Utom t ex vid infarten mot Draget söder om Nynäshamn där en del prickar står berghällen de varnar för, men det ser man. :-)

Tillägg: och den södra av nord/syd prickarna som varnar för 7-metersgrundet i inloppet till Stockholm har slitit sig såg jag i söndags, låg tätt intill södra stranden. Då är det marigt att hitta rätt sida dvs söder om pricken. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 07 juli 2009 | 12:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Min spontana reaktion också! Begriper inte varför det är en så stor sak var man ligger i farled. Rekommendationen är ju på styrbords sida, men är det en absolut lag?

Eftersom jag för det mesta ligger i min semesterfart på 7 knop så är det nog därför jag inte heller ser det enorma problemet. Är det trångt går det ändå inte att hålla full fart om man inte ska åka slalom runt alla flytetygen i farleden, inklusive min lilla pråm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, man borde ha det- men går man på RÄTT sida så HAR man det.Tungan

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det beror ju alldeles på trafiken och farledens bredd. En del farleder är väldigt smala, men ändå väldigt vältrafikerade under semestertid. Att då ömsom mötas på babordssidan och ömsom på styrbordssidan kan lätt vålla irritation och missförstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man självklart bör hålla sig på styrbordssidan i smala farleder och passager. Är dock farleden bred så spelar det ingen roll vilken sida man går på. På många platser (typ över fjärdar etc) så finns det mer än väl av manöverutrymme och det torde inte vara några problem för fritidsbåtar att mötas. Självklart håller men sig undan för större fartyg (av hänsyn, inte pga väjningsregler) och av samma anledning tycker jag man kan ta ner seglen och gå för motor i trånga passager med motvind. Förövrigt håller jag med dem som tycker det är konstigt att så många envisas med att strikt hålla sig i lederna när det finns så mycket plats utanför. Och självklart kan man gå på fel sida om en prick om man känner till djupet (uppgiften finns i sjökortet för den som inte visste). Prickarna är ju ett hjälpmedel och inte någon slags refug som måste passeras på rätt sida. Det ser löjligt ut när små fritidsbåtar tar stora omvägar för att passera på rätt sida om en prick/boj som markerar ut ett grund på 12 meter och liknande. Det finns mängder av prickar som märker ut grund på 3 meter och djupare, alla dessa kan de flesta fritidsbåtsägare strunta i. (Generellt pratar jag om Stockholms skärgård och liknande områden). Befinner man sig i Öresund eller i Kielkanalen och liknande så ska man förstås hålla sig mitt i tröjan och inte vara så kaxig och självklart hålla sig på rätt sida i farleden!

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, undrar hur det skulle gått om vi mött Sea-Ray här.... Lite svårt att hålla ut nånstans liksom

 

post-22514-1394236002,1014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser bra ut, bara hålla så långt till styrbord som möjligt. Får man inte plats att mötas, får någon vänta. Förslagsvis den som når den trånga passagen sist...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel är det så att det är djupt på bägge sidor om en prick, om man går tätt in till den. Bortsett då från fasta prickar på berget och det kan väl finnas något enstaka ytterligare undantag. När jag läste skepparexamen 1970 sa mästerlotsen Per Larsson från Smögen just det; vet ni inte på vilken sida en prick ni skall gå - gå tätt intill den. det är djup på bägge sidor.

 

Jag är helt övertygad att det inte är att chansa att gå tätt intill en prick även om det är på fel sida. De båtar jag haft har haft ett djupgående mellan 110 cm 160 cm och dessutom har det varit båtar som tålt att gå på grund med, något som inte inträffat så värst ofta, åtminstone inte i de farvattnen som jag inte räknar som mina hemmafarvattnen. Men här hemmikring har jag nog, under min ungdomstid, varit på de flesta grund som finns.

 

I grundfrågan, som du beskrev det lite senare, har jag full förtåelse för dina synpunkter. Det finns ju ett litet ord som heter hänsyn. Jag brukar försöka behandla mina medmänniskor som jag själv vill bli behandlad. Dessvärre gör man ibland tabbar. Jag har gjort tabbar, både till lands och till sjös som jag skäms för varje gång jag kommer att tänka på dem.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det skulle gå bra, liksom vid passagen på bilden. Det är norska prickar som står fast i berget och som man skall passera mellan.

 

tommy

 

post-945-1394236002,279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, bara lägga ett kryss-slag mitt i hålet, de andra får hålla sig undan? :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även denna bilden från norge. Nya Hellesund, tror jag att platsen hette. Jag hade fått vänta en bra stund. När jag skulle gå in i passagen som leder in till en naturhamn kom det en ganska stor snipa. Efter den kom det ytterligare 15.

