Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gäst sdk780

Parallellkoppla solceller

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Jag tänkte investera i solceller men är tvungen att ha flera mindre p ga platsbrist. Kopplar man solceller parallellt innan regulatorn eller bör man ha en separat ingång per solcell?

Frågan min gäller egentligen om en skuggad solcell drar ur energi ur en parallellkopplad solcell som inte är skuggad eller är det inbyggt backdioder i solcellerna?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå, det är inbyggda backdioder på solcellerna. Det var det i alla fall på min panel som jag köpte. Brukar vara en liten låda som man kan öppna och se en eller flera likriktare (dioder) i.
Om det är en bra regulator så borde det inte vara några problems med flera parallellkopplade solceller.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tack, det var det svaret jag hoppades påGlad

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Hm, om det inte är en bra regulator då? Ska man ha flera då?

Sedan en fråga förutom:
Om man har seriekopplade solceller ( då 2 st) så ger de bara hälften av vad en solcell givit mot ett 12 volts batteri.

Nu är de seriekopplade mot 24V.
Kan det bero på att de ger mer volt istället?
Eller hade det varit bättre att istället satt vardera solcellen kopplat mot ett varsit batteri?

Varje solcell ger ju ungefär dubbelt så mycket vardera mot varje batteri isf.
Det var den uppgiften jag fick av båtaccenten.

Batterierna är i sig seriekopplade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall parallellkoppla solcellerna före regulatorn om denna inte har separata ingångar.

En fullt belyst solcell kan teoretiskt läcka ström till en helt mörklagd d:o men inte till en skuggad eftersom en skuggad fortfarande ger full spänning men mycket mindre ström.

De sk. by-pass-dioderna i solcellerna tar man bort eller kopplar förbi, deras uppgift är (som namnet anger) att släppa förbi strömmen på skuggade solceller i större anläggningar med många seriekopplade solceller.

Dessutom finns dioder i regulatorn, dubbla dioder tar bara bort spänning från solcellen så att den laddar sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...