 

tommy

 

post-945-1394236002,3311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaaeee...

Ett möte mellan 2 segelbåtar skulle säkert gå bra, men hur fn skulle det gått om man möter en Sea Ray liksom... haha

 

EDIT: Generalisera lite ironiskt kan vi nog alla....



Senast ändrad av KillerBoo | 07 juli 2009 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var det stiltje så vi fick nöja oss med att gå på fel sida..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som motorbåtsägare nog inte tänker på är att seglarna inte bara måste ta hänsyn till bredden båten kräver utan även höjden (och djupet som gör att vi ibland inte kan gå så långt åt sidan i smala farleder)

Har alltid hjärtat i halsgropen när jag går under vissa broar där jag vet att det är tajt. Kommer det ett svall kan det vara kört så jag brukar kolla mig noga runt att inga motorbåtar finns i närheten innan jag kör under.

En kompis fick lanternor, windex och vindinstrument förstörda förra året när han gick under en bro och det kom en båt som gjorde stora svall farande plötsligt. Dyrt och trist men absolut inte ont menat av mortorbåtsföraren. Det är svårt att förstå problem som man inte har haft själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en effekt som jag tror överdrivs kraftigt av många segelbåtsägare. Där det kan vara kritiskt riskområde för segelbåtar är det oftast kritiskt för motorbåtar också. Så exakta är nämligen inte djupangivelserna. Dessutom är det väl /- 50 cm beroende på om det är hög eller lågvatten.

En Maxi 77:a (som fortfarande är en vanlig segelbåt) har ett djupgående på 145 cm. Jag vet inte exakt på centimetern vad det är för djupgående på artikelförfattarens Sea Ray, men säg 50-60 cm. Finns det grynnor bredvid eller i nära anslutning till farleden skulle jag nog vara ungefär lika rädd. Skillnaden är så att säga inom felmarginalen.

Många seglare verkar tro att deras segelbåtar har djupgående som en supertanker, samtidigt som motorbåtarna (oavsett storlek) närapå är svävare på vattenytan...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Segalbåten som ligger bredvid mig har ett djupgående på 2,80!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nog spelar djupgåendet roll. Dessutom är vål vattenståndet detsamma för alla båtar?

Jag har seglat båtar med allt mellam 0.9 till 1,7 meters djup och det är väldigt stor skillnad på var man törs gå. Med den lilla båten var det inte svårt att gå åt sidan ordentligt men vår senaste gick vi ibland i botten när vi väjt lite väl generöst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst gör det.  Med min förra båt som stack 0,8 och dessutom hade en stark motor så att man snabbt kunde väja, var det aldrig några problem.  Min nuvarande sticker 1,5 och har en klen motor och väger dessutom det dubbla mot min förra, så det gäller att ha tungan i rätt mun när man passerar smala sund.  Skräckscenariot är möten vid gammeludden i baggenstäket, burr.  Men åter till trådstarten, 70 % av alla seglare kör alltså på fel sida i farleder!?  Jag har haft motorbåtar i drygt 40 år och segelbåt i bara ett år och är således ingen bra seglare ännu även om båt/sjövana finnes.  Min uppfattning är att de allra flesta sköter sig bra och att fler motorbåtar än segelbåtar kör lite hur fan som helst, även om de som sagt är få.  Orsaken till det stavas ovana.  Som hamnansvarig i en av Stockholms båtklubbar, ser jag vilka som blir medlemmar i klubben och vad de har för båtar.  Få startar sitt båtliv med en segelbåt, men många ungdommar som aldrig satt sin fot i en båt, köper en motorstark daycruiser, gärna ihop med några kompisar för att få det att gå ihop.  Inget fel i det, men någon vana finns inte och heller inga som helst kunskaper om väjningsregler och annat.  Att ha båt har nog aldrig varit mer inne än nu, det syns inte minst på att öar och skär börjar påminna om stadens parker en söndag morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Det finns ju höga motorbåtar också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast idag gick vi på fel sida en markering för att ge plats åt en motorbåt. Vi hade djupgående ca 1,75. Vad motorbåten kan ha haft har jag ingen aning om men jag hade lite hjärtat i halsgropen trots att vi enligt sjökort hade 0,75 m till godo. Hade det varit jag vid rodret så hade jag nog gjort någon annan manöver än maken - men han är modigare. Fegast var motorbåten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